2019-12-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej. Man lutar sig mest på dokumentation som samlats in kring den misstänkte, förutom det samtal på en timme man har. Blir svårt att fejka psykisk sjukdom.

Ok. Men ponera att mgm inte haft nånting med sjukvård eller andra instanser under åren och man inte kan härleda till tidigare mental instabilitet. Och ponera att mgm och hans pappa kommit överens om att han ska spela sjuk från första början för att åtminstone kunna skydda familjen om han tas in som misstänkt?
Det är väl relativt enkelt att man då även kan hävda "jag minns inte" i ett senare skede och att en black out då skulle orsakad av en psykisk sjukdom?
Förstår du hur jag tänker??
Citera
2019-12-23, 10:16
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korta-kjolar
Från Aftonbladets artikel

”Wilmas misstänkte mördare kan vara psykiskt störd
Pojkvännen som misstänks ha mördat Wilma Andersson, 17, i Uddevalla kan vara allvarligt psykiskt störd, skriver SR.

Bedömningen görs av Rättsmedicinalverkets läkare efter att 22-åringen genomfört en mindre sinnesundersökning.”

Mannen är för närvarande häktad och nekar till mord.

Ja det bekräftar ju mångas misstankar

FUP landar nog snarare 2021 än tidigare.
Citera
2019-12-23, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ok. Men ponera att mgm inte haft nånting med sjukvård eller andra instanser under åren och man inte kan härleda till tidigare mental instabilitet. Och ponera att mgm och hans pappa kommit överens om att han ska spela sjuk från första början för att åtminstone kunna skydda familjen om han tas in som misstänkt?
Det är väl relativt enkelt att man då även kan hävda "jag minns inte" i ett senare skede och att en black out då skulle orsakad av en psykisk sjukdom?
Förstår du hur jag tänker??
Jo. Jag förstår hur du tänker. Nu är detta endast den lilla undersökningen. Han kommer genomgå en 4-veckors RPU vid senare tillfälle. Då blir han observerad dygnet runt i princip. Av 500 RPU så blir drygt hälften ändå dömda till fängelse istället för vård. Vi får se vad det landar i.
Citera
2019-12-23, 10:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Hörde det också nyss..
Jag är en halvt misstänksam person och undrar om det är troligt att han spelar sjuk? Är det möjligt att manipulera en sinnesundersökning och komma undan med det om han ser en fördel med att bli stämplad som psykiskt sjuk? Är det det dåliga samvetet som sjuder under skinnet och att han inte kan stå för sina handlingar?
Vad tänker ni?

PS själv anser jag ju att nånting inte står rätt till i huvudet på nån om man har i hjäl någon. Men nu vet vi ju inte HUR W bragts om livet.

I fallet Mijailović med mordet på Lindh så kunde han ju lura till den grad att han först blev dömd till vård. Har för mig att han tröttnade på att låtsas annars hade det blivit vård. Fördelen hade ju varit att det bara blivit en snabb runda till rättspsyk där han skulle förklarats frisk och sedan frigiven.

Det var 2004 så det är möjligt att det är svårare numera. Men det finns säkert folk som försöker.
Citera
2019-12-23, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo. Jag förstår hur du tänker. Nu är detta endast den lilla undersökningen. Han kommer genomgå en 4-veckors RPU vid senare tillfälle. Då blir han observerad dygnet runt i princip. Av 500 RPU så blir drygt hälften ändå dömda till fängelse istället för vård. Vi får se vad det landar i.

Ja, det visar sig.. Och jag hoppas verkligen att ev diagnos är 100 procent rätt om så blir fallet.
Citera
2019-12-23, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
I fallet Mijailović med mordet på Lindh så kunde han ju lura till den grad att han först blev dömd till vård. Har för mig att han tröttnade på att låtsas annars hade det blivit vård. Fördelen hade ju varit att det bara blivit en snabb runda till rättspsyk där han skulle förklarats frisk och sedan frigiven.

Det var 2004 så det är möjligt att det är svårare numera. Men det finns säkert folk som försöker.

Jo, exakt. Just det jag tänker på.
🤔
Vore fruktansvärt om han lyckas klämma sig in i det kryphålet om han nu är "frisk".
Citera
2019-12-23, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korta-kjolar
Från Aftonbladets artikel

”Wilmas misstänkte mördare kan vara psykiskt störd
Pojkvännen som misstänks ha mördat Wilma Andersson, 17, i Uddevalla kan vara allvarligt psykiskt störd, skriver SR.

Bedömningen görs av Rättsmedicinalverkets läkare efter att 22-åringen genomfört en mindre sinnesundersökning.”

Mannen är för närvarande häktad och nekar till mord.

Ja det bekräftar ju mångas misstankar

Det här med ordval, läsförståelse och tolkningar på Fb är svårt.

Aftonbladet skriver ”Wilmas misstänkte mördare KAN vara.....”

Sedan tolkas det som att det BEKRÄFTAR mångas misstankar.

