2019-12-22, 10:53
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Väldigt låg chans. Den enda bra nätmäklaren är avanza, och de suger ganska fett ändå plus att de är dyra. Äter upp courtaget på tradsen innan robotarna äter resten av din kaka.
Citera
2019-12-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Utan att veta ditt startkapital så säger det inte så mycket. Bara genom att följa index kan man ungefär räkna med att dubbla investering på 10 år.

Eh? Hur är det med läsförståelsen? Exakt det jag skrev dvs den avkastningen går inte att leva på.
Citera
2019-12-22, 10:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag har tradat aktier (svenska/amerikanska), aktieindex, valutor, guld, råvaror mm. Har haft min beskärda del av förluster, men har alltid varit väldigt försiktig i positonsstorleken, vilket har gjort att jag har hunnit lära mig innan pengarna försvann (de flesta hinner inte det).

I mitt tycke finns det två saker som faktiskt funkar:

* Mean Reversal i stora valutapar, till exempel EURUSD, eller USD-index. Dessa svänger fram och tillbaka med +/- 1-2% över några veckors tid men tenderar att över tid ligga ganska jämt. Så att köpa/sälja dessa när de ligger ovanligt långt bort från långtidsmedlet kan fungera.

* Sentiment i stora aktieindex såsom S&P500. Sentimentet svänger också fram och tillbaka med kanske 4-6 veckor optimism följt av 2-3 veckors pessimism. Detta kan man utnyttja, genom att kolla på olika sentimentindikatorer, VIX, RSI osv.
Citera
2019-12-22, 11:02
Medlem
Tldr

Ni som testat har så klart testat i år när börsen gått upp?
Jag rekommenderar att ni testar på sjunkande börs. (Fuckers)
Citera
2019-12-22, 11:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Tldr

Ni som testat har så klart testat i år när börsen gått upp?
Jag rekommenderar att ni testar på sjunkande börs. (Fuckers)
Finns det någon mer handlare som låter en provhandla upp till ett visst värde av portföljen?
Citera
2019-12-22, 11:27
Medlem
Att vara daytrader är väldigt stressande. Du kan inte ens gå och käka en macka för då kan du missa en nergång/uppgång.
Att dra in minst 1500 kr som du kan ta ut varje dag kommer vara sjukt stressande för dig.

På sikt går de flesta aktier upp så teoretiskt så går det att försörja sig på detta sätt. De flesta kan dock inte göra det utan väldigt många förlorar pengar på börsen.
För att en person skall kunna tjäna stora summor måste minst 1000 personer förlora pengar.
Vad gör dig så unik att du skulle kunna vara bättre än alla andra?

Satsa istället på ett vanligt jobb med garanterad lön.
Senast redigerad av 45Lokar 2019-12-22 kl. 11:29.
Citera
2019-12-22, 12:02
Medlem
Man ska också tänka på att alla kursrörelser intraday mer eller mindre bara syftar till att lura de sk. Retailers (dvs du och jag som tradar hemifrån). Bankerna/Instutionerna har tillgång till megaton av data om hur vi privattraders är positionerade, och det finns massor av forskning kring detta som de smartaste hjärnorna på bankerna använder.

Så du är mer eller mindre förlorad från början.
Citera
2019-12-22, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur får du ihop det? Eller: Du menar att du vet eller vad du kan förlora eller vinna?

Atr köpa aktier i förhoppningsbolag utan några som helst nettoresultat är en enorm risk. Spelar du på ATG istället så har du åtminstone odds att lägga efter.
Citera
2019-12-22, 13:29
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
Har funderat över en grej, hur svårt kan det egentligen vara att försörja sig som day trader? kan det var något som kan va värt att satsa på i framtiden? då jag går sista året på gymnasiet och är lite osäker på vad mitt framtida yrke ska vara, så vad säger ni?

Snälla, ha större ambitioner än att kasta bort ditt arbetsliv på spel. Gör istället något vettigt som gagnar samhället och investera dina förvärvade sparpengar långsiktigt i seriösa verksamheter du tror på och vill stödja. Det viktigaste med ett jobb bör inte vara att tjäna pengar utan att känna att man gör något intressant och samhällsnyttigt med sin tid.
Citera
2019-12-22, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Snälla, ha större ambitioner än att kasta bort ditt arbetsliv på spel. Gör istället något vettigt som gagnar samhället och investera dina förvärvade sparpengar långsiktigt i seriösa verksamheter du tror på och vill stödja. Det viktigaste med ett jobb bör inte vara att tjäna pengar utan att känna att man gör något intressant och samhällsnyttigt med sin tid.

Tack så mycket för så många bra svar! Om vi går vidare i frågan, vad tror ni om denna taktik man har ett jobb sedan använder man sin fritid till att bland annat hålla på med daytrading för att sedan investera vinsten du gör där (om man gör någon) på aktier och andra långsiktiga kryptovalutor, eller vad tror ni skulle detta göra en deprimerad i längden? Har inte riktigt någon erfarenhet av arbetslivet det enda inkomsten jag har är csn och online undersökningar.
Citera
2019-12-22, 14:47
Medlem
Citat:
Tack så mycket för så många bra svar! Om vi går vidare i frågan, vad tror ni om denna taktik man har ett jobb sedan använder man sin fritid till att bland annat hålla på med daytrading för att sedan investera vinsten du gör där (om man gör någon) på aktier och andra långsiktiga kryptovalutor, eller vad tror ni skulle detta göra en deprimerad i längden? Har inte riktigt någon erfarenhet av arbetslivet det enda inkomsten jag har är csn och online undersökningar.

Det går inte att kombinera ett jobb med daytrading. I och försig öppnar amerikanska börsen 15:30 och stänger 22:00 svensk tid, men du kommer att bränna ut dig.

Däremot går det utmärkt att kombinera ett jobb med swing-trading. Det är faktiskt till och med att föredra, vilket håller din uppmärksamhet borta från börsen så mycket det går. Du identifierar en möjlighet (dvs när något handelsbart ligger på en extrem nivå åt något håll), lägger din order, din stopp-loss och din take-profit, och sen gklömmer du det hela i några veckor.
Citera
2019-12-22, 14:47
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:

Ja, så länge man inte tvingas leva på marginalen så är aktiv aktiehandel och andra investeringar en intressant och lukrativ hobby. Bra som extra krydda i livet men bör inte vara huvudrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in