2019-12-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det är väl ingen som vet vad W märkte. Kärleken är ju blind heter det ju. Men även om hon märkte något ville hon kanske inte veta av att det skulle vara något fel på honom och beslöt sig för att blunda för detta. Men det verkar ju som att hon ville göra slut och då har bestämt sig. Om det är sant. Hennes egen familj skulle ju också tyckt sig se "en mörkare sida" på honom sista tiden. Dom borde ju också fått vittna om vad dom menade med det. Vad hade dom märkt?

Om man ska gissa vad slags psykisk åkomma han kan ha, så kan man fundera över vilka sjukdomar som
går att dölja. Han kan tydligen dölja sina symtom eftersom man inte märkt något förrän det var för sent.
Vissa schizoida personligheter kan dölja sin sjukdom (i olika grader).Schizoid personlighet kan gränsa till andra tillstånd, tex personlighetsstörning.
Sen vågar jag inte gissa mer.
Citera
2019-12-23, 13:13
Medlem
Citat:
Att dom skrivaren Kan lida av, beror nog på att dom inte vill uttala sig säkert förrän den stora undersökningen är gjord. Det är den undersökningen som får ställa diagnosen.

Just det... Och sedan är det så att t ex en sjukdom som schizofreni kan debutera när som helst upp till omkring 40 års ålder, därefter dyker den sällan upp enligt statistiken, om inte symtomen funnits förut.
Ett psykiskt sjukdomstillstånd kan mycket väl ha spelat roll - kring frågor om konvertering till islam som de båda tydligen pratat om (och då Wilma sagt nej).
Och de båda faktorerna fick situationen att eskalera.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-23 kl. 13:17.
Citera
2019-12-23, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Men det kanske han inte vet?
Tänker också att det är enklare att skylla på ett patologiskt tillstånd snarare än bekänna för sig själv och andra att man gjort något vansinnigt fel?
*axelryckning*

Mvh// Snillet spekulerar😉

Vissa sjukdomstillstånd kan man inte simulera eller "skylla på", de påverkar verkligen personen tyvärr.
Det kan ha legat latent en tid och kulminerat i november i samband med att han frågade
W om att konvertera. det ena ger det andra ..Hon sade nej som vi vet ...
och ...
Inte omöjligt alls att det gått till så.
Men detta är en teori.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-23 kl. 13:19.
Citera
2019-12-23, 13:20
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Konstigt att inte Wilma märkte att hennes pojkvän var "allvarligt psykiskt störd". Nu lär väl aldrig diagnosen komma till allmänhetens kännedom, det kommer förstås tystas ned. Vad kan han lida av? Schizofren, psykotisk, paranoid? Inget Wilma har noterat?

Säkert drogutlöst psykosk sjukdom, psykos. Han hade ju enligt vissa skribenter i tråden rykte om sig att både röka på och använda droger. Kanske även knapra piller då någon berättade att det hittats stulna narkotiklassade mediciner hos honom (apodos?)
Citera
2019-12-23, 13:21
Bannlyst
Citat:
Det är väl ingen som vet vad W märkte. Kärleken är ju blind heter det ju. Men även om hon märkte något ville hon kanske inte veta av att det skulle vara något fel på honom och beslöt sig för att blunda för detta. Men det verkar ju som att hon ville göra slut och då har bestämt sig. Om det är sant. Hennes egen familj skulle ju också tyckt sig se "en mörkare sida" på honom sista tiden. Dom borde ju också fått vittna om vad dom menade med det. Vad hade dom märkt?

Om det är schizofreni det handlar om, så är väl åtminstone ett psykosutbrott nödvändigt för att ställa den diagnosen?
Och Tishkos första psykosutbrott kanske inträffade runt den 14 november 2019, alltså dagen då Wilma försvann och då det eventuellt var bråk i Tishkos lägenhet.

