Citat:
Ursprungligen postat av
uncommon-name
Det kan det ha gjort.. Och det är jag öppen för (tidigare drogmissbruk osv kan utlösa psykoser, tex).
Men jag är minst lika öppen för att han kan ta chansen att simulera eftersom psykiska sjukdomar inte med 100 procent säkerhet går att avfärda eller bekräfta, till skillnad mot somatiska sjukdomar. Och vad hans personliga vinningar för detta skulle vara vet han ju bara själv i så fall.. Det är på hans samvete.
Hur det nu än ligger till, så hoppas jag att utredningen leds av de mest kvalificerade.
😊
De flesta psykiska sjukdomar är INTE drogrelaterade,
men kanske kan ge upphov till tillfälliga psykosliknande tillstånd.
Här talades i huvudsak om tecken på psykisk sjukdom som föranledde intag på rättspsyk,
liten undersökning med resultat att diagnosen bekräftades-
entt drogrelaterad tillfälligt tillstånd hade nog inte behandlats på det viset,
utan mitt intryck är att det är allvarligare än då.
T har av allt att döma inte varit vad man kallar drogberoende.
..
De klassiska psykiska sjukdomarna är inte "ungefärliga" så att man kan "tycka" litet som man
vill om dem.
T ex schizofreni kan debutera som en blixt från klar himmel som jag tidigare skrivit,
alltså man vaknar en morgon och har hallucinationer som måste behandlas med medicin- och det har INGENTING med droger att göra över huvud taget.
Det går att peka ut och att inringa sådana sjukdomar, de har omisskännliga symtom!
Det finns variabler av ovan nämnda sjukdom (som jag valt att rikta in mig på) ... som tex
att personen har en s.k. "schizoid personlighet" med paranoia som huvudsakligt symtom.
Det kan ha pågått en längre tid och personen kan ha dolt det för omgivningen.
Då är sjukdomen inte helt utvecklad och kan kvarvara i mindre omfattning under lång tid.
Om MGM drabbats av en sådan sjukdom / tillstånd som brutit ut genom en provokation av
t ex hastigt uppflammande osämja mellan de två (svårt säga om osämjans innehåll eller
sjukdomstillståndet var först, de interagerar ju) -
så kan det ha bidragit till att situationen gått "överstyr".
Låt oss säga att (om det är T) han fått paranoia gentemot W:s vänner ... Han upplever att
de aldrig kommer att acceptera honom, att de påverkar henne att göra slut mm.
och ber henne konvertera...han får nej och blir ytterligare provocerad ..
I sånt fall kan paranoida tillståndet ta över utan att han har ansvar för det.
I samband med bråk kan tillståndet förvärrats.
Dock, han är ansvarig för sin handling, det är han!
Man begår inte mord i sömnen eller av bara paranoia och jag tror inte det finns ett fall där man mördat i hypnotiskt tillstånd.
Jag tror alla kan säga nej.
Jag reserverar mig dock mot att i tillstånd av grav schizofreni kanske en person KAN begå mord
som följd av att han hör röster (lika verkliga som vanliga människors!) som befaller honom att
mörda.
Det är vanligare att personer med paranoid schizoid läggning hör röster som hotar med att mörda
honom själv! Att sådana personer upplever sig som jagade.
Så .. "paranoia som utlöser mord" får han nog ta sitt eget ansvar för, inte att sjukdomen har ansvaret.