2019-12-22, 21:48
Medlem
Den dumma sillen har fortfarande inte svarat inlägget om vintersolståndet idag.
Jag bad om en förklaring om det men har ännu inte fått det.
Kan du ge en förklaring hur vintersolståndet skulle fungera på en platt jord eftersom du tror på att jorden är platt
Citera
2019-12-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Varför bemöter du inte det jag skriver?

HAHAH!

Citat:
Ursprungligen postat av JokerM
Fast kurvan går ju att bevisas på andra sätt än att man just måste se den!
Med praktiska experiment!
Varför ignorerar du detta?
Det finns inga praktiska experiment som tyder på att jorden är platt.
Återigen, varför ignorerar du detta?

Nå? Får vi ett svar eller ska du fortsätta trolla?!
Citera
2019-12-22, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Kan du ge en förklaring hur vintersolståndet skulle fungera på en platt jord eftersom du tror på att jorden är platt

Haha..glöm ett vettigt svar!
Försökte fråga honom helt ärligt om vissa saker.
Han tjatar fortfarande om samma sak.."Jag ser inte kurvan"
Citera
2019-12-22, 21:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Varför bemöter du inte det jag skriver? Sluta fokusera på att vi endast ser kurvan med zoom, jag pratar om vart den här kurvan tar vägen på högre höjder.

Den ökar med avstånd, ja? Varför ser ett objekt rakt under mina fötter ut att ha samma lutning som någonting 20 mil bort?
20 mil bort handlar om knappt 2 grader. Försöker du inbilla mig att man skulle se detta med blotta ögat när objektet lutar rakt bort från dig. Alltså ett torn på 20 mils avstånd har toppen några meter länge ifrån dig en basen. Inte är det rimligt att några meters skillnad skall ses på ett avstånd motsvarande Stockholm-Örebro.
Citera
2019-12-22, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerM
Nå?

Tycker inte jag ignorerar det mer än ni ignorerar den platta och orörliga verklighet vi båda två tycks befinna oss i.

Att ni så gärna vill tro det finns en inkonsekvent och oftast helt osynlig kurva, det är okej, men ni kan ju börja vara lite ärliga med hur mycket fantasi som krävs för att vi ska befinna oss på en snurrande boll.

Ja, man kan dra slutsatsen att jorden är rund över många observationer, men den kräver alltid en stor mängd fantasi.
Citera
2019-12-22, 21:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Tycker inte jag ignorerar det mer än ni ignorerar den platta och orörliga verklighet vi båda två tycks befinna oss i.
Ingen kan känna om jorden är orörlig eller snurrar/går i bana runt solen. Vi känner inte fart, det vi känner är acceleration dvs att farten ändras och jorden accelererar inte.
Centrifugualkraften från att jorden roterar kan dock mätas genom att gravitationen är ungefär en tusendel lägre vid ekvatorn än på Nordpolen.
Hur förklarar du den skillnaden i din platta, stillastående värld?
Citera
2019-12-22, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
20 mil bort handlar om knappt 2 grader. Försöker du inbilla mig att man skulle se detta med blotta ögat när objektet lutar rakt bort från dig. Alltså ett torn på 20 mils avstånd har toppen några meter länge ifrån dig en basen. Inte är det rimligt att några meters skillnad skall ses på ett avstånd motsvarande Stockholm-Örebro.

Hur menar du då att man kan se en kurva(ens med zoom) på 2 mil, om den på 20 mil ska ge upphov till en lutning på 2 grader?

Jag är med på argumentet att jorden är för stor, och det ej skulle synas ens på 20 mils avstånd, men då får ni släppa idén om den är synlig på några fåtal mil bort(antingen med zoom eller hur båtar tycks försvinna bakom den).
Citera
2019-12-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555

Nej, det kan jag inte. Förlåt att du fick vänta så länge på ett svar.
Citera
2019-12-22, 21:58
Medlem
Citat:

Att ni så gärna vill tro det finns en inkonsekvent och oftast helt osynlig kurva, det är okej, men ni kan ju börja vara lite ärliga med hur mycket fantasi som krävs för att vi ska befinna oss på en snurrande boll.

Ja, man kan dra slutsatsen att jorden är rund över många observationer, men den kräver alltid en stor mängd fantasi.

Nepp..det var inte svar på frågan.
Vi försöker igen:

Det finns experiment som bevisar jordens form.
Det finns inga experiment som säger det motsatta.
Varför ignorerar du detta?
Visa mig ETT experiment som talar för din TRO.
Ett enda bara...
Citera
2019-12-22, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ingen kan känna om jorden är orörlig eller snurrar/går i bana runt solen. Vi känner inte fart, det vi känner är acceleration dvs att farten ändras och jorden accelererar inte.
Centrifugualkraften från att jorden roterar kan dock mätas genom att gravitationen är ungefär en tusendel lägre vid ekvatorn än på Nordpolen.
Hur förklarar du den skillnaden i din platta, stillastående värld?

Hur kan jorden gå i en elliptisk bana runt solen utan att accelerera?

Eftersom jag inte har en susning om vad som skulle orsaka att saker faller mot marken på en platt jord, blir det svårt att förklara varför någonting gör så en tusendels långsammare runt ekvatorn.
Citera
2019-12-22, 22:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hur menar du då att man kan se en kurva(ens med zoom) på 2 mil, om den på 20 mil ska ge upphov till en lutning på 2 grader?

Jag är med på argumentet att jorden är för stor, och det ej skulle synas ens på 20 mils avstånd, men då får ni släppa idén om den är synlig på några fåtal mil bort(antingen med zoom eller hur båtar tycks försvinna bakom den).
Beror väl helt och hållet på hur stark zoom man använder. På 5 mil borde det bli knappt 1/2 grad och zoomar du tillräckligt är det väl inte konstigt att kurvan framträder? Behövs ju betydligt mera kurvatur innan ett torn zoom lutar rakt bort från betraktaren skall se ut att luta.
Citera
2019-12-22, 22:01
Medlem
Citat:
Nej, det kan jag inte. Förlåt att du fick vänta så länge på ett svar.

Tack för att du svarar honom helt ärligt!
Kan du snälla då säga varför du INTE tror på den faktiska förklaringen till varför just detta sker?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in