Citat:
Ursprungligen postat av
Kolgrill-ftw
Du måste släppa den där enfrågeidén om SD. Det var nu ganska länge sedan. Du bör även släppa det där om regeringsfähighet då vi inte pratar om NyD direkt.
SD har suttit i riksdagen i ett decennium. De har vuxit på alla plan. Visst finns det en och annan ur begåvningsreserven ute i kommunerna, men det gör det i de andra partierna också.
Ska vi sedan jämföra kompetensen för att styra ett land med vad din allians eller de grönröda eller för alla del Jökboet ställt/ställer till med kontra vad oprövade SD skulle göra i regeringsställning så känns det inte särskilt nervöst.
Det tror jag inte du egentligen tycker heller.
Var det inte någon statsvetare som skrev nyligen att det hade varit bättre om ett slumpvalt antal svenssons hade tagit besluten senaste 10 åren än de politiker vi röstat fram.
Jag tar det enkelt, då:
Vi hade en situation när SD hade utmärkta opinionsiffror, och så gick man ut med förändringarna i abortfrågan. Då förefaller det som att man tappade i opinionen.
Detta är bara ett exempel (det är oklart, åtminstone för mig ifall det verkligen var det verkliga skälet, men som exempel duger det) på frågor av den karaktären där starka ståndpunkter kan polarisera. Andra sådana frågor är försvaret, miljöarbete, social välfärd, näringsliv och ekonomi - envar gör sin egen lista.
Vill man ha fortsatt goda opinionssiffror gäller det ju efterhand att ha svar på alla de här frågorna, på ett sätt som passar in i den stora frågan. Ibland (apropå ödmjukhet) är ju svaret att detta område antingen fungerar som det är eller att andra partier har bättre kompetens.