Schizofreni föregås också ofta av en prepsykos, vars symptom kanske har uppfattats som "en mörkare sida" hos Tishko av Wilmas familj: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Schizofreni#Prepsykos_och_andra_tidiga_tecken

"Prepsykosen vid schizofreni är ofta ett långsamt tilltagande tillstånd, som kan yttra sig i apati, misstänksamhet, bisarra beteenden eller uppfattningar, viljelöshet, anhedoni (oförmåga att känna lust) och självvald social isolering. Mellanmänskliga relationer försvåras av den ökande egenarten i verklighetsuppfattningen. Det finns individuella skillnader i prepsykosens uttryck, men med tiden uppkommer de för psykosen kännetecknande symtomen av hallucinationer, vanföreställningar, desorganiserat tal eller tillbakadragenhet. Prepsykosens symtom är ofta i samklang med hur schizofrenin kommer att yttra sig: en prepsykos med symtom på misstänksamhet mynnar ut i paranoia, socialt undvikande i negativa symtom, etc."

Sen kan det nog vara svårt att upptäcka symptom på psykisk ohälsa, för en som inte har rätt utbildning för det, speciellt idag när många har psykiska besvär.
Jag minns också att någon i tråden skrev att någon uppfattade Tishko som "trög", och det kan ju vara ett tecken på prepsykos kanske, att han mer och mer sjönk in i sin egen värld och var upptagen med sina egna tankar. Se citat:

Citat:
Ursprungligen postat av AtlanticOcean
Har läst mycket i denna tråden då jag själv bor i Uddevalla och själv jobbar inom hemtjänsten. Detta är vad jag hört av folk som känner MGMs familj samt folk som jobbat med MGM. Sen om det är sant eller inte vågar jag inte svära på.
1. MGM var timvikarie och har därför jobbat i flera grupper och i många områden i Uddevalla.
2. Både MGM och W*ilma har använt droger, det har även hittats apodospåsar som MGM har stulit i källaren i MGMs hyreshus.
3. MGM ska ha sagt till sina arbetskamrater att offret ska ha umgåtts med konstigt folk (missbrukare) och tagit hem dem till hans lägenhet och att han var trött på det.
4. MGMs arbetskamrater förstår ingenting utan ser honom som en väldigt snäll och trevlig person.
5. MGMs familj har tagit hand om W*lma då hon inte haft det bra i sin egen familj. Eventuellt så ska en eller båda av hennes föräldrar själva haft problem med nån sorts missbruk.
6. MGM har beskrivits av flera som träffat honom som ganska trög och ganska ointelligent. Många menar att om han är skyldig så har han fått hjälp då han inte är tillräckligt smart för att kunna planera vad han ska göra med kroppen osv.

Detta är som sagt saker jag hört från olika personer, känner inte någon ur vare sig MGMs familj eller i W*lmas familj och kan inte med säkerhet säga vad som är sant eller inte. Men flashback är ju en sida för spekulationer och rykten..
Citera
2019-12-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Vissa sjukdomstillstånd kan man inte simulera eller "skylla på", de påverkar verkligen personen tyvärr.
Det kan ha legat latent en tid och kulminerat i november i samband med att han frågade
W om att konvertera. det ena ger det andra ..Hon sade nej som vi vet ...
och ...
Inte omöjligt alls att det gått till så.
Men detta är en teori.

Det kan det ha gjort.. Och det är jag öppen för (tidigare drogmissbruk osv kan utlösa psykoser, tex).
Men jag är minst lika öppen för att han kan ta chansen att simulera eftersom psykiska sjukdomar inte med 100 procent säkerhet går att avfärda eller bekräfta, till skillnad mot somatiska sjukdomar. Och vad hans personliga vinningar för detta skulle vara vet han ju bara själv i så fall.. Det är på hans samvete.

Hur det nu än ligger till, så hoppas jag att utredningen leds av de mest kvalificerade.
😊
Citera
2019-12-23, 13:30
Medlem
Hur som helst så tycks han ha dolt sin problematik väl för arbetsgivaren. Men & andra sidan är det är ju heller inte ovanligt att människor beter olika beroende på om dom är på arbetet eller hemma.

Straff eller vård är frågan. Ordet straff är svårt att finna i en värld bestående av kriminalvård, fångvård eller psykvård på rättspsyk. Nåväl inlåsning lär det i vilket fall som helst bli, om han nu inte mot alla tänkbara odds blir friad. Vilket tycks vara helt otänkbart.