I själva verket har AB anslutit sig till misstankarna. Inte bekräftat.
Citera
2019-12-23, 10:48
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Citat:
Citat:
Hörde det också nyss..
Jag är en halvt misstänksam person och undrar om det är troligt att han spelar sjuk? Är det möjligt att manipulera en sinnesundersökning och komma undan med det om han ser en fördel med att bli stämplad som psykiskt sjuk? Är det det dåliga samvetet som sjuder under skinnet och att han inte kan stå för sina handlingar?
Vad tänker ni?

PS själv anser jag ju att nånting inte står rätt till i huvudet på nån om man har i hjäl någon. Men nu vet vi ju inte HUR W bragts om livet.

Sen har vi fallet Victoria Örngren där hennes pojkvän Timothy Kombrecht dödade henne med 21 knivhugg, sen försökte stycka henne för att slutligen försöka bränna ner lägenheten.

Där var det ”problem med minnet”. Men han kom konstigt nog ihåg allt före och efter mordet.
Han uppvisade tecken på psykisk sjukdom i men blev dömd till fängelse. Jag tror det var spelat även om han led av psykisk ohälsa. Men han försökte ljuga i alla förhören, skyllde minnesförlusten på drogintag (iktoviril) men proverna visade dock på ett minimalt intag.
https://www.google.se/search?q=victoria+%C3%B6rnberg&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se

Detta fall har en del likheter med Wilma: en problematisk relation där hon är på väg att lämna och han dödar henne och försöker dölja mordet. Och en mördare som ”inte kommer ihåg”.
Finns för övrigt som podd nu hos En mörk historia: ”Luciabranden”
https://podme.com/en-mork-historia

Undrar om det är den valsen Tishko försöker med? Minnesförlust? Att han åkt in på psyk kan ju ha med akut ångest och depression att göra. Att verkligheten kommit ikapp honom om vad han och familjen gjort, och att det inte var så lätt att ljuga sig ur detta och bli frisläppt som han/dom kanske trott.

Jag önskar honom och hans misstänkta familjemedlemmar en riktigt förfärlig jul med många mardrömmar.
Citera
2019-12-23, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Sen har vi fallet Victoria Örngren där hennes pojkvän Timothy Kombrecht dödade henne med 21 knivhugg, sen försökte stycka henne för att slutligen försöka bränna ner lägenheten.

Där var det ”problem med minnet”. Men han kom konstigt nog ihåg allt före och efter mordet.
Han uppvisade tecken på psykisk sjukdom i men blev dömd till fängelse. Jag tror det var spelat även om han led av psykisk ohälsa. Men han försökte ljuga i alla förhören, skyllde minnesförlusten på drogintag (iktoviril) men proverna visade dock på ett minimalt intag.
https://www.google.se/search?q=victoria+%C3%B6rnberg&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se

Detta fall har en del likheter med Wilma: en problematisk relation där hon är på väg att lämna och han dödar henne och försöker dölja mordet. Och en mördare som ”inte kommer ihåg”.
Finns för övrigt som podd nu hos En mörk historia: ”Luciabranden”
https://podme.com/en-mork-historia

Undrar om det är den valsen Tishko försöker med? Minnesförlust? Att han åkt in på psyk kan ju ha med akut ångest och depression att göra. Att verkligheten kommit ikapp honom om vad han och familjen gjort, och att det inte var så lätt att ljuga sig ur detta och bli frisläppt som han/dom kanske trott.

Jag önskar honom och hans misstänkta familjemedlemmar en riktigt förfärlig jul med många mardrömmar.

Ja, alternativt eller OCH att det var en plan de kommit fram till gemensamt. De har ju iaf haft några dagar på sig att prata ihop sig.
Citera
2019-12-23, 10:56
Medlem
Citat:

Ja det optimala var ju förr för den åtalade att lyckas få ”Guldkrysset”: att bli kryssad (knäppförklarad) vid tidpunkten för brottet men bedömd frisk när det var dags för dom=kan ej få fängelse och behöver ej vård=fri fot.
Men tror det är ändrat nu.
Citera
2019-12-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det optimala var ju förr för den åtalade att lyckas få ”Guldkrysset”: att bli kryssad (knäppförklarad) vid tidpunkten för brottet men bedömd frisk när det var dags för dom=kan ej få fängelse och behöver ej vård=fri fot.
Men tror det är ändrat nu.

Nu kan ju inte jag nånting om hur fängelserna eller rättspsyk ser ut, men om gräset ter sig grönare på andra sidan så gissar jag att man i det här fallet kanske hellre vill till rättspsyk..?
Samt att minnesförlusten skulle kunna rädda farsan och övriga inblandade om de inte får fram tillräckligt med bindande bevis mot farsan.
Då skulle ju även farsans uttalande "han har inte gjort det - jag lovar" kanske kunna blurras lite om nu diagnos skulle komma på tapeten.
Eller?
Senast redigerad av uncommon-name 2019-12-23 kl. 11:19. Anledning: Tillägg
Citera
2019-12-23, 11:22
Medlem
Tammers avatar
Konstigt att inte Wilma märkte att hennes pojkvän var "allvarligt psykiskt störd". Nu lär väl aldrig diagnosen komma till allmänhetens kännedom, det kommer förstås tystas ned. Vad kan han lida av? Schizofren, psykotisk, paranoid? Inget Wilma har noterat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in