2019-12-23, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du försöker få det till att det enbart är Greta som pratar om klimatkris och klimatnödläge osv. Nej, så ligger det inte till.

På pappret, ja. Eller symbolpolitik, som Pär Holmgren kallar det. Bevisligen agerar de inte som om our house is burning. Det är väl därför Greta är så missnöjd?
2019-12-23, 23:27
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Du försöker få det till att det enbart är Greta som pratar om klimatkris och klimatnödläge osv. Nej, så ligger det inte till.

Tråden handlar om greta och inte någon annan. Vill du diskutera EU gör det i avsedd tråd. Det är greta som kopplar ihop en tillfällig temperatur (under en mycket kort period) med klimatkris. Har hon gått skolan klart så har hon förstått att tillfälliga lokala temperaturförändringar påverkar inte klimatet för hela jorden i den omfattning som hon vill påskina.
2019-12-23, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vad jag vet finns inga hemliga gymnasieskolor. Men om Greta kanske väljer, att gå på just denna gymnasieskola i fjällvärlden, tycker jag att det är hennes sak att välja om hon vill berätta om skolan och skolans namn, det är inte min sak. Eftersom skolan ligger i fjällvärlden har den med största sannolikhet även samiska ungdomar bland sina elever.

Måste här påpeka att samer som är svenska medborgare har precis samma rättigheter som övriga svenska medborgare, vilket givetvis även gäller samiska unga. Att stänga ut samiska unga från en gymnasieskola är helt förbjuden enligt svensk lag och författning!
2019-12-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gretaolivertwist
väntar på den hemliga skolan fast berättar du är det ju ingen hemlig het

men pekade jag inte på magdalena å greta som lapp hatare och du tog åt dig märkligt

Att Greta skulle ogilla samer kan jag garanterat säga är helt fel, hon är en stor vän av urbefolkningarna och deras mänskliga rättigheter! Tycker inte om ren desinformation!
2019-12-23, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är själva grejen, principen. DB har inte rätt att hänga ut sådana uppgifter, och med den nya dataskyddslagen är det inte ens lagligt. Som jag skrev tidigare, så kan det finnas många skäl till att man inte vill att folk ska veta att man har rest från ort A till ort B det-och-det datumet, och kan de hänga ut Greta så kan de hänga ut någon annan också. Eller t.ex. lämna ut upplysningen om någon ringer och frågar (tänk en svartsjuk äkta man eller en arbetsgivare...). Det sista kan ju hända även en vanlig privatperson, som inte är känd. DB kan slå i sina register och se var man är/varit bokad att åka någonstans. Jag har åkt en hel del tåg i Tyskland, men nu känner jag mig inte heller trygg med deras diskretion längre...

Fast nu handlar det inte om någon som ville resa incognito och fly en svartsjuk och galen äkta man utan om en som tvärtom varit mycket öppen med sin resa och resväg för alla som ville lyssna. Mig veterligen avslöjade D.B ingenting om vare sig klockslag, vagnsnummer eller annan ”känslig” information. Därifrån till att de skulle ”hänga ut” folk till höger och vänster och att man därför inte ska våga åka med dem i fortsättningen - nej, jag ska inte uttala mig om eventuella risker.

Själv tycker jag mest synd om den stackars D.B-anställde som antagligen bara ville försvara sin arbetsgivare, tyvärr gjorde fel i stridens hetta men nu kanske råkar illa ut.

Jag ser det som ytterligare ett exempel på att Greta orsakar polarisering ...

Citat:
Greta har nu hamnat i en ordstrid med Australiens premiärminister:

Greta:

Australiens premiärminister (Scott Morrison):

Oj oj oj, vilken avhyvling. Påminner om kanadensarna som var förbannade på Greta för att hon lade sig i deras kommande val. Fast nu provocerar hon på ännu högre nivåer.

Citat:
Majoriteten av invånarna i Australien tycker som Greta. Ska de också spärras in i akutpsykvården?

Forskarna är lite mer försiktiga, men de anar ett samband:

Det ser ut som att Greta har rätt. Ännu en gång.

Som du själv mycket riktigt påpekar så verkar forskarna mer försiktiga. Fast i sanningens namn var det också en mycket stor abdel av ”vanligt folk” som inte ”tyckte som Greta”, drygt 40 % om jag minns rätt.

