2019-12-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Ja du, det låter ju rätt befängt att han avslutade terapin på eget bevåg. För det är ju inte "för skojs skull" som det blev påföljden i narkotikadomen utan för att få honom på banan igen och att han ansågs vara på bättringsvägen, så att säga.

Så ny artikel i AB med utlåtande från överläkaren på Rättspsyk, där P7:an pekar på att han eventuellt lider av allvarlig psykisk sjukdom. Kan det röra sig om drogutlöst psykos? Inte nödvändigtvis, som vi redan pratat om så verkar A.A vara av en tämligen känslolös personlighet då han på sociala medier visar samma uttryckslösa ansiktsuttryck.

Men det har ju pratats om både ADHD och självmedicinering, att han kan få vredesutbrott (vem får inte det? Men det rör sig väl om abnormala lättriggade utbrott i sådana fall) var något nytt som framkom i artikeln. Han bedyrar inte bara sin oskyldighet utan verkar inte ha en aning om vad som kan ha hänt, han har nämligen inte varit där säger han.

Så utredningen kommer nog ta tid då följden kommer bli en utförligare psykisk bedömning.

Är det inte så att den större undersökningen görs när rättegången är avslutad? Eller minns jag helt fel nu?
Citera
2019-12-20, 23:48
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nzj0l/mordet-pa-emilia-misstankt-kan-ha-psykisk-storning

Han dömdes ju senast till villkorlig dom för att han enligt någon livscoach var på bättringsvägen.

Kan man själv tycka att jag inte behöver mer vård och sedan slippa påföljden? Verkar ju vara rena snurren.
Han beviljades vård (terapisamtal), men avstod från den. Det var inte så att han dömdes till vård.
Men det är nog stor risk att det sker nu. Och då kan han bli inlåst längre än de uppskattningsvis 8 år han skulle få sitta om han blir dömd till fängelse istället.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2019-12-20 kl. 23:50.
Citera
2019-12-20, 23:52
Medlem
Turgenjevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Är det inte så att den större undersökningen görs när rättegången är avslutad? Eller minns jag helt fel nu?

Du minns rätt. En RPU kan inte göras förrän en dom fallit.
Citera
2019-12-21, 01:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turgenjev
Om han skulle bli frikänd i brist på bevis att han är utom rimligt tvivel skyldig, har vi alltså en förmodad galning som går lös utan att få vård. Jo, man tackar.
Citera
2019-12-21, 07:20
Avslutad
Vad heter MGM?
Citera
2019-12-21, 08:25
Medlem
Citat:

Fel. En RPU/stora undersökningen görs alltid innan domen har fallit: den görs ju för att domstolen skall få en vägledning avs vilken sorts dom de skall utdöma (fängelse eller vård).

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om han skulle bli frikänd i brist på bevis att han är utom rimligt tvivel skyldig, har vi alltså en förmodad galning som går lös utan att få vård. Jo, man tackar.

Är han klart koko så kan han väl i stället LPT:as?
Citera
2019-12-21, 09:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tollarp86
Helt rätt! Folk har svårt att hålla sig på jorden ibland tycks det som.

Det är möjligt att jag far i det blå, men en fråga till er som bor i Tollarp och har varit vid pumphuset: Går det att låsa in någon där?
Jag tänker på rättsläkarens preliminära utlåtande som gjorde att misstankarna om människorov kvarstod. Det tolkar jag som att E kan ha avlidit senare än 22:e.
Kan pumphuset varit en "gömma" och att E och A hastigt beslutade sig för att gå dit?
Citera
2019-12-21, 10:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fel. En RPU/stora undersökningen görs alltid innan domen har fallit: den görs ju för att domstolen skall få en vägledning avs vilken sorts dom de skall utdöma (fängelse eller vård).

Är han klart koko så kan han väl i stället LPT:as?

Fast beslutet huruvida man anser MGM som faktiskt skyldig lär väl vara taget. Domen består ju av två beslut. Skuldfrågan och påföljden.
Citera
2019-12-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är möjligt att jag far i det blå, men en fråga till er som bor i Tollarp och har varit vid pumphuset: Går det att låsa in någon där?
Jag tänker på rättsläkarens preliminära utlåtande som gjorde att misstankarna om människorov kvarstod. Det tolkar jag som att E kan ha avlidit senare än 22:e.
Kan pumphuset varit en "gömma" och att E och A hastigt beslutade sig för att gå dit?
Teknisk sett så skulle man såklart kunna låsa in någon där men där är ju låst och allmänheten kan inte ta sig in där.. Finns alltså inte en möjlighet att A skulle kunna haft E fången där..
Citera
2019-12-21, 12:01
Medlem
Citat:

Om man ska vara petig så får en RPU genomföras om ”den misstänkte har erkänt gärningen eller övertygande bevisning har förebragts om att han har begått den”.

Det innebär i praktiken oftast innan dom fallit, då rätten vill ta ställning till påföljden utifrån vad en RPU kommer fram till.
Citera
2019-12-21, 13:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartviol02
Teknisk sett så skulle man såklart kunna låsa in någon där men där är ju låst och allmänheten kan inte ta sig in där.. Finns alltså inte en möjlighet att A skulle kunna haft E fången där..

Tack för svar!
Att där är låst, innebär för de flesta att man inte kan komma in, dock inte för alla 🤔. Någon som kände någon som fixat en extranyckel eller ett mindre svårforcerat lås? Det vore väl ett perfekt ställe för en knarkgömma, eller?
Senast redigerad av sybel 2019-12-21 kl. 13:30. Anledning: Grammatiskt fel
Citera
2019-12-21, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Han beviljades vård (terapisamtal), men avstod från den. Det var inte så att han dömdes till vård.
Men det är nog stor risk att det sker nu. Och då kan han bli inlåst längre än de uppskattningsvis 8 år han skulle få sitta om han blir dömd till fängelse istället.
Nja.. i Sverige finns det en lag som säger att man inte kan vara inlåst på sluten om man är frisk. Eftersom det inte är en politiker el polis han mördat så är han ute efter några år.

I snitt 7 år sitter dom inlåsta som blir dömda till sluten rättspsykiatrisk vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in