Men varför måste ordet vård användas, när ordet vård borde bytas ut mot ordet straff.
För någonstans ska väl ändå fångar straffas och inte vårdas
Senast redigerad av zebop 2019-12-23 kl. 13:44.
Citera
2019-12-23, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Många här i tråden anser nog att de som eventuellt har hjälpt till vid tex styckning av en död människokropp, är livsfarliga människor. De kan ha rätt, eller de kan ha fel. Anledning till oro för allmänheten finns det hur som helst.

Ang. det fetstilta: Jag syftar på alla möjliga skäl till att en brottsling kan vilja spara på sina offers kroppsdelar, för att gömma bevis, för att ha dem som troféer mm. Av det skälet skulle jag vilja att alla kroppsdelar hittades om jag var i den situationen som anhörig till offer.
Ang. kremering mm så återkommer jag till det längre ner i inlägget.

Ang. minnesceremonier utan anhörigas tillstånd så ser jag flera möjliga problem med det.
En del anhöriga kanske skulle föredra en allmän manifestation mot våld och brottslighet, hellre än att just deras anhörig väljs ut (av alla offer som finns) och hedras.
Och de anhöriga till ett offer kanske känner sig pressade att delta i minnesceremonin fastän de inte orkar.
Så istället för att komma till de anhöriga och säga "vi tänkte ha en minnesceremoni för N, går det bra?", så kan man fråga tex om de anhöriga vill att man ska göra något för att hedra deras döda anhörig, tex ha en minnesceremoni.

Det jag reagerade på i det här fallet var just att en minnesceremoni hölls redan dagen efter att polisen/rättsläkaren konstaterade att Wilma var död, och att familjen inte verkade ha deltagit utifrån artikeln jag citerade tidigare.
Jag vet också hur det är när tex någon kändis har avlidit. Människor sörjer kanske några dagar och det hålls minnesstunder, sen är sorgen borta för de flesta, men förstås inte för de anhöriga som har en mycket djupare sorg. Så även om man själv sörjer en kändis eller annan person som man aldrig har träffat, så tycker jag det finns anledning att behärska sina känslor och inte bete sig som om man vore anhörig till den avlidne. Man vet ju ofta inte alls vad de anhöriga tänker och tycker i den situationen.

Man kan förstås ha synpunkter på att vi diskuterar en massa hemska saker i tex den här tråden. Men det är ju ett kriminalfall, och då händer det en massa hemska saker som det finns anledning för allmänheten att diskutera, av säkerhetsskäl om inte annat.

Ang. begravning så trodde jag att det förutsätter att det sker en jordfästning, annars kallas det något annat, tex minnesceremoni.

Ang. kremeringar så menar jag att det kanske kan bli så i en del fall, att polisen inte längre behöver behålla de kroppsdelar de har hittat, och då ser jag inget problem med att kremera dessa delar, även om det kanske saknas tex ett ben.
(Jag förstår inte varför det skulle vara ett oetiskt val att kremera en kroppsdel i taget.)

Har jag skrivit att jag skulle ge rådet till anhöriga att kremera en kroppsdel i taget? Nej det tror jag inte jag har gjort.
Om jag själv hade förlorat en anhörig och fick bestämma själv vad som ska hända med kvarlevorna, då tror jag eftersom jag inte har någon erfarenhet av sånt, att jag skulle låta sjukhuset/bårhuset bestämma vad som ska göras med kvarlevorna. Och någon erfarenhet måste de ju ha av sådana fall, med tanke på allt blod och alla organ som de hanterar och måste göra sig av med på något sätt. Och nej, jag ser ingen väsentlig skillnad om det är en hel kropp. De har förstås erfarenhet av att göra sig av med skelettdelar också.
Sen om sjukhuset/bårhuset skulle tex spara på skelettet och dansa med det på fester eller nåt sånt, då är ju det med största sannolikhet ett brott, och därför litar jag på att de inte gör sådana saker utan att de hanterar min anhörigs kvarlevor på ett lagligt och bra sätt.
Någon begravning eller minnessten på kyrkogård eller så skulle jag inte ha. Jag skulle sörja och minnas på mitt sätt. Och det finns många olika sätt att sörja och minnas en avliden person på.

Du missunnar med andra ord andra människor att samlas för att hedra och minnas den bortgångna?
De får enligt dig varken gå till minnesstund eller allmän grav?

