2019-12-21, 09:44
Avslutad
Jobbade på "Glassbilen" i början av 90-talet. "Glassbilen" var startat av franchisetagare som brutit sig ur från "Hemglass". Turerna och kunderna var desamma. Sen att det var en av de sämsta arbetsplatser jag varit på är en annan historia.

Nu till topic. På den tiden upplevde jag inte att prisskillnaden var så stor mellan butik och glassbil. Tvärtom faktiskt då vi många gånger hade bra erbjudanden mot kupong. Lidl, Netto och Ica Basic existerade inte i Sverige.

De som handlade mest var definitivt folk på landet. En bondgård kunde i bästa fall handla för någon tusenlapp eller mer. På den tiden. Antar att det levde kvar någon sorts tradition av gårdsfarihandel.

Sämst var miljonprogramsområden inne i stan. I ett helt kvarter kanske man sålde ett paket ispinnar på sin höjd.

Handlar själv av Hemglass ibland. Varför då? Barnen tycker det är kul och det saknas glass hemma. Lite dyrare? Javisst, men vem bryr sig. Ekonomin faller inte på att jag betalar några tior mer för glass och annat djupfryst någon gång då och då.
Citera
2019-12-21, 10:20
Bannlyst
Inte jag i alla fall. Ville handla ifrån när jag vid ankarudden och skulle ut till landsort. Då har bara stora förpackningar och biträdet kunde ens prata svenska.
Citera
2019-12-21, 10:28
Medlem
Märkligt tittade på alla bolag de har en relativt jämn omsättning ca 150 miljoner per år.
Jag var övertygad innan jag kollade att deras kurva pekade brant neråt.
Alla Bolag Hemglass
Citera
2019-12-21, 10:35
Medlem
Barnen älskar det. Brukar handla någon gång per månad. Inte för att vi behöver, utan enbart för barnens skull. Får de känna sig lite stora, måste betala själva.
Citera
2019-12-21, 10:50
Medlem
Griskissens avatar
Blev oerhört förbannad på glassbilen när jag var barn. Vi bodde utanför stan och kunde inte köpa med oss glass från affärerna hem på sommaren. Därför gynnade vi glassbilen och handlade hela vintern, när ingen annan gjorde det. Och hur tror ni glassbilen tackade oss för det när det blev sommar? Då sålde glassbilen slut innan den hann ut till oss och sket helt enkelt i alla oss som inte låg i början av rutten.
Citera
2019-12-21, 11:27
Medlem
Dmitris avatar
HEMGLASS är utköpt av ett ett antal lokala frysfirmor, dom driver bolaget under namnet vassego ab fräckt så det räcker. Vill du se vilka som står bakom bolaget så läs nedan :

https://www.allabolag.se/5567559462/befattningar

Dom som jobbar åt hemglass är lurade, lön på provis, samma elände som reklamutdelare. Dessutom är priserna på glassen skithöga och intresset av att köpa avtar. Risken för att köra på ett utspringande barn är stor. Glassbilen på och ihjäl en liten gosse uppe i Järbo häromåret. Han blev i mormors åsyn krossad under ett däck till glassbilen.

Jag brukade få motorstopp på min bil när jag körde ut på vår lilla byväg en återvändsväg, på tvärs, jag startade inte min bil föränn nån granne kom åkande på vägen, jag sa att batteriet behövde återhämta sig. Jag talade om för glassbilen att han inte fick köra sin melodi i närheten av mitt hus. Grannarna tyckte om mitt initiativ så ingen köpte och vår väg togs helt bort från ljudterrorn.
Citera
2019-12-21, 11:28
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Godis, frukt och snacks
/Moderator
Citera
2019-12-21, 11:40
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Detta. Man blev helt förhäxad när man hörde trudelutten från glassbilen. Det fanns glas i frysen (ofta av högre kvalitet) men det var inte samma sak som att springa ut efter glassbilen. Det som gjorde det extra spännande var också att man var tvungen att vara snabb. Kommer ihåg en gång när farsan skulle ut och eftersom de var bråttom gick han ut i badrock. Morsan blev inte glad

Inte tänkt på det men att den inte annonserar var den stannar och hur länge måste ju vara en slags extremversion av "begränsat erbjudande"-rabatter?
Citera
2019-12-21, 13:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Spontanitet är en bristvara idag. Har handlat från glassbilen i det senaste året. Har råd med det utan problem. Jag gör det delvis av nostalgiska skäl. Men även för att min dotter tycker att det är spännande. Skulle säga att 95% av min glass kommer från ICA dock.

Prismässigt är det lila korkat som Pizza online..

Kloka ord. Har man små barn, får man väl ställa upp, och inte vara lika tråkig som Plus-Sverker, dvs. helt genomtänkt totalekonomisk..

"Är det så?"?
Citera
2019-12-21, 13:26
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Inte tänkt på det men att den inte annonserar var den stannar och hur länge måste ju vara en slags extremversion av "begränsat erbjudande"-rabatter?

Ett tag fick man hem reklamblad från hemglass och jag är för mig att det stod ungefärliga tider där. Men det slog alltid ner som en blixt från klar himmel när den väl kom. Var det många som handlade hade man mera tid på sig men om ingen gick ut så körde bilen iväg ganska snart
Citera
2019-12-21, 13:27
Medlem
PanchoMolers avatar
Åker verkligen glassbilen längre? Har inte hört den här var jag bor på flera år. Köpte senast typ 2015. Dålig impulskontroll. Hörde oljudet utanför, va stenad och blev sugen på glass. Men fy fan vilka ockerpriser. Aldrig mer!

Hur går företaget ens runt? Kör den bara på sommaren? Hmm.
Citera
2019-12-21, 14:35
Medlem
Bluebeast72s avatar
tycker det är ett jävla bespottande av kära glassbilen. Ja, den besöks ofta. Ja, dom har svingoda mazariner, färsk glass o priset skiter jag i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in