2019-12-23, 20:17
Moderator
-Info-s avatar
Greta har nu hamnat i en ordstrid med Australiens premiärminister:

Greta:

Citat:
"Not even catastrophes like these seem to bring any political action. How is this possible?
Because we still fail to make the connection between the climate crisis and increased extreme weather events and nature disasters like the #AustraliaFires
That's what has to change. Now."

https://twitter.com/GretaThunberg/st...82929855041538

Australiens premiärminister (Scott Morrison):

Citat:
Scott Morrison hits back at Greta Thunberg after she slammed him for inaction over climate change amid bushfire crisis

'Australia and the Australian government will set our policies based on Australia's national interests, on what Australia needs to do. That's where I keep my focus,' Mr Morrison told a press conference on Monday.

'It's not for me to make commentaries on what those outside of Australia think that Australia should do. We'll do in Australia what we think is right for Australia. And that has always been my guiding principle.

'I'm not here to try to impress people overseas. I'm here to do the right job for Australians and put them first.'

https://www.dailymail.co.uk/news/art...te-change.html
2019-12-23, 21:02
Medlem
Lawlines avatar
greta måste hela tiden bevisa sin okunskap nu senast med att påstå att bränder i Australien har att göra med klimatkrisen. I hennes insnöade värld så är klimatet hur vädret är under ett par dagar per år. Passar det dessutom in med en katastrof så är det slutdiskuterat, nu går jorden under. Måtte föräldrarna köpa en klimatanläggning så att hon kan kyla av huvudet innan det brinner upp av fobier, ångest och allergi mot saker som inte följer den åsikt som hon vill ska vara den enda som ska accepteras. Akutpsykvården har öppet dygnet runt.
2019-12-23, 21:30
Medlem
Hur orkar Greta vara Greta!? Belysande artikel i Aftonbladet om allt som Greta får tampas med!

"Greta Thunberg har provat snart sagt alla strategier för att sätta sitt budskap före fenomenet Greta. Hon har pratat fakta och forskning, skam och panik, vuxensvek och dåligt ledarskap. I talarstolen i Madrid återgav hon en rad fakta från FN:s senaste klimatrapport och frågade retoriskt:

– Det är det här jag vill att ni ska fokusera på, men snälla säg mig hur man reagerar på de här siffrorna utan att känna i alla fall lite panik? Och hur talar man om det utan att låta som en alarmist? Det vill jag gärna veta."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...greta-thunberg
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-23 kl. 21:34.
2019-12-23, 21:33
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
greta måste hela tiden bevisa sin okunskap nu senast med att påstå att bränder i Australien har att göra med klimatkrisen. I hennes insnöade värld så är klimatet hur vädret är under ett par dagar per år. Passar det dessutom in med en katastrof så är det slutdiskuterat, nu går jorden under. Måtte föräldrarna köpa en klimatanläggning så att hon kan kyla av huvudet innan det brinner upp av fobier, ångest och allergi mot saker som inte följer den åsikt som hon vill ska vara den enda som ska accepteras. Akutpsykvården har öppet dygnet runt.

Majoriteten av invånarna i Australien tycker som Greta. Ska de också spärras in i akutpsykvården?

Citat:
Australians believe climate change is linked to bushfires that have devastated communities across the country, a new survey has shown.

In a survey conducted on Wednesday night more than half of the 1500 voters polled by UComms agreed climate change had made the threat of bushfires worse.

About 42.9 per cent “strongly agreed” with the statement, while another 13.7 per cent agreed. A further 39.9 disagreed or strongly disagreed, and 3.5 per cent were unsure.

https://www.news.com.au/technology/e...45982d4d781b03

Forskarna är lite mer försiktiga, men de anar ett samband:

Citat:
So are these bushfires due to climate change?

"We find it very difficult in general to attribute climate change impacts to a specific event, particularly while the event is running," said Dr Richard Thornton, chief executive of the Bushfires & Natural Hazards Co-operative Research Centre.

"But what we do know is that the average temperature in Australia now is running about 1C above the long-term average." He added fire seasons were starting earlier and "the cumulative fire danger" in many areas was growing.

Prof Glenda Wardle, an ecologist from the University of Sydney, agreed: "It's not every weather event that is the direct result of climate change. But when you see trends... it becomes undeniably linked to global climate change."

She said there was a "collective shift" in the timing and intensity of weather events.

Australian National University climate scientist Dr Imran Ahmed called it a direct link: "Because what climate change does is exacerbate the conditions in which the bushfires happen."

"We will start to see the extreme end of the fire behaviour scale occur more frequently because of the increase of temperatures", said Dr Thornton.

"Everything we normally see as variability between a good fire season and a bad season is sitting on top of that extra 1C - and that means that the severe events will occur more frequently."

https://www.bbc.com/news/world-australia-50341210

Det ser ut som att Greta har rätt. Ännu en gång.
2019-12-23, 21:49
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Majoriteten av invånarna i Australien tycker som Greta. Ska de också spärras in i akutpsykvården?

