2019-12-22, 08:55
Medlem
RedXs avatar
Den korrekta summan att ta betalt är 0 kr.
Citera
2019-12-22, 09:04
Medlem
Netizens avatar
Kan bli intressant om de inbjudna personer tar med sig gåvor. En fin whiskey eller någon exklusiv choklad och möts med ett betalningskrav från Ts. Bara komma på tanken att ta betalt.
Citera
2019-12-22, 09:04
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vi är tre syskon som brukar fira jul tillsammans med barnen och våra föräldrar. Sammanlagt är vi ofta runt 14-18 personer samlade. Vi har inte tagit betalt av varandra utan det har fått jämna ut sig på så vis att vi står för det ett år i taget hos var och en. Nu är det dock så att syrran skaffat kille. Denna kille kommer med all sannolikhet inte bjuda över oss framöver till hans familj. Dessutom har syrran en kompis med sig som blivit ensam över jul då hennes mamma avlidit för en månad sen. Jag undrar vad som är lämpligt att ta betalt. Jag frågade min bror men han sa bara att jag skulle lägga ner, men gillar inte detta med snyltande. Är 150 kr per styck för mycket, tänker att det ska täcka det mesta. Hur hade ni gjort?
Du ska lyssna på din bror och lägg ner.

Man tar inte betalt av gäster är fan regel.
Citera
2019-12-22, 09:10
Medlem
Citat:
Men det finns väldigt många som förlorat sin mamma detta år. Jag kan inte bjuda alla dessa på mat heller.

OK, så du ÄR ett troll. Här avslöjar du dig.

Men låt oss låtsas att det var en seriös fråga ifrån en vilsegången.

150 kr är billigt för ett hyfsat bra julbord. Speciellt om det ingår snaps eller två.

Men som de andra sa, det är snålt att ta betalt ifrån naturliga gäster. Det vore på sin plats om du arrangerat julbord där de flesta är gäster utifrån, säg dotterns klasskamrater, dina fotbollskompisar, eller nåt sånt. Men inte om det är familjens sammankomst, med enstaka medbjudna. Man skall vara generös, i rimlig mån. Öppna ens hjärta åtminstone på julafton...

Vidare, det ÄR ju en tradition att bjuda in någon eller ett par gäster till julbordet.
Ja i många länders jultradition finns att ha en stol och tallrik lediga, ifall det kommer långväga resande som skall bjudas in...

Ps. OM du ändå är dumsnål och behöver detta extrabidrag, så be då din dina släktingar ifråga om hjälp, släktingar som kommer in med sina gäster...
Hellre att de betalar än att besvära gästen.
Senast redigerad av AcS 2019-12-22 kl. 09:14.
Citera
2019-12-22, 09:58
Medlem
htdgs avatar
Om TS är seriös har han totalt missat allt vad julen handlar om och står för. Att du ens kan komma på tanken att be dina gäster om pengar är så otroligt pinsamt.
Citera
2019-12-22, 10:11
Medlem
norther1s avatar
Jag hade givetvis betalat om frågan hade kommit på tal, men det förstör ju hela känslan. Att stå där med ett kalkylark och kräva en betalning går ju emot allt vad julen står för. Verkligen Ove Sundberg stuk. Vad du istället kan göra är att sprida ut ansvaret lite. Låt någon ansvara för köttbullar och prinskorv, en annan fixar julskinkan och en tredje grejar revbensspjället osv. Detta är bara trevligt samtidigt som du själv besparas mycket arbete och givetvis lite pengar.
Citera
2019-12-22, 10:29
Medlem
carminaburanas avatar
Måste ju vara en trolltråd. Det är jul, det bjuder man på. Skäms på dig om det är äkta. Det är ju en sak om det är 5 Pers, men 2 Pers?
Alternativet är som ovanstående också rekommenderar, är om ni på ett trevligt sätt undrar om de kan bidra med en god rätt som de tillagar till julbordet och tar med sig? Min käre mor har hand om julbordet, det är åtskilliga tusen det handlar om men syrran tar alltid med sig sin goda potatisgratäng och jansons frestelse. Jag brukar bidra med ostar för ett par hundra.
Citera
2019-12-22, 10:33
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Vi är tre syskon som brukar fira jul tillsammans med barnen och våra föräldrar. Sammanlagt är vi ofta runt 14-18 personer samlade. Vi har inte tagit betalt av varandra utan det har fått jämna ut sig på så vis att vi står för det ett år i taget hos var och en. Nu är det dock så att syrran skaffat kille. Denna kille kommer med all sannolikhet inte bjuda över oss framöver till hans familj. Dessutom har syrran en kompis med sig som blivit ensam över jul då hennes mamma avlidit för en månad sen. Jag undrar vad som är lämpligt att ta betalt. Jag frågade min bror men han sa bara att jag skulle lägga ner, men gillar inte detta med snyltande. Är 150 kr per styck för mycket, tänker att det ska täcka det mesta. Hur hade ni gjort?