Du skriver, citat: ...
"Så istället för att komma till de anhöriga och säga "vi tänkte ha en minnesceremoni för N, går det bra?", så kan man fråga tex om de anhöriga vill att man ska göra något för att hedra deras döda anhörig, tex ha en minnesceremoni."

Finns någon egentlig skillnad mellan dina två förslagna uttryckssätt?

Att det kan var oetiskt att kremera en del i taget av en människa är så enkelt som att man väl helst
vill begrava en hel människa?
Vi pratar ju om fallet W ... och alla delar behövs nu för undersökning.
Att kremera en del i taget skulle för det första vara brottsligt innan polisen avslutat sina undersökningar.
För det andra låter det för mig sjukt att W:s anhöriga skulle välja att kremera en del i taget.
Ett märkligt förfarande i allmänhet och i synnerhet om någon mördats!
Citera
2019-12-23, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Du missunnar med andra ord andra människor att samlas för att hedra och minnas den bortgångna?
De får enligt dig varken gå till minnesstund eller allmän grav?

Du skriver, citat: ...
"Så istället för att komma till de anhöriga och säga "vi tänkte ha en minnesceremoni för N, går det bra?", så kan man fråga tex om de anhöriga vill att man ska göra något för att hedra deras döda anhörig, tex ha en minnesceremoni."

Finns någon egentlig skillnad mellan dina två förslagna uttryckssätt?

Att det kan var oetiskt att kremera en del i taget av en människa är så enkelt som att man väl helst
vill begrava en hel människa?
Vi pratar ju om fallet W ... och alla delar behövs nu för undersökning.
Att kremera en del i taget skulle för det första vara brottsligt innan polisen avslutat sina undersökningar.
För det andra låter det för mig sjukt att W:s anhöriga skulle välja att kremera en del i taget.
Ett märkligt förfarande i allmänhet och i synnerhet om någon mördats!

Man sätter press på anhöriga om man säger till dem vad man själv vill göra, istället för att fråga de anhöriga om de vill att något ska göras.
Man ska respektera de närmastes önskan och behov tycker jag, de som kände personen bäst.

I övrigt har jag lämnat kremeringsdiskussionen för nu, och nu diskuterar jag istället resultatet av sinnesundersökningen av Tishko/MGM.
Citera
2019-12-23, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Hur som helst så tycks han ha dolt sin problematik väl för arbetsgivaren. Men & andra sidan är det är ju heller inte ovanligt att människor beter olika beroende på om dom är på arbetet eller hemma.

Straff eller vård är frågan. Ordet straff är svårt att finna i en värld bestående av kriminalvård, fångvård och psykvård på rättspsyk.
Vi vet ju inte hur hans problematik yttrat sig. Arbetsgivaren kan ha vetat att han var jätteknepig, men ändå kunde utföra arbetsuppgifterna på ett godkänt sätt. Man har genomfört över 500 förhör i utredningen. Och vad man fått reda på där har vi ju inte en aning om. Det kan vara många som i efterhand insett att killen var ett vidrigt litet kryp. Vi lär kunna få läsa en hel del av förhören så småningom. Att lida av psykisk ohälsa, vara ett litet kryp, knarka och bete sig vidrigt - är ju inte en allvarlig psykisk sjukdom.

När han genomför RPUn finns det 60/40 chans (risk) att han hamnar på rättspsykiatrisk vård istället för fängelse, rent statistiskt. Det är alltså knappt hälften av de som blivit funna att de kan ha en allvarlig psykisk störning i en §7-undersökning, som faktiskt HAR det. 60% ca befinns INTE lida av en allvarlig psykisk störning när väl RPUn är genomgången och granskad.

1300 st §7-undersökningar genomförs varje år. Av dessa hamnar 500 i gruppen att få genomgå en RPU. Av dessa 500 är det ca 40-45%% (knappt hälften) som inte får fängelse utan vård.
Citera
2019-12-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi vet ju inte hur hans problematik yttrat sig. Arbetsgivaren kan ha vetat att han var jätteknepig, men ändå kunde utföra arbetsuppgifterna på ett godkänt sätt. Man har genomfört över 500 förhör i utredningen. Och vad man fått reda på där har vi ju inte en aning om. Det kan vara många som i efterhand insett att killen var ett vidrigt litet kryp. Vi lär kunna få läsa en hel del av förhören så småningom. Att lida av psykisk ohälsa, vara ett litet kryp, knarka och bete sig vidrigt - är ju inte en allvarlig psykisk sjukdom.

