Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Jag kan inte uttala mig om grundskolan för 30 år sedan. Jag gick ut grundskolan för 40 år sedan. Det kan ju ha hänt en del med kvaliteten på de 10 åren. Det var dock för ca 30 år sedan som man från politiskt håll började prata om att kraftigt utöka antalet utbildningsplatser på universitet och högskolor. De blev varnade, men lyssnade inte. Resultatet blev det förväntade. Men det känns som att vi glider bort från ämnet Greta™. Vad skall flickebarnet utbilda sig till? Min egen rekommendation som amatör-SYO-konsulent är alltid: Om du klarar av N-linjen, välj den. Därefter ligger alla vägar öppna.
Greta funderar en hel del på N-linjen, antingen den vanliga N-linjen, eller N-linjen med miljöinriktning, eller den utökade N-linjen med samhällsvetenskaplig komplettering. Samtidigt så älskar hon drama, dans och musik, och hon vill också gärna ha en skola i fjällvärlden, så tjejen har inget lätt studieval.
Hon behöver ha viss tid för klimatpolitik också, så antagligen behöver hon plugga i något reducerad takt i fyra år istället för de vanliga tre åren. Begåvningsmässigt klarat hon definitivt av N-linjen, om hon väljer den! Vi får hoppas att Greta hittar sin drömskola!