Jag tror du är lite väl godtrogen och förhastad om du drar slutsatsen att ”det ser ut som om Greta har rätt” i fråga om de här bränderna. Sådana har förekommit i alla tider och att skylla alla som uppstår just nu på mänsklig fossil förbränning känns lite enögt.
2019-12-24, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är frågan om det..? Men hur eller hur, så är det inte samma sak. Trump kommer att leva skyddad hela sitt liv ut, medan Greta måste återgå till ett vanligt liv - i skolan, på jobbet, ensam på stan och på allmänna kommunikationer - där hon inte har någon stab omkring sig, som skyddar henne. Det blir mycket svårare för henne att "live down" allt hånet.

Hon kommer bli nerstucken med kniv inom 5 år, hon har polariserat och varit på tok för mycket i media, det triggar helt fel personer. Ernman kommer skylla i från sig men hela den här situationen är hennes fel.
2019-12-24, 03:43
Medlem
Citat:
Vad tycker ni är Gretas största bedrifter under 2019?

Själv tycker jag följande:

1.
Att hon drog så många människor till sina demonstrationer och tal på offentliga platser. Speciellt i USA och Kanada. Som mest drog hon 500 000 personer i Montreal. Det är en oerhörd bedrift för en 16-årig tjej.

2.
Att hon gjort sig så intressant att hon blir inbjuden att tala i både FN-skrapan och i den amerikanska kongressen. Detta endast 16 år gammal.

3.
Att hon blev utsedd till årets person av Time Magazine (och snuvade bl.a Donald Trump på segern).

4.
Att hon hamnade på Natures 10-i-topplista med personer som betytt mest för vetenskapen i år. Det ligger mycket tyngd bakom detta (Nature är ju inte vilken tidning som helst) och neutraliserar effektivt alla som försöker avfärda henne som en "korkad och irrelevant tjej".

5.
Hennes toppbetyg i skolan. 14 st A och 3 st B. Slutbetyget visar att hon är intelligent och kunnig för sin ålder, och neutraliserar alla argument om att hon skulle vara "förståndshandikappad". Tvärtom. Hon är väldigt begåvad. Det visar betygen svart på vitt.

Detta är ju någonting som du ska berömma media och teamet bakom Greta för, i övrigt ren populism.
Men nu kommer kritiken att hårdna allt mer plus att människor utomlands har inte koll på hennes psykiskt sjuka mor.
2019-12-24, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Kan du skriva om den där meningen på svenska så att man förstår vad du menar? Gudars, har du gått i särskolan eller?

Jag ser det som ett liknande koncept som när man slänger om bokstäver i ord men hjärnan klarar av att läsa i alla fall.
Bra träning.
2019-12-24, 04:26
Medlem
Ny fin internationell utmärkelse till Greta!

Hon anses av OOOM:s stora internationella jury vara världens mest inspirerande människa! Så nu på julafton kan vi definitivt anse, att Greta blivit en liten julgran prydd med alla sina fina utmärkelser och goda priser! Hoppas att Greta blir gladare av OOOM:s internationella pris! Stort Grattis till Greta!

"The OOOM 100 jury voted Greta Thunberg to the top of the ranking of “The World’s Most Inspiring People 2019,” honoring her unrelenting fight for the planet. Thunberg proves to all of us that every person has the power to change the world."

https://www.ooom.com/digital/ooom100...7EJws7YSM0lpL8
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-24 kl. 04:37.
2019-12-24, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Undrar om greta har tagit i med i sin beräkning att ett träsk i Sydsudan ligger bakom en tredjedel av de ökade utsläppen? Och då gäller det inte koldioxid utan metan som fångar in värmen 25 gånger mer effektivt. Eller vill inte forskarna berätta det för hon? Då faller gretas predikningar. Vilka planer har greta för att åtgärda detta? Tömma träsket på vatten? Ingen fara det är bara 55 000 kvadratkilometer av Sydsudan.

https://www.atmos-chem-phys.net/19/1...4721-2019.html

Citat:
Ny fin internationell utmärkelse till Greta!