Med gretas tankesätt så har det ALDRIG någonsin varit temporära förändringar i temperaturen någonsin. Vi har haft det i Sverige för ett par år sen och det tillhör det normala. greta vill koppla temporära förändringar till en klimatkris som inte finns. I grunden så är det hennes klimatfobi, klimatångest och klimatallegri som gör sig påmind.
2019-12-23, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Kunskapsnivån är bedrövligt låg idag. Jag håller helt med dig om det men det har inget med läroplanen att göra. En högpresterande elev idag kan betydligt mer ämneskunskaper än en högpresterande elev kunde för 30 år sedan.
Jag kan inte uttala mig om grundskolan för 30 år sedan. Jag gick ut grundskolan för 40 år sedan. Det kan ju ha hänt en del med kvaliteten på de 10 åren. Det var dock för ca 30 år sedan som man från politiskt håll började prata om att kraftigt utöka antalet utbildningsplatser på universitet och högskolor. De blev varnade, men lyssnade inte. Resultatet blev det förväntade. Men det känns som att vi glider bort från ämnet Greta™. Vad skall flickebarnet utbilda sig till? Min egen rekommendation som amatör-SYO-konsulent är alltid: Om du klarar av N-linjen, välj den. Därefter ligger alla vägar öppna.
2019-12-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag kan inte uttala mig om grundskolan för 30 år sedan. Jag gick ut grundskolan för 40 år sedan. Det kan ju ha hänt en del med kvaliteten på de 10 åren. Det var dock för ca 30 år sedan som man från politiskt håll började prata om att kraftigt utöka antalet utbildningsplatser på universitet och högskolor. De blev varnade, men lyssnade inte. Resultatet blev det förväntade. Men det känns som att vi glider bort från ämnet Greta™. Vad skall flickebarnet utbilda sig till? Min egen rekommendation som amatör-SYO-konsulent är alltid: Om du klarar av N-linjen, välj den. Därefter ligger alla vägar öppna.

Greta funderar en hel del på N-linjen, antingen den vanliga N-linjen, eller N-linjen med miljöinriktning, eller den utökade N-linjen med samhällsvetenskaplig komplettering. Samtidigt så älskar hon drama, dans och musik, och hon vill också gärna ha en skola i fjällvärlden, så tjejen har inget lätt studieval.

Hon behöver ha viss tid för klimatpolitik också, så antagligen behöver hon plugga i något reducerad takt i fyra år istället för de vanliga tre åren. Begåvningsmässigt klarat hon definitivt av N-linjen, om hon väljer den! Vi får hoppas att Greta hittar sin drömskola!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-23 kl. 22:32.
2019-12-23, 22:44
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gretaolivertwist
vilket annat ställe än kiruna är fjälvärden ????
kryllar av lappar som ni hatar

särskolan värkar missat swe geografi kankse var för svår vi förstår du har 5 post om dan samtidgit som du avlyssnar deras hem eller nåt kanske go off line studera swe geografi ,, innan du postar nå mer

men jag är väl en mans gris döds nasist när jag pekar på FAKTA

Rasitgreta
™.
Då är greta en rasist med andra ord. Hon hatar lappar och dom ser sig inte som svenskar heller. Dom ser sig som ett eget folkslag.
2019-12-23, 22:52
Medlem
Vet på rak arm åtminstone en svensk gymnasieskola, som ligger i fjällen och den ligger inte alls i Kiruna.

-Om du menar att Greta och FFF är emot samer, så tar du grundligt fel!

Greta är en varm anhängare av urbefolkningarna och deras rättigheter, och samerna är just en av världens urbefolkningar.

Så Greta kan mycket väl i framtiden delta även i demonstrationer för samernas rättigheter!

För övrigt kan man se sig som både svensk och same.
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-23 kl. 22:55.
2019-12-23, 23:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
hur kan man vara begovad om man behöver särskola ?

Jag är osäker vem du pratar om här. Om det är Greta du pratar om så bör det påpekas att hon aldrig gått i en särskola. Hennes slutbetyg kommer från Kringlaskolan i Södertälje och det är ingen särskola. En lista på alla särskolor i Södertälje finns här:

https://www.sodertalje.se/skola-och-...grundsarskola/

- Fornbackaskolan
- Stålhamraskolan
- Rosenborgskolan
- Wasaskolan

Ingen Kringlaskolan på listan, med andra ord.
2019-12-23, 23:18
Medlem
Citat:
måste vara så .
men VÄNTAR spänt på den hemliga FJÄLL skolan utan lappar

kanske inte gillar polisen och vill hålla den hemlig ?

Vad jag vet finns inga hemliga gymnasieskolor. Men om Greta kanske väljer, att gå på just denna gymnasieskola i fjällvärlden, tycker jag att det är hennes sak att välja om hon vill berätta om skolan och skolans namn, det är inte min sak. Eftersom skolan ligger i fjällvärlden har den med största sannolikhet även samiska ungdomar bland sina elever.
2019-12-23, 23:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Med gretas tankesätt så har det ALDRIG någonsin varit temporära förändringar i temperaturen någonsin. Vi har haft det i Sverige för ett par år sen och det tillhör det normala. greta vill koppla temporära förändringar till en klimatkris som inte finns. I grunden så är det hennes klimatfobi, klimatångest och klimatallegri som gör sig påmind.

Du försöker få det till att det enbart är Greta som pratar om klimatkris och klimatnödläge osv. Nej, så ligger det inte till.

Citat:
Klart: EU-parlamentet utlyser klimatnödläge

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/n...age-eller-inte

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in