2019-12-24, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Man kunde lika gärna säga att deras "vilja" är att falla neråt, starta, sända ett inlägg etc, eftersom det fungerar på precis samma sätt som när hjärnan fattar beslut.
När vi diskuterar människors vilja så syftar vi på beslutsprocessen, inte atomerna som implementerar beslutsprocessen. Att föra över egenskaper mellan abstraktionslager är logiskt fel därför att de existerar i olika system.
Citera
2019-12-24, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det enda som är relevant är vilka beslut vi står inför. Har vi att välja mellan (a) och (b) så är det ett val per definition även om vi väljer (b).

Huruvida vi kunde ha valt (a) är irrelevant om vi inte i förväg visste att det alternativet var otillgängligt. Allt som krävs är att vi tror att vi kan välja mellan (a) och (b). Vår (bristande) kunskap om framtiden utformar vilka alternativ vi faktiskt måste välja mellan. När vi väljer fattar vi ett beslut vars premisser definieras av tillgänglig information. Det faktiska utfallet är ett resultat av beslutet och inte en begränsning.
Visst, man kan kalla processen att fatta ett beslut för att "göra ett val". Denna process är dock fullständigt automatisk och ingenting som vi har minsta kontroll över, så valet är inte på något sätt fritt.
Citera
2019-12-24, 22:27
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Vad har det för betydelse när vår vilja grundlades?

Citat:
Med samma resonemang så befinner sig inte en fritt fallande satellit i fritt fall, vilket är en motsägelse. Språkligt betyder ordet "fri" att inget hindrar oss. När filosofiska utsvävningar går så långt att man glömmer bort vad man diskuterar, då är det dags att börja om från början.

Ja mitt svar var lite flummigt. Det har betydelse när vår vilja grundlades om vi talar om orsaken till att vi tar ett beslut och gör ett val.

Du beskriver det bra i ett senare inlägg:

Citat:
Jag som individ lyder inte under naturlagar, utan jag är en manifestation av naturlagar.

...och naturlagarna bygger på kausalitet. Det är väl detta som är lite svårt att svälja/acceptera i en filosofisk diskussion. Du kan göra ett val samtidigt som de är förutbestämt vad valet kommer att bli.
Citera
2019-12-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
...och naturlagarna bygger på kausalitet. Det är väl detta som är lite svårt att svälja/acceptera i en filosofisk diskussion. Du kan göra ett val samtidigt som de är förutbestämt vad valet kommer att bli.
Svårt att förmedla är att begrepp måste diskuteras inom de ramverk de är definierade. Indelningen av människor i individer existerar exempelvis inom vår mentala abstraktionsvärld. Du är inte samma individ som jag eftersom jag inte kan läsa dina inre tankar och vice versa. Du är samma individ som pseudonymen MuhamtaCurry och jag är samma som WbZV. Det senare går inte förutsäga utifrån fysikaliska naturlagar lika lite som fri vilja, men de flesta accepterar det senare därför att det går att förklara utifrån en abstrakt modell där människor associeras med pseudonymer när de skapar konton på Flashback. Däremot tenderar vi att diskutera andra mentala fenomen utan att ha en modell av det som diskuteras.

I en diskussion om fri vilja behöver vi en modell som beskriver hur individer strävar mot olika mål och fattar beslut för att kommer närmare dessa mål. Den stora frågan är förmodligen hur vi sätter våra mål. Vissa mål som sexualdrift och vilja att leva torde vara medfödda, medan andra mål som "vad jag vill bli när jag blir stor" förändras längs resans gång. De medfödda målen är lätta att greppa, medan det är desto svårare att hitta en fungerande modell för föränderliga mål utan att landa i ett kaotiskt system som urartar helt.

I min mentala abstraktionsvärld är mina beslut aldrig förutbestämda. Anstränger jag mig så kommer jag till ett annat beslut än om jag inte anstränger mig. Alan Turings haltproblem visar att vår egen framtiden är obestämd ur det subjektiva perspektivet. Vad jag kommer att välja är varken deterministiskt eller indeterministiskt, utan obestämt. Detta eftersom de val jag gör är resultat av den mentala processen. Hur jag faktiskt kommer att välja kan därför inte vara tillgängligt i beslutsunderlaget när jag gör mina val.
Citera
2019-12-25, 14:36
Medlem
Citat:
Svårt att förmedla är att begrepp måste diskuteras inom de ramverk de är definierade. Indelningen av människor i individer existerar exempelvis inom vår mentala abstraktionsvärld. Du är inte samma individ som jag eftersom jag inte kan läsa dina inre tankar och vice versa. Du är samma individ som pseudonymen MuhamtaCurry och jag är samma som WbZV. Det senare går inte förutsäga utifrån fysikaliska naturlagar lika lite som fri vilja, men de flesta accepterar det senare därför att det går att förklara utifrån en abstrakt modell där människor associeras med pseudonymer när de skapar konton på Flashback. Däremot tenderar vi att diskutera andra mentala fenomen utan att ha en modell av det som diskuteras.
Det där är ju bara trams. Vi är olika individer eftersom vi är olika organismer med olika egenskaper som existerar oberoende av varandra.
Citat:
I en diskussion om fri vilja behöver vi en modell som beskriver hur individer strävar mot olika mål och fattar beslut för att kommer närmare dessa mål. Den stora frågan är förmodligen hur vi sätter våra mål. Vissa mål som sexualdrift och vilja att leva torde vara medfödda, medan andra mål som "vad jag vill bli när jag blir stor" förändras längs resans gång. De medfödda målen är lätta att greppa, medan det är desto svårare att hitta en fungerande modell för föränderliga mål utan att landa i ett kaotiskt system som urartar helt.
Ännu mer trams. Liksom de medfödda målen är ett direkt resultat av biologiska instinkter så är de föränderliga målen ett direkt resultat av de olika upplevelser vi upplever.
Citat:
I min mentala abstraktionsvärld är mina beslut aldrig förutbestämda. Anstränger jag mig så kommer jag till ett annat beslut än om jag inte anstränger mig. Alan Turings haltproblem visar att vår egen framtiden är obestämd ur det subjektiva perspektivet. Vad jag kommer att välja är varken deterministiskt eller indeterministiskt, utan obestämt. Detta eftersom de val jag gör är resultat av den mentala processen. Hur jag faktiskt kommer att välja kan därför inte vara tillgängligt i beslutsunderlaget när jag gör mina val.
Du menar alltså att din inbillning om en obestämd framtid trumfar den faktiska verkligheten (som är deterministisk)?