Hon anses av OOOM:s stora internationella jury vara världens mest inspirerande människa! Så nu på julafton kan vi definitivt anse, att Greta blivit en liten julgran prydd med alla sina fina utmärkelser och goda priser! Hoppas att Greta blir gladare av OOOM:s internationella pris! Stort Grattis till Greta!

"The OOOM 100 jury voted Greta Thunberg to the top of the ranking of “The World’s Most Inspiring People 2019,” honoring her unrelenting fight for the planet. Thunberg proves to all of us that every person has the power to change the world."

https://www.ooom.com/digital/ooom100...7EJws7YSM0lpL8

En liten söt julgran...!

-Det sas för övrigt tidigare i tråden, att Greta varit Drama Queen (i talet i FN), nu är det dags för Greta att även bli Dancing Queen! -I ABBA-låten med detta namn sjunger man ju, att tjejen som är den dansade drottningen är sjutton år, vilket Greta fyller mycket snart i januari.

Greta är verkligt duktig på dans och har bara en aning mer än ett år tills hon blir myndig. Detta sista faktum kommenterar Greta halvtorrt, -Då kanske jag får bestämma lite mer själv! Detta har hon även sagt offentligt. Vi får se!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-24 kl. 07:44.
2019-12-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Detta är ju någonting som du ska berömma media och teamet bakom Greta för, i övrigt ren populism.
Men nu kommer kritiken att hårdna allt mer plus att människor utomlands har inte koll på hennes psykiskt sjuka mor.

Ska bli intressant att se om någon av alla dem som Greta retat upp fortsätter att ”gräva” i fenomenet. (Varför inte patriarkatet inom oljebolagen, de har både pengar och makt?)

Som t.ex det faktum att hon nästan från dag 1 följdes av ett filmteam. Som förstås hade stått på standby och rullat tummarna när hon satte igång och skolstrejkade. Vilken slump att Rentzhog (?) råkade gå förbi henne! Och allt i samma veva som Malenas bok skulle komma ut och det bara var några veckor till svenska riksdagsvalet.

Efter terroristdådet på Drottninggatan stod väl f.ö inte Malena så högt i kurs längre med sitt vurmande om rasism, SD-hat och allamänniskorslikavärde (inkl Akilovs). Dags att rikta fokus på något annat (som väl ingen skulle kunna kalla politiskt).

Follow the Money. Om det stämmer att FFF samlade in 20 miljoner på bara några månader (förvisso trådsanning men Inspiratoeren verkar påläst), så kan man ju undra om det bara var små oroliga 14-åringar som donerat sin veckopeng...

Greta påstås ha grundat FFF, stämmer det? Var det hon som sammankallade till konferensen i Lausanne, bokade lokaler osv? Är det inte märkligt att så många tycks ställa upp och jobba helt ideellt? Har de inte räkningar att betala?

Det kanske framkommer att Greta bara varit en marionett i ett mycket högre, och inte alls speciellt idealistiskt spel.

Tills vi har mer kött på benen får vi stå ut med att bli kallade konspirationslystna och få Gretas skolbetyg upptryckt i ansiktet och vad som helst.

Men vi väntar gärna. Vi som inte tror på snacket om en gullig gräsrotsrörelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Hon kommer bli nerstucken med kniv inom 5 år, hon har polariserat och varit på tok för mycket i media, det triggar helt fel personer. Ernman kommer skylla i från sig men hela den här situationen är hennes fel.

Just nu tror jag att hon löper större risk att bli attackerad på öppen gata av Annie Lööws gymnasieafghaner eller av marockanska drogpåverkade gatubarn. Men om hon ska fortsätta att polarisera så vete fasen.

Det är skrämmande att utnyttja henne (om det verkligen är så) och skicka fram det späda lilla flickebarnet som blev mobbad i skolan att utmana stora maktstrukturer (för att använda ett vänsteruttryck). Ingen vet vilka krafter som kan sättas i rörelse.

Hennes föräldrar borde hur som helst sagt åt henne att det var onödigt att reta upp den australiensiska regeringen. Hon framstår som en polariserande kraft - och det kommer aldrig att rädda planeten eller ens genomdriva pappersprodukten Parisavtalet.
2019-12-24, 10:07
Medlem
Citat:
Thunberg proves to all of us that every person has the power to change the world.

Vad är det hon har förändrat hittills?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in