2019-12-22, 14:51
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det går inte att kombinera ett jobb med daytrading. I och försig öppnar amerikanska börsen 15:30 och stänger 22:00 svensk tid, men du kommer att bränna ut dig.

Däremot går det utmärkt att kombinera ett jobb med swing-trading. Det är faktiskt till och med att föredra, vilket håller din uppmärksamhet borta från börsen så mycket det går. Du identifierar en möjlighet (dvs när något handelsbart ligger på en extrem nivå åt något håll), lägger din order, din stopp-loss och din take-profit, och sen gklömmer du det hela i några veckor.

Jag skulle rekommendera att investera ännu mer långsiktigt. Investeraren André Kostolany sa "Buy stocks and then go to sleep for a long time".
Citera
2019-12-22, 15:01
Medlem
D4Cs avatar
Det går, men vägen dit är fylld av konstant osäkerhet där du kolla din telefon 30 ggr per dag, stora förluster, sömnlösa nätter och misslyckanden, och även om du är stark nog att köra på så finns det ingen garanti om att du kommer att lyckas.

Om du vill köra crypto så kan du heller inte göra det I Sverige pga. hur skattereglerna fungerar.
Citera
2019-12-22, 15:02
Medlem
D4Cs avatar
Citat:
Det går inte att kombinera ett jobb med daytrading. I och försig öppnar amerikanska börsen 15:30 och stänger 22:00 svensk tid, men du kommer att bränna ut dig.

Däremot går det utmärkt att kombinera ett jobb med swing-trading. Det är faktiskt till och med att föredra, vilket håller din uppmärksamhet borta från börsen så mycket det går. Du identifierar en möjlighet (dvs när något handelsbart ligger på en extrem nivå åt något håll), lägger din order, din stopp-loss och din take-profit, och sen gklömmer du det hela i några veckor.

1+, funkar även på crypto med kortare tidsperioder.
Citera
2019-12-22, 15:32
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Det är lätt att leka Warren Buffet när börserna slår ATH

Förstår vad du försöker säga, och håller med dig till viss del, men det kan vara intressant att veta att börsen varit inom 10%, eller bättre, från all time high hela 70% av tiden sen 1950.

Börsen har dessutom varit inom 1% från ATH 37% av tiden sen samma år. Så ATH är mer att se som normalfallet än att vi skulle vara på toppen av en peak.

https://engaging-data.com/market-all-time-high/
Citera
2019-12-22, 15:32
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag skulle rekommendera att investera ännu mer långsiktigt. Investeraren André Kostolany sa "Buy stocks and then go to sleep for a long time".

Jo, fast då ska man ha extremt långt perspektiv, typ ett halvt liv eller mer. Det är sant att börserna har fördubblats ungefär var 10:e år, sett över mycket lång tid. Men det kan komma hela decennier i sträck med nedgång. Mycket talar för att börserna just nu är historiskt högt värderade, så om man köper en indexfond just nu, så kan man riskera att ligga på minus om 5 år, och kanske plus/minus noll om 10 år.
Citera
2019-12-22, 15:48
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Jo, fast då ska man ha extremt långt perspektiv, typ ett halvt liv eller mer. Det är sant att börserna har fördubblats ungefär var 10:e år, sett över mycket lång tid. Men det kan komma hela decennier i sträck med nedgång. Mycket talar för att börserna just nu är historiskt högt värderade, så om man köper en indexfond just nu, så kan man riskera att ligga på minus om 5 år, och kanske plus/minus noll om 10 år.

Risken finns men jag tror den är liten. Vi kan visserligen få en allvarlig lågkunjunktur men politiker och Riksbank kommer då troligtvis fortsätta försvaga kronan mer än vad aktievärdena sjunker. Andra alternativ som bostäder, konst och guld känns också högt värderade.
Citera
2019-12-22, 16:56
Medlem
Saker som daytrading, poker och trav och sportspel passar bättre som hobby än som helttidsjobb.
Många, speciellt unga personer tycker det låter häftigt och coolt men tror man tröttnar relativt snabbt.
Blir nog en väldig press i längden hela tiden prestera på topp dag ut och dag in. Aldrig känna sig riktigt ledig.

Väldigt få som klarar av gå med vinst som daytrader över tid i alla typer av marknader.
Är man en av dessa så har man troligen så djupa insikter och starkt självförtroende att man inte behöver fråga andra om det är möjligt.

Skulle rekommendera du skaffar dig en formell utbildning inom ekonomi, matematik eller som civilingenjör så har du mera alternativ i framtiden.
Senast redigerad av sidsix 2019-12-22 kl. 17:11.
Citera
2019-12-22, 17:12
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxworks
Ja, Det går absolut, Men man måste ha ett rätt bra kapital att investera med och självklart vara bra på aktiehandel.

