2019-12-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag hat inte vridit till någonting. Läs dina inlägg där du skrev att vännerna stöttade SD och hans beteende mot Lena. Hur de fryste ut henne för hans skull. Inte för HD:s skull.

Om inte det är att anklaga oskyldiga människor för att skydda och acceptera hot och våld så vet jag inte vad som är det.

Edit
Du var mycket tydlig med att Lena frystes ut efter anmälningar om hot och trakasserier och misshandel i bilen. Vilket innebär att du insinuerar att vännerna visste om allt och tog SD:s parti och accepterade allt han gjorde.

Men det var ju precis vad SDs vänner gjorde!
Har du inte koll på hur JG betedde aig?
Jag VET hur de agerade, vad vet du? Gissar och spekulerar eller VET du?

Här har vi själva fått läsa hur "vännerna" avfärdat hoten och våldet, har du inte läst det?

Du ägnar dig åt en falsk omskrivning av verkligheten, och syfter är inte svårt att gissa.
Citera
2019-12-19, 21:40
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes

Här har vi själva fått läsa hur "vännerna" avfärdat hoten och våldet, har du inte läst det?

Du ägnar sig åt en falsk omskrivning av verkligheten, och syfter är inte svårt att gissa.

Jag pratar om geocachkretsen. Vad SD:s allra närmaste vänner gjorde vet inte jag. SD och HD:s allra närmaste kan knappast Lena förvänta sig någon lojalitet från ändå väl?

Det sägs ju att hon kände sig utfryst från geocachkretsen. Det är många människor det.
Citera
2019-12-19, 21:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag hat inte vridit till någonting. Läs dina inlägg där du skrev att vännerna stöttade SD och hans beteende mot Lena. Hur de fryste ut henne för hans skull. Inte för HD:s skull.

Om inte det är att anklaga oskyldiga människor för att skydda och acceptera hot och våld så vet jag inte vad som är det.

Edit
Du var mycket tydlig med att Lena frystes ut efter anmälningar om hot och trakasserier och misshandel i bilen. Vilket innebär att du insinuerar att vännerna visste om allt och tog SD:s parti och accepterade allt han gjorde.

Jag behöver inte läsa mina inlägg igen då jag vet vad jag tänker och vad jag har skrivit.

Jag tänker inte diskutera detta mer med dig då du inte accepterar vad jag skriver utan förvränger det.
Citera
2019-12-19, 21:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det är väl egentligen bara i fall där folk suttit felaktigt dömda som det kan bli tal om några fetare ersättningar för svedan och värken. Och givetvis för tex inkomstbortfall.
Tror det finns fall där häktade som blivit släppta utan något åtal (pga avskrivning) helt har blivit nekade ek kompensation. Men orkar ej söka källor. Blir om inte annat aningen OT.

Men formellt kan väl HD vända sig till JK om hon önskar ’skadestånd’?

Hade inte kunnat säga det bättre själv.

Ja vad man skall tro om zilverkons påstådda erfarenheter från Tingsrätten blir upp till var och en att bedöma. Min uppfattning är klar.
I vart fall får vi alla hoppas att hen ej längre frekventerar rättssalarna, iaf inte på den sidan av skranket.

Jodå, HD kan nog få ekonomiskt och ideellt skadestånd, det senare brukar väl inte bli speciellt mycket och är väl ganska schablonberäknade belopp. Ekonomiskt skadestånd är väl inkomstbortfall, och möjligtvis om man förorsakats kostnader som konsekvens av häktningen.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-19 kl. 21:53.
Citera
2019-12-19, 21:52
Medlem
Citat:

Du ägnar dig åt en falsk omskrivning av verkligheten, och syfter är inte svårt att gissa.

Det är en viss skillnad på att avfärda hot och våld i mening att man är av uppfattning att hot och våld inte har förekommit jämfört med att acceptera hot och våld med inställning ungefär som att avfärda det med "Det gör väl inget".
Citera
2019-12-19, 21:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är en viss skillnad på att avfärda hot och våld i mening att man är av uppfattning att hot och våld inte har förekommit jämfört med att acceptera hot och våld med inställning ungefär som att avfärda det med "Det gör väl inget".

Ja sedan kan ens närmaste vänner bli arga på att någon gör polisanmälan mot en för att man i princip känt behov att freda sig själv.

Om Lena inte gjort polisanmälan kanske hon inte hade blivit ufryst ens av JG, om det nu stämmer.
Citera
2019-12-19, 21:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Tror du att SDs närmaste vänner, förutom JG, vetat om hur allvarliga hot, kränkningar och det våld som L*ena utsattes för?

Jag tänker att SD verkar väldigt manipulativ; utåt en "tramsig färgklick". Men den mörka, aggressiva sidan, den visade han inte sina vänner, än mindre berättade om.

Tvärtom kanske? Han berättade kanske hur hemsk L*ena varit mot honom?

Eller hur tror du/vet du hur snacket gått?

