2019-12-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Det är alltför ofta att trådar skapas och besvaras av folk mellan 16-25 här på Flashback det blir så tunt med diskussioner när det saknas livserfarenhet. Vem handlar på glassbilen? Folk med BARN naturligtvis! Den glada lilla tonen och springet till den roliga bilen med bilder på glass, får du detta på ICA? Och ja, folk gör detta fortfarande precis som ”förr”

Inte i samma utsträckning. Ser aldrig någon handla där längre och hos oss kommer den allt mer sällan. Mina barn vet inte ens vad det är.

När jag var barn var det förövrigt inte dyrt att handla från glassbilen.
Citera
2019-12-20, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Borde det inte löna sig att ha något mer i sortimentet än glass?

Typ frysta färdigrätter, korv, pommes?

De har väl en del pizzor och sånt nu för tiden.

Jag har faktiskt handlat av Hemglass ett par gånger. Mest för att jag aldrig fick göra det som barn.
Klockrent var det ju dock när jag hälsade på en bekant som bodde på landet (inte gångavstånd till butik om vi säger så) och man hörde glassbilstruddelutten när vi satt där i solen.
Citera
2019-12-20, 23:33
Medlem
frdks avatar
Citat:
Det är alltför ofta att trådar skapas och besvaras av folk mellan 16-25 här på Flashback det blir så tunt med diskussioner när det saknas livserfarenhet. Vem handlar på glassbilen? Folk med BARN naturligtvis! Den glada lilla tonen och springet till den roliga bilen med bilder på glass, får du detta på ICA? Och ja, folk gör detta fortfarande precis som ”förr”

De plus privilegiet att vara ensam på få spela upp oljud på sina rundor, en kvarleva från fornminnes dagar.

Varför rullar de år o sommar lika mycket? oavsett väder?
Svaret är såklart att de måste för att behålla sitt privilegium. Likställ det med buss eller annan periodiserad samhällstjänst.

Hemglass har dyra glassar till ok kvalite, transporten är vad som boostar priset, lockar barnfamiljer lika mycket iaf oavsett pris
Citera
2019-12-20, 23:36
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Inte i samma utsträckning. Ser aldrig någon handla där längre och hos oss kommer den allt mer sällan. Mina barn vet inte ens vad det är.

När jag var barn var det förövrigt inte dyrt att handla från glassbilen.

Säger kanske mer om var du bor i för område? I de flesta tryggare radhus/villa områden som jag besöker är det alltid en stor grej när glassbilen kommer.
Citera
2019-12-20, 23:50
Medlem
Har varken hört eller sett glassbilen på flera år men kan bara tänka mig att det är familjer med barn som handlar, det blir en liten social grej att göra tillsammans lol
Citera
2019-12-20, 23:55
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
När man var liten och bodde långt åt helvete ute på vischan så var glassbilen en välkommen syn.

Ett rör Sundborn, en mixpåse med 20 glassar och Smack inhandlades oftast. Den kom väl varannan tisdag.

Nu kommer den blåsandes i 100 i ett villa område. Ser sällan någon handla nåt där, än mindre sannolikt på vintern.

Där jag bor nu så stängde de ner sitt lilla garage för kanske 8 år sen. Nu kör de en jävla sträcka tydligen från annan mellanstor ort till min mellanstora ort, och då kan man fråga sig om det är värt det alls, otroligt nog såhär 2020 snart.
Citera
2019-12-20, 23:56
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
.

(Själv hade jag hellre sett en "ölbil" med klass III, som tutar här på fredagarna..)
Helt enig där broder
Citera
2019-12-20, 23:58
Avslutad
Jag tror också, som nån redan varit inne på, att det är mest barnfamiljer som handlar av glassbilen. Jag själv t ex Haha, det är så nostalgiskt helt enkelt så jag har indoktrinerat mina barn till att tycka att det är nåt magiskt över den där plingande bilen.
Citera
2019-12-21, 00:02
Medlem
paggans avatar
Minns 80-talet när glassbilsgubben sa: -”Dela ut dessa 200 reklamblad i grannskapets brevlådor och kom tillbaka sen”.
Sen när man var klar så cyklade man utav h-e tre gårdar bort dit han hunnit och kasserade 2 lådor glass som man delade med sina kompisar.
Citera
2019-12-21, 00:13
Medlem
hibernalhatts avatar
Tror det har att göra med rånrisken också till viss del.
I oroliga "utsatta områden" stannar inte Hemglass över huvud taget längre...
Hos oss slutade Hemglass att köra i somras, men så är det lite knivmord och "pangpang till och från" där jag bor...
Citera
2019-12-21, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Det var ett förslag och själv föredrar jag att ta fram vispen än att köpa luft och tillsatser. Än så länge är det fritt val i Röv-landet.

Du jämför Sundborn punsch med att göra egen glass? Missförstod jag ditt inlägg?

Gör du likadant med allt? Eller bara just med punschglassen?
Citera
2019-12-21, 00:15
Medlem
Citat:

Där i ligger troligen en stor del av förklaringen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in