Jag tänker att om man bjuder in till julafton så tar man inte betalt. Hade faktiskt överhuvudtaget inte kommit på idén. Om man redan ställer till med ett julbord, vad spelar det för roll om det kommer några till och äter?
Det är ju inte främlingar från gatan direkt, utan familjemedlemmars respektive. Och en kompis vars mamma avlidit...kan man inte bjuda på lite julstämning till denne person?
Jag tror jag håller med din bror, bäst att lägga ner.
Tänk på så mycket glädje du kan skänka andra, och så lite det kostar för dig, d.v.s om du inte är utfattig och verkligen MÅSTE ta betalt.

God Jul! 🎄
Citera
2019-12-22, 10:33
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Jag hade givetvis betalat om frågan hade kommit på tal, men det förstör ju hela känslan. Att stå där med ett kalkylark och kräva en betalning går ju emot allt vad julen står för. Verkligen Ove Sundberg stuk. Vad du istället kan göra är att sprida ut ansvaret lite. Låt någon ansvara för köttbullar och prinskorv, en annan fixar julskinkan och en tredje grejar revbensspjället osv. Detta är bara trevligt samtidigt som du själv besparas mycket arbete och givetvis lite pengar.
Precis så har vi gjort när det inte är någon specifik som bjuder men vi ändå velat fira tillsammans. Man ordnar några rätter var. Men i TS fall verkar det som att de kör på rullande schema mellan syskonen men att han är för snål. Hur hade det känts för TS om hans flickvän fick betala när de var på julbord hos hans syskon? Just ja, han har ju ingen utan stirrar ut 20 år yngre tjejer på O'learys tills de flyr därifrån...

(FB) Jag hann inte med att flirta tillbaka. Förlorade min livs kärlek
Citera
2019-12-22, 10:43
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag tänker att om man bjuder in till julafton så tar man inte betalt. Hade faktiskt överhuvudtaget inte kommit på idén. Om man redan ställer till med ett julbord, vad spelar det för roll om det kommer några till och äter?
Det är ju inte främlingar från gatan direkt, utan familjemedlemmars respektive. Och en kompis vars mamma avlidit...kan man inte bjuda på lite julstämning till denne person?
Jag tror jag håller med din bror, bäst att lägga ner.
Tänk på så mycket glädje du kan skänka andra, och så lite det kostar för dig, d.v.s om du inte är utfattig och verkligen MÅSTE ta betalt.

God Jul! 🎄
Nu har vi att göra med en TS som krigar med Willys för att Lidl har en ost som är 2 kr billigare, lever/levt på bidrag, bjuder sin dejt på medhavd pulverkaffe på IKEA samt har startat en tråd på FB om man får sno kaffe från jobbet....
Citera
2019-12-22, 10:53
Medlem
haresEars avatar
Ts skrev i en annan tråd att han har 2700kr kvar på lönekontot.....
Citera
2019-12-22, 10:56
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Ts skrev i en annan tråd att han har 2700kr kvar på lönekontot.....
Räcker ju för två extra på julbordet iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in