Finns det gamla vänner som tagit avsteg, som förstått eller åtminstone känner att det inte känt ok att hänga på SDs sida. Att inte vara med och frysa ut, eller på anat sätt gå i "hans ledband"?
Citera
2019-12-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ja sedan kan ens närmaste vänner bli arga på att någon gör polisanmälan mot en för att man i princip känt behov att freda sig själv.

Om Lena inte gjort polisanmälan kanske hon inte hade blivit ufryst ens av JG, om det nu stämmer.

Så tänker jag också, jag ser ju det också som en okynnesanmälan mer eller mindre utifrån vad som är känt. Som en labil person som vill "nita dit" någon till varje pris. Och sådana brukar väl många vilja ha ett visst avstånd till.
Citera
2019-12-19, 22:16
Medlem
firebird1974s avatar
Varför HD är avskriven som misstänkt tror jag beror på att SD har börjat prata och på så sätt fått HD av kroken,jag tror inte för en sekund att det krävs en månad till för att gå igenom FUP,utan jag vill tro att SD har en liten gnutta empati kvar för HD och väljer att lägga korten på bordet istället för att krascha HD och barnens liv för alltid,Nej jag tror han inser efter så lång tid i häktet att loppet är kört och satsar på ett erkännande för att kanske få till några förmildrande omständigheter och sedan så vet vi alla att en rättegång kan bli ganska stygg med två misstänkta som har varsin advokat och en åklagare som kommer att göra allt för att spela ut dom mot varandra och speciellt när SD och HD har varit gifta med varandra och LW som jokern
Citera
2019-12-19, 22:26
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Varför HD är avskriven som misstänkt tror jag beror på att SD har börjat prata och på så sätt fått HD av kroken,jag tror inte för en sekund att det krävs en månad till för att gå igenom FUP,utan jag vill tro att SD har en liten gnutta empati kvar för HD och väljer att lägga korten på bordet istället för att krascha HD och barnens liv för alltid,Nej jag tror han inser efter så lång tid i häktet att loppet är kört och satsar på ett erkännande för att kanske få till några förmildrande omständigheter och sedan så vet vi alla att en rättegång kan bli ganska stygg med två misstänkta som har varsin advokat och en åklagare som kommer att göra allt för att spela ut dom mot varandra och speciellt när SD och HD har varit gifta med varandra och LW som jokern

Jag hoppas som du att SD erkänt men tyvärr är jag ganska säker på att han aldrig kommer göra det.
Citera
2019-12-19, 22:59
Medlem
Citat:

Freda sig själv.. j jösses det finns många ursäkter för att misshandla kvinnor.. du har talang.
Nej visst, LW hade det dåliga omdömet att anmäla en misshandel, klart att JG blev arg på henne...

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror du att SDs närmaste vänner, förutom JG, vetat om hur allvarliga hot, kränkningar och det våld som L*ena utsattes för?

Jag tänker att SD verkar väldigt manipulativ; utåt en "tramsig färgklick". Men den mörka, aggressiva sidan, den visade han inte sina vänner, än mindre berättade om.

Tvärtom kanske? Han berättade kanske hur hemsk L*ena varit mot honom?

Eller hur tror du/vet du hur snacket gått?

Finns det gamla vänner som tagit avsteg, som förstått eller åtminstone känner att det inte känt ok att hänga på SDs sida. Att inte vara med och frysa ut, eller på anat sätt gå i "hans ledband"?

Klart att SD spridde sin historia, ungefär som när han gick runt bland grannarna och berättade hur oskyldig han var.
Skillnaden är att grannarna inte trodde på honom, Medans hans sekt trodde på varje ord han sa, och säger.

Jo det finns gamla vänner som har tagit avstånd, de som bildat sig en uppfattning baserad på personlig kännedom, men de håller låg profil.
Citera
2019-12-19, 23:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Freda sig själv.. j jösses det finns många ursäkter för att misshandla kvinnor.. du har talang.
Nej visst, LW hade det dåliga omdömet att anmäla en misshandel, klart att JG blev arg på henne...

Klart att SD spridde sin historia, ungefär som när han gick runt bland grannarna och berättade hur oskyldig han var.
Skillnaden är att grannarna inte trodde på honom, Medans hans sekt trodde på varje ord han sa, och säger.

Jo det finns gamla vänner som har tagit avstånd, de som bildat sig en uppfattning baserad på personlig kännedom, men de håller låg profil.
Det finns en del uttalanden i media. Redan i maj 2018 skall alltså SD ha sagt att han inte har något med saken att göra:
– Han förnekar all inblandning i hennes försvinnande och hennes död, säger mannens advokat Ingvar Backman.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MgkkpM/gripen-man-fornekar-all-inblandning-i-mordet-pa-lena
Samma inställning verkar han sedan ha haft ett drygt år senare i augusti 2019, enligt en intervju med advokaten Ingvar Backman i radio P4:
- Han förnekar alla påståenden som innefattas i den gärningsbeskrivning han har fått.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7287975
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in