Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Jodå, HD kan nog få ekonomiskt och ideellt skadestånd, det senare brukar väl inte bli speciellt mycket och är väl ganska schablonberäknade belopp. Ekonomiskt skadestånd är väl inkomstbortfall, och möjligtvis om man förorsakats kostnader som konsekvens av häktningen.
Ja, så ser jag också på detta avs ersättning för HD: hon kan ansöka om det och om det beviljas så lär det inte handla om några svindlande summor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sh.Holmes
Människor får stå till svars för sina handlingar, eller tycker du inte det?
Jo det tycker jag. Tex att den som begått ett brott skall ta/få sitt straff.
Men att däremot hänga ut personer som inte alls såvitt känt har gjort något brottsligt med hänvisning till att det skall bli intressant att ta del av vad de ev kan ha sagt/gjort i sina kontakter med en misstänkt person i ett kommande FUP anser jag vara nåt helt annat.
De kanske fö inte alls kommer att förekomma i FUP.
Och hursomhelst så tycker jag att det blir något ’problematiskt’ att ’döma’ personer i kretsen av en mgm; lätt att från sidan ’kräva’ att alla skall ta direkt avstånd etc.
Men nog finns det många ex på personer som blivit totalt utfrysta pga misstankar och sedan helt friade?
Ja mannen till kvinnan som blev mördad av en älg är iaf ett exempel på det.
Man skall stå till svars för sina gärningar såväl som för sina beskyllningar. Så att säga.