Har själv börjat med aktier för 3 månader sedan, Läste på 1-3 timmar varje kväll i ett par veckor och lärde mig så mycket jag kunde, Följde Aktier dag för dag och såg om jag kvällen innan haft rätt om ungefär hur en aktiekurs kommer röra sig, Förutsatt att ingen extraordinär nyhet släpptes

det har fungerat bra hittills, ligger runt +15% totalt just nu, Gjorde misstaget i början att investera i förhoppningsbolag med väldigt hög risk, Men lyckades komma ut ur dem med fin vinst T.ex Red Reserve Entertainment, Sålde av på drygt 70% vinst igår, Ägde aktier i bolaget i ca 21 börsdagar så inte dåligt endå

Skulle själv nog inte vilja satsa på att leva på daytrading, Kan lika gärna hända att man går på en nitlott och går back mer än man har råd med och då sitter man i skiten, Kanske om man hade 1msek sparat och ett par hundra tkr att investera med, Men vad vet jag

Jag la en säljorder på 2.8 när den låg där på 2.2. Kommer in på rast(är utan telefon i 4 timmar) och ser att jag tjänat massa pengar. Sen ser jag att den är uppe på 4.5 hahaha. Gick miste om en rejäl tacka p.g.a. jobbet. Hursomhelst måste jag känna mig rätt nöjd tycker jag. Hellre det än att ligga back(jag köpte på 2,65) som jag gjorde den morgonen.

Jag ska ge trading 3 månader tänker jag. Har cirka 150k att leka med. Jag splittar upp det i 20-40k köp i olika högriskbolag, får ser hur det går.
Citera
2019-12-22, 18:01
Medlem
Den nya generationen.

Tjäna pengar på att helst inte ”jobba”.
Ja - en duglig daytrader är såklart fenomenal, det är inte vad jag säger, den jobbar sannolikt fler timmar än de flesta, men att tänka i termer som daytrader för att man inte ”har något bättre att komma på”, känns ju sådär.
Att bli en duktig daytrader är få förunnat och kräver både kunskap, intelligens och risktagande. Inte minst ett rejält startkapital man har risk nog att bli av med.

Vill man verkligen syssla med aktier som en sådär halvt vanlig Svensson gör man bäst i att jobba och investera sina pengar i just aktier. Kan bli en rolig fritidsaktivitet, och att tjäna (obs, taget i luften) 5-10 000:- netto på aktieaffärer i månaden gör väl vilken normal lönetagare som helst glad.
Så gör jag. Dock mest för pensionen. Så min riskhorisont är lång. Betydligt längre än för daytraders.
Senast redigerad av M.J.A 2019-12-22 kl. 18:04.
Citera
2019-12-22, 19:50
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
Har funderat över en grej, hur svårt kan det egentligen vara att försörja sig som day trader? kan det var något som kan va värt att satsa på i framtiden? då jag går sista året på gymnasiet och är lite osäker på vad mitt framtida yrke ska vara, så vad säger ni?
Varför?

Du behöver ett förhållandevis stort startkapital, de absolut flesta klarar inte av det och du parasitar på ekonomin (dvs bidrar inte med någon produktivt alls).

Om du är begåvad föreslår jag att du skaffar dig en redig utbildning istället. Civilingenjör i Mjukvaruteknik eller något. Sedan kan du om du vill starta eget och faktiskt bidra med något.

Har skolan blivit nyliberal eller varför vill ungdomar parasita snarare än bidra?
Citera
2019-12-22, 20:23
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrytoStocker
Har funderat över en grej, hur svårt kan det egentligen vara att försörja sig som day trader? kan det var något som kan va värt att satsa på i framtiden? då jag går sista året på gymnasiet och är lite osäker på vad mitt framtida yrke ska vara, så vad säger ni?

Har du 50 miljoner o kunskap så går det utmärkt om du vet vad du gör. Då kan man utnyttja de mindre fluktationerna men ändå få utväxling på affärerna o kunna stå långsiktigt med vissa poster som slagit fel.

Det är dock alltid lättare på en uppåtgående börs än nedåtgående. Just nu stampar den runt.
Citera
2019-12-22, 21:43
Medlem
Här är mina calls:

Tesla, short - Elon är virrig
Amazon, long - Amazon importerar från Kina. 1,3 miljarder slavarbetare konkurrerar ut väst direkt
Facebook, long - Data, data, data
Bofors, long - Invandringen driver på efterfrågan på vapen. Inbördeskriget står för dörren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in