2019-12-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Men varför upprepar du den lögnen igen? Är ingen av oss som sagt att man ser lutningen på bara några mil med blotta ögat. Att vi skulle sagt det är ett påhitt från dig. Man ser den med zoom, inte annars.

Med eller utan zoom, så är den ju fortfarande där enligt er.

Eller är det också en 'lögn'?
Citera
2019-12-22, 20:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Med eller utan zoom, så är den ju fortfarande där enligt er.

Eller är det också en 'lögn'?
Att den är där är inte samma sak som att den skulle vara synlig med blotta ögat. Du tycks tro att så fort den ser platt ut så är kurvan borta. Så funkar det givetvis inte på en så stor boll som Jorden. Kurvan finns där även om man ser för liten del av jorden för att kurvan skall vara synlig med blotta ögat.
Citera
2019-12-22, 20:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Matematiken är väl säkert korrekt, men kurvan du pekar på ser ut att överstiga det gradtal du säger möjliggör ett till synes ickelutande torn längre bak i bild.
Din åsikt är som sagt irrelevant.
Citera
2019-12-22, 20:45
Medlem
Citat:
Att den är där är inte samma sak som att den skulle vara synlig med blotta ögat. Du tycks tro att så fort den ser platt ut så är kurvan borta. Så funkar det givetvis inte på en så stor boll som Jorden. Kurvan finns där även om man ser för liten del av jorden för att kurvan skall vara synlig med blotta ögat.

Nej, det jag tycks tro är att en kurva som är synlig(med zoom) på 2 mils avstånd, en kurva som sen ökar med avstånd, skulle på 20 mils håll ge upphov till annat än en plan yta.

Det, är vad jag tycks tro.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-12-22 kl. 20:57.
Citera
2019-12-22, 20:50
Medlem
Citat:
Det, är vad jag tycks tro.

Tilläger också detta som du har skrivit:
"I min värld"

Bra att du har kommit till den insikten.
Snart så lossnar det för dig ska du se
Citera
2019-12-22, 21:17
Medlem
Citat:
Enda anledningen till att jag skriver om hur jag inte ser kurvan, är för att ni ständigt skriver att ni ser den.

Fast kurvan går ju att bevisas på andra sätt än att man just måste se den!
Med praktiska experiment!
Varför ignorerar du detta?
Det finns inga praktiska experiment som tyder på att jorden är platt.
Återigen, varför ignorerar du detta?

"Jag ser inte kurvan"

Våra ögon är väldigt begränsade, det förstår väl du också?
Kolla på månen..påstår du att du INTE ser skillnad när du tittar på den med en kikare och sen med dina ögon bara?
Varför litar du inte på den tekniken som vi har?
Boka en tid med en jetfighter, så kan dom flyga dig så högt upp så du faktiskt får se kurvaturen.
Citera
2019-12-22, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerM

"Jag ser inte kurvan"

Våra ögon är väldigt begränsade, det förstår väl du också?
Kolla på månen..påstår du att du INTE ser skillnad när du tittar på den med en kikare och sen med dina ögon bara?
Varför litar du inte på den tekniken som vi har?
Boka en tid med en jetfighter, så kan dom flyga dig så högt upp så du faktiskt får se kurvaturen.

Anledningen till att mitt argument är "jag ser inte kurvan", är för att ert argument är "jag ser kurvan."

Dessa två observationer går inte ihop, hur mycket du än vill tillskriva allt jag säger till trollande.
Citera
2019-12-22, 21:27
Medlem
Citat:
Anledningen till att mitt argument är "jag ser inte kurvan", är för att ert argument är "jag ser kurvan."

Dessa två observationer går inte ihop, hur mycket du än vill tillskriva allt jag säger till trollande.

Citat:

Svara tack
Citera
2019-12-22, 21:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Du ser kurvan om du zoomar men inte med blotta ögat.
Du hävdar att det skulle vara något slags optiskt fenomen som gör att saker försvinner bakom horisonten men ingen har under dom tusentals år man studerat optik lyckats hitta något sådant optiskt fenomen. Ända möjligheten är att alla forskare ända från Platon och Aristotelsen ända fram tills i våra dagar skulle vara mutade att dölja detta. Vem skulle besitta sådan makt och den organisationen måste i så fall styrt forskningen i varenda land på hela jorden från dom gamla grekerna ända fram tills idag? NASA kan vi glömma. Dom har funnits i 60 år.
Sedan finns det som sagt andra fenomen som bevisar jordens form.
Citera
2019-12-22, 21:42
Medlem
Citat:
Svara tack

Tack, det är bra.
Citera
2019-12-22, 21:42
Medlem
Citat:
Tack, det är bra.

Citat:

Citat:

Nå?
Citera
2019-12-22, 21:44
Medlem
Citat:
Du ser kurvan om du zoomar men inte med blotta ögat.
Du hävdar att det skulle vara något slags optiskt fenomen som gör att saker försvinner bakom horisonten men ingen har under dom tusentals år man studerat optik lyckats hitta något sådant optiskt fenomen. Ända möjligheten är att alla forskare ända från Platon och Aristotelsen ända fram tills i våra dagar skulle vara mutade att dölja detta. Vem skulle besitta sådan makt och den organisationen måste i så fall styrt forskningen i varenda land på hela jorden från dom gamla grekerna ända fram tills idag? NASA kan vi glömma. Dom har funnits i 60 år.
Sedan finns det som sagt andra fenomen som bevisar jordens form.

Varför bemöter du inte det jag skriver? Sluta fokusera på att vi endast ser kurvan med zoom, jag pratar om vart den här kurvan tar vägen på högre höjder.

Den ökar med avstånd, ja? Varför ser ett objekt rakt under mina fötter ut att ha samma lutning som någonting 20 mil bort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in