Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
I fallet Mijailović med mordet på Lindh så kunde han ju lura till den grad att han först blev dömd till vård. Har för mig att han tröttnade på att låtsas annars hade det blivit vård. Fördelen hade ju varit att det bara blivit en snabb runda till rättspsyk där han skulle förklarats frisk och sedan frigiven.
Det var 2004 så det är möjligt att det är svårare numera. Men det finns säkert folk som försöker.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Hörde det också nyss..
Jag är en halvt misstänksam person och undrar om det är troligt att han spelar sjuk? Är det möjligt att manipulera en sinnesundersökning och komma undan med det om han ser en fördel med att bli stämplad som psykiskt sjuk? Är det det dåliga samvetet som sjuder under skinnet och att han inte kan stå för sina handlingar?
Vad tänker ni?
PS själv anser jag ju att nånting inte står rätt till i huvudet på nån om man har i hjäl någon. Men nu vet vi ju inte HUR W bragts om livet.
Sen har vi fallet Victoria Örngren där hennes pojkvän Timothy Kombrecht dödade henne med 21 knivhugg, sen försökte stycka henne för att slutligen försöka bränna ner lägenheten.
Där var det ”problem med minnet”. Men han kom konstigt nog ihåg allt före och efter mordet.
Han uppvisade tecken på psykisk sjukdom i men blev dömd till fängelse. Jag tror det var spelat även om han led av psykisk ohälsa. Men han försökte ljuga i alla förhören, skyllde minnesförlusten på drogintag (iktoviril) men proverna visade dock på ett minimalt intag.
https://www.google.se/search?q=victoria+%C3%B6rnberg&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se
Detta fall har en del likheter med Wilma: en problematisk relation där hon är på väg att lämna och han dödar henne och försöker dölja mordet. Och en mördare som ”inte kommer ihåg”.
Finns för övrigt som podd nu hos En mörk historia: ”Luciabranden”
https://podme.com/en-mork-historia
Undrar om det är den valsen Tishko försöker med? Minnesförlust? Att han åkt in på psyk kan ju ha med akut ångest och depression att göra. Att verkligheten kommit ikapp honom om vad han och familjen gjort, och att det inte var så lätt att ljuga sig ur detta och bli frisläppt som han/dom kanske trott.
Jag önskar honom och hans misstänkta familjemedlemmar en riktigt förfärlig jul med många mardrömmar.