När han genomför RPUn finns det 60/40 chans (risk) att han hamnar på rättspsykiatrisk vård istället för fängelse, rent statistiskt. Det är alltså knappt hälften av de som blivit funna att de kan ha en allvarlig psykisk störning i en §7-undersökning, som faktiskt HAR det. 60% ca befinns INTE lida av en allvarlig psykisk störning när väl RPUn är genomgången och granskad.

1300 st §7-undersökningar genomförs varje år. Av dessa hamnar 500 i gruppen att få genomgå en RPU. Av dessa 500 är det ca 40-45%% (knappt hälften) som inte får fängelse utan vård.

Tack, för intressanta siffror och info!
🙏
Citera
2019-12-23, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Det kan det ha gjort.. Och det är jag öppen för (tidigare drogmissbruk osv kan utlösa psykoser, tex).
Men jag är minst lika öppen för att han kan ta chansen att simulera eftersom psykiska sjukdomar inte med 100 procent säkerhet går att avfärda eller bekräfta, till skillnad mot somatiska sjukdomar. Och vad hans personliga vinningar för detta skulle vara vet han ju bara själv i så fall.. Det är på hans samvete.

Hur det nu än ligger till, så hoppas jag att utredningen leds av de mest kvalificerade.
😊

De flesta psykiska sjukdomar är INTE drogrelaterade,
men kanske kan ge upphov till tillfälliga psykosliknande tillstånd.
Här talades i huvudsak om tecken på psykisk sjukdom som föranledde intag på rättspsyk,
liten undersökning med resultat att diagnosen bekräftades-
entt drogrelaterad tillfälligt tillstånd hade nog inte behandlats på det viset,
utan mitt intryck är att det är allvarligare än då.
T har av allt att döma inte varit vad man kallar drogberoende.
..
De klassiska psykiska sjukdomarna är inte "ungefärliga" så att man kan "tycka" litet som man
vill om dem.
T ex schizofreni kan debutera som en blixt från klar himmel som jag tidigare skrivit,
alltså man vaknar en morgon och har hallucinationer som måste behandlas med medicin- och det har INGENTING med droger att göra över huvud taget.
Det går att peka ut och att inringa sådana sjukdomar, de har omisskännliga symtom!

Det finns variabler av ovan nämnda sjukdom (som jag valt att rikta in mig på) ... som tex
att personen har en s.k. "schizoid personlighet" med paranoia som huvudsakligt symtom.
Det kan ha pågått en längre tid och personen kan ha dolt det för omgivningen.
Då är sjukdomen inte helt utvecklad och kan kvarvara i mindre omfattning under lång tid.
Om MGM drabbats av en sådan sjukdom / tillstånd som brutit ut genom en provokation av
t ex hastigt uppflammande osämja mellan de två (svårt säga om osämjans innehåll eller
sjukdomstillståndet var först, de interagerar ju) -
så kan det ha bidragit till att situationen gått "överstyr".

Låt oss säga att (om det är T) han fått paranoia gentemot W:s vänner ... Han upplever att
de aldrig kommer att acceptera honom, att de påverkar henne att göra slut mm.
och ber henne konvertera...han får nej och blir ytterligare provocerad ..
I sånt fall kan paranoida tillståndet ta över utan att han har ansvar för det.
I samband med bråk kan tillståndet förvärrats.
Dock, han är ansvarig för sin handling, det är han!
Man begår inte mord i sömnen eller av bara paranoia och jag tror inte det finns ett fall där man mördat i hypnotiskt tillstånd.
Jag tror alla kan säga nej.
Jag reserverar mig dock mot att i tillstånd av grav schizofreni kanske en person KAN begå mord
som följd av att han hör röster (lika verkliga som vanliga människors!) som befaller honom att
mörda.
Det är vanligare att personer med paranoid schizoid läggning hör röster som hotar med att mörda
honom själv! Att sådana personer upplever sig som jagade.

Så .. "paranoia som utlöser mord" får han nog ta sitt eget ansvar för, inte att sjukdomen har ansvaret.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-23 kl. 13:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in