Citat:
Ursprungligen postat av
blabla12
Som 90-talist är det här himla roligt att läsa. 1 krona och 75 öre för en glass
Men annars har de flesta rätt. Vad är det för mening att handla hos dem om de ändå säljs billigare. Så vidare det inte är ett specifikt märke man är ute efter.
Glassbilen är väl glassens "motsvarighet" till langare och liknande.. (De beroende betalar oftast överpriser).
Här är GB-glass normalpriser från GB-glass cirka 1970.
Avrundat så kostade en glass EN krona på den tiden. I kiosk alltså, inte i grossistled.
Drar vi upp SCB:s "inflationsjustering", dvs. KPI-räknare så borde en glass som kostade EN krona 1970, vilket var de flesta glassar då, kosta i kiosk 2019 "i dagens devalverade pengar" 8 kronor och 12 öre. Lyxglassen för 1:75 motsvarar i dagens kronor 14 kr och 21 öre.. Alltså GB:s dyraste glass, i kioskpris. (Fanns redan då att köpa på storpack på exempelvis ICA för lägre pris!)
Källa: SCB:s indexuppräknare för inflation.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/
Observera även att ett-öringarna fanns kvar som betalningsmedel på den tiden, så varje "öre räknas", eller snarare "räknades"..
Men för att återgå mer till topic: Att betala "glassbilspriser" för glass man köper hem, då måste man vara totalt ekonomiskt inkompetent!
-Köpa en glass i kiosk när man känner för det en varm sommardag är också lite ekonomisk idioti, men kan vara gött ibland.. Men att handla från glassbilen är totaldumt!
Tråden ligger trots allt, hur intressant den än är i "matlagning och metoder" ser jag nu.
Har en ide´om "matlagning" gällande vaniljglass rent spontant:
Ekströms marsan, dvs. vaniljsås på pulver man blandar i mjölk.. Går den att frysa så det blir vaniljglass?
Sist jag åt "marsan"/vaniljsås, var detta exakt som smält vaniljglass. Menar inte att jag ska ersätta vaniljglass med fryst vaniljsås "hela tiden", Men funkar idén som nödlösning?
Någon som testat?