Citat:
Ursprungligen postat av
MuhamtaCurry
...och naturlagarna bygger på kausalitet. Det är väl detta som är lite svårt att svälja/acceptera i en filosofisk diskussion. Du kan göra ett val samtidigt som de är förutbestämt vad valet kommer att bli.
Svårt att förmedla är att begrepp måste diskuteras inom de ramverk de är definierade. Indelningen av människor i individer existerar exempelvis inom vår mentala abstraktionsvärld. Du är inte samma individ som jag eftersom jag inte kan läsa dina inre tankar och vice versa. Du är samma individ som pseudonymen
MuhamtaCurry och jag är samma som
WbZV. Det senare går inte förutsäga utifrån fysikaliska naturlagar lika lite som fri vilja, men de flesta accepterar det senare därför att det går att förklara utifrån en abstrakt modell där människor associeras med pseudonymer när de skapar konton på Flashback. Däremot tenderar vi att diskutera andra mentala fenomen utan att ha en modell av det som diskuteras.
I en diskussion om fri vilja behöver vi en modell som beskriver hur individer strävar mot olika mål och fattar beslut för att kommer närmare dessa mål. Den stora frågan är förmodligen hur vi sätter våra mål. Vissa mål som sexualdrift och vilja att leva torde vara medfödda, medan andra mål som "vad jag vill bli när jag blir stor" förändras längs resans gång. De medfödda målen är lätta att greppa, medan det är desto svårare att hitta en fungerande modell för föränderliga mål utan att landa i ett kaotiskt system som urartar helt.
I min mentala abstraktionsvärld är mina beslut aldrig förutbestämda. Anstränger jag mig så kommer jag till ett annat beslut än om jag inte anstränger mig. Alan Turings haltproblem visar att vår egen framtiden är
obestämd ur det subjektiva perspektivet. Vad jag kommer att välja är varken deterministiskt eller indeterministiskt, utan obestämt. Detta eftersom de val jag gör är resultat av den mentala processen. Hur jag faktiskt kommer att välja kan därför inte vara tillgängligt i beslutsunderlaget när jag gör mina val.