Inser du inte att du bara försöker smita ifrån att behöva acceptera det otrevliga faktumet att fri vilja inte existerar?
Citera
2019-12-25, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det där är ju bara trams. Vi är olika individer eftersom vi är olika organismer med olika egenskaper som existerar oberoende av varandra.

Ännu mer trams. Liksom de medfödda målen är ett direkt resultat av biologiska instinkter så är de föränderliga målen ett direkt resultat av de olika upplevelser vi upplever.

Du menar alltså att din inbillning om en obestämd framtid trumfar den faktiska verkligheten (som är deterministisk)?

Inser du inte att du bara försöker smita ifrån att behöva acceptera det otrevliga faktumet att fri vilja inte existerar?
Tror du att det går att härleda från fysiska lagar om dina celler är individer eller om din kropp är en individ? Eller om planeterna vi bor på är individer? Fullständigt meningslöst att diskutera om du är oförmögen till abstrakt tänkande.
Senast redigerad av WbZV 2019-12-25 kl. 15:36.
Citera
2019-12-25, 16:19
Medlem
Citat:
Tror du att det går att härleda från fysiska lagar om dina celler är individer eller om din kropp är en individ? Eller om planeterna vi bor på är individer? Fullständigt meningslöst att diskutera om du är oförmögen till abstrakt tänkande.
Vi har en väldigt bestämd definition av vad en individ är. Min kropp är en individ, planeterna och mina celler är det inte. Abstrakt tänkande är en sak, men det du sysslar med är bara att röra till saker.

Det är dock inte poängen. De fysiska lagarna råder som de alltid har gjort och tar ingen som helst hänsyn till människans definierande och betraktande av saker. Antingen accepterar vi detta eller så lurar vi oss själva. Antingen har vi rätt eller så har vi fel. När du säger att du har fri vilja så har du fel.
Citera
2019-12-25, 18:56
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Vad jag kommer att välja är varken deterministiskt eller indeterministiskt, utan obestämt.

Intressant. Hur definierar du skillnaden mellan indeterministiskt och obestämt? Jag ser det som samma sak.
Citera
2019-12-25, 19:01
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda

Och hur vet du att den faktiska verkligheten är deterministisk? Finns det iaf långt ifrån någon konsensus om inom fysiken.

Denna enda mening av dig visar helt klart vem som är den riktiga tramsaren här. Du.
Citera
2019-12-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Intressant. Hur definierar du skillnaden mellan indeterministiskt och obestämt? Jag ser det som samma sak.
Språkligt kanske ingen egentlig skillnad, men jag uppfattar ändå en viss nyansskillnad i hur vi använder orden. Med indeterminism avses ren slump. Med obestämd menar jag att något ännu inte är bestämt (därför att jag inte bestämt mig ännu). Om du sätter dig in i haltproblemet så inser du att en fråga kan ha ett obestämt svar även i ett helt deterministiskt system. Innan vi bestämt oss så kan vi omöjligen veta vad vi kommer att bestämma oss för, därför att vi alltid skulle kunna ändra oss utan att några nya fakta tillkommer. Vi kan därför hamna i en ambivalent situation där svaret fluktuerar mellan två eller fler alternativ, så att det faktiskt inte existerar en entydig förutsägelse.
Citera
2019-12-25, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och hur vet du att den faktiska verkligheten är deterministisk? Finns det iaf långt ifrån någon konsensus om inom fysiken.

Denna enda mening av dig visar helt klart vem som är den riktiga tramsaren här. Du.
Därför att precis allt talar för att den är det, och jo, det råder det konsensus om.
Visst, inte 100% deterministisk, elementarpartiklar kan ibland uppvisa ett rent slumpmässigt beteende. men det gör ingen skillnad då dessa händelser är precis lika oundvikliga som vore de deterministiska.
Citera
2019-12-25, 21:20
Medlem
Citat:
Språkligt kanske ingen egentlig skillnad, men jag uppfattar ändå en viss nyansskillnad i hur vi använder orden. Med indeterminism avses ren slump. Med obestämd menar jag att något ännu inte är bestämt (därför att jag inte bestämt mig ännu). Om du sätter dig in i haltproblemet så inser du att en fråga kan ha ett obestämt svar även i ett helt deterministiskt system. Innan vi bestämt oss så kan vi omöjligen veta vad vi kommer att bestämma oss för, därför att vi alltid skulle kunna ändra oss utan att några nya fakta tillkommer. Vi kan därför hamna i en ambivalent situation där svaret fluktuerar mellan två eller fler alternativ, så att det faktiskt inte existerar en entydig förutsägelse.
Att vi saknar förmågan att beräkna i förväg vad som är förutbestämt gör det inte mindre förutbestämt. Jag vet redan innan jag gjort ett val att det redan är bestämt vilket val jag kommer att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in