2019-12-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast beslutet huruvida man anser MGM som faktiskt skyldig lär väl vara taget. Domen består ju av två beslut. Skuldfrågan och påföljden.

Ja när någon skickas iväg på RPU så anser ju rätten att det kommer att bli en fällande dom, att bevisningen räcker till för det.
Skuldfrågan skall ju då anses klar. Men man kan ju inte avkunna dom innan RPU:n är klar.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Om man ska vara petig så får en RPU genomföras om ”den misstänkte har erkänt gärningen eller övertygande bevisning har förebragts om att han har begått den”.

Det innebär i praktiken oftast innan dom fallit, då rätten vill ta ställning till påföljden utifrån vad en RPU kommer fram till.

Det innebär väl då i praktiken alltid innan dom har fallit, eller?🤔
Citera
2019-12-21, 15:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Om man ska vara petig så får en RPU genomföras om ”den misstänkte har erkänt gärningen eller övertygande bevisning har förebragts om att han har begått den”.

Det innebär i praktiken oftast innan dom fallit, då rätten vill ta ställning till påföljden utifrån vad en RPU kommer fram till.

Mellan skuldfrågan är avgjord och valet av påföljd.
Citera
2019-12-21, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Är det inte så att den större undersökningen görs när rättegången är avslutad? Eller minns jag helt fel nu?

Så brukar det vara. Man vill kanske inte att advokat eller åklagare ska använda hans sjukdom som slagträ i en rättegång. Man vill att bevisningen skall tala.
Citera
2019-12-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Så brukar det vara. Man vill kanske inte att advokat eller åklagare ska använda hans sjukdom som slagträ i en rättegång. Man vill att bevisningen skall tala.

Nja, man slösar väl inte resurser på stora undersökningen om man skulle komma fram till att skuldfrågan skulle besvaras negativt?
Citera
2019-12-21, 18:33
Medlem
Citat:
Nja, man slösar väl inte resurser på stora undersökningen om man skulle komma fram till att skuldfrågan skulle besvaras negativt?

Det är en sann teori.
Citera
2019-12-21, 19:24
Medlem
Citat:
Det är en sann teori.

Såklart kan den tidigare misstänkte vara uppenbart sjuk men besvaras skuldfrågan negativt så är det väl annan instans isåfall som får göra en psykutredning och eventuell vård.
Citera
2019-12-21, 19:42
Medlem
Citat:
Såklart kan den tidigare misstänkte vara uppenbart sjuk men besvaras skuldfrågan negativt så är det väl annan instans isåfall som får göra en psykutredning och eventuell vård.

Ja eller så vart han fullt frisk.
Citera
2019-12-21, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norris1234
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nzj0l/mordet-pa-emilia-misstankt-kan-ha-psykisk-storning

Borde inte omgivningen ha märkt av om han skulle lida av en allvarlig psykisk störning? Eller kan det gå helt under radarn i 20 år?

Har han tidigare blivit diagnostiserad med till exempel trotssyndrom? Det kan utvecklas till allvarliga störningar i tonåren om man inte får den hjälp man behöver under uppväxten. Har han avsaknad av empati?

Jag menar alltså inte att just Du ska ha svaren på det jag skriver om, jag bara undrar allmänt
Citera
2019-12-21, 20:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja eller så vart han fullt frisk.

P7:an visade att han mest troligt varken är det eller var det vid gärningstillfället.
Jämfört med hans tidigare brott, då han både stått för gärningarna och klart redogjort för det mesta, avviker detta väldigt markant.
Jag gissar på en djup drogpsykos.
Citera
2019-12-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
P7:an visade att han mest troligt varken är det eller var det vid gärningstillfället.
Jämfört med hans tidigare brott, då han både stått för gärningarna och klart redogjort för det mesta, avviker detta väldigt markant.
Jag gissar på en djup drogpsykos.

Att det är så svårt att hålla sig borta från knarket. Hjärnan blir helt utpundad.

När den stora rättspsyket ska hållas om nåt halvår så har han nog kommit ur psykosen och då får han skaka galler😛
Citera
2019-12-21, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Avsaknad av empati?

Citat:
Ursprungligen postat av Nonickie
]Borde inte omgivningen ha märkt av om han skulle lida av en allvarlig psykisk störning?[/b] Eller kan det gå helt under radarn i 20 år?

Har han tidigare blivit diagnostiserad med till exempel trotssyndrom? Det kan utvecklas till allvarliga störningar i tonåren om man inte får den hjälp man behöver under uppväxten. Har han avsaknad av empati?

Jag menar alltså inte att just Du ska ha svaren på det jag skriver om, jag bara undrar allmänt

Man tycker det men det är nog numera lätt att gå under radarn.

Om A.A. skulle vara i avsaknad av empati vet jag eftersom jag inte känner honom. Tittar man på dessa foton av honom som finns i tråden, så ser han faktiskt ut som om han saknar empati. Han ser faktiskt inte frisk ut på dessa.
Citera
2019-12-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonickie
Borde inte omgivningen ha märkt av om han skulle lida av en allvarlig psykisk störning? Eller kan det gå helt under radarn i 20 år?

En hel del allvarligare psykiatriska sjukdomar debuterar först i 20 års åldern. Det kan nog vara svårt att notera en ev psykisk sjukdom hos tonåringar tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in