2018-09-16, 11:21
Medlem
ReiseReises avatar
Hoppas att vi alla här har lärt oss en läxa. Man ska aldrig ta för givet att SD växer vilket alla här gjorde och nästan uppmanade folk att rösta på ett annat parti för "SD behövde det inte". Vi måste helt enkelt börja ta det mera seriöst, och inte luta oss tillbaka och gotta oss över enskilda opinionsundersökningar.

Vågen av extas som SD har ridit på nu sedan 2010 börjar att tyna ut, och jag tror att partiet kommer att landa på runt 17-19% vilket kommer att förbli deras naturliga linje så vidare man inte lyckas påverka.
Tänk på detta nästa val.
2018-09-16, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
....

De som tror att allting med alliansen, SD och invandringspolitiken kommer att bli exakt som förut verkar vara ungefär samma som var övertygade om att allting med opinionsmätningar vs valresultat kommer att bli exakt som förut. Historien är inte facit för framtiden...

Nä S är ju de som traditionsenligt stoppar invasionen men nu är de beroende av andra och infiltrerade av hen-latte-vänstern och ja då går det inte längre lika bra. Men tillsammans med SD kan de stänga gränserna permanent imorgon.

Samtidigt röstar deras tidigare sympatisörer till stor del på SD (LO) så de sitter i en rävsax deluxe, de tappar väljare men får samtidigt nya men dessa är till stor del köpta röster.

Framtiden får utvisa hur det går men med nuvarande sammansättning så ska en äta skor den andre har adopterade barn den fjärde och femte har inte bara sagt nej utan även mobbats osv osv utan lite byten på toppen lär inget ske.

Skulle tippa JÅ slutar snart också han har jobbat hårt för att rädda oss alla och är den som till stor del tagit SD dit där de är idag men nu tror jag han peakat och nytt kött och blod behövs.

Tror tyvärr för lite på svenskarna just nu för att se någon räddning alls på läget. De 300k som det pratas om kommer knäcka den sista chansen till allt.

Kanske är lika bra att systemen blir såpass underfinansierade att de brakar ihop så vi får något nytt!

SD kan man troligen skriva strax över 20% 2022 med nuvarande takt där ökningen tydligt avstannat.

Förstår dock inte varför folket inte i större grad strömmat till SD, problemen var mindre 2010-14 än nu men trots det mindre ökning.
2018-09-16, 13:10
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Ja det är faktiskt märkligt med genomklappningen. OK då att SD bara gick upp ett folkparti,men hur kan S stå sig så starka? arga blatten har en del intressanta analyser..https://www.youtube.com/watch?v=Fp9Su5Wf5pI

För att förstå det behöver du bara kolla upp stödet för S i t.ex. Rinkeby.

Det stödet hade S i förra valet också. S låg i stort stilla i Stockholms förorter valkrets 4-6.
Däremot ökade man rätt mycket i centrala Stockholm.
2018-09-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja, det finns mycket intressant att diskutera kring detta, men jag vågar inte göra det i denna tråd, där vi ska hålla oss till ämnet.

Jag har inte orkat följa tråden löpande genom åren, då det i stort sett bara handlat om att avfärda de lägre siffrorna för SD som mygel och där de få kritiska rösterna till SD i tråden kategoriskt stämplats som galna vänstertroll. Kanske finns det nu hopp om en intellektuell tillnyktring. Dt finns ju en del vettigt folk här inne.

Jag blundar vare sig för SD:s framgångar i ett länge perspektiv eller partiets upprepade vågmästarställning men här i tråden saknar jag en diskussion varför man så blint trodde på ett resultat runt 25% eller mer. Där "lyxproblemet" var om man skulle hjälpa in Afs eller inte när man nu hade över 20%. Där frågan var om SD skulle bli det största partiet eller inte. Och- även om det ligger utanför tråden- hur självklart det var att minst två partier skulle åka ur riksdagen.

Jag tippade innan valet att SD skulle få 22,5 procent.
Jag baserade detta på de historiska fakta som förelåg,dvs jag tittade i första hand på Sentio och Yougovs siffror.Sedan justerade jag ned deras siffror en aning därför att jag tyckte att Åkesson gjorde en dålig sista vecka i valrörelsen.Då landade jag på 22,5 procent.

Vad jag,och jag vågar nog påstå de flesta andra också,missade var att SKOP nu var bäst på att mäta SDs opinion anno 2018.

Jag förstår fortfarande inte hur man kunde gissa på att SD skulle få runt 17 procent i valet?
Det fanns innan valdagen inget historiskt faktaunderlag för den uppskattningen som jag ser det.
Det skulle vara intressant att höra hur du kom fram till 17 procent till exempel.
Du har väl även historiskt legat lågt när det gäller uppskattningen av SDs verkliga opinion?
2018-09-16, 13:22
Medlem
Att tro att dom skulle få 25% var logiskt egentligen då dom institut som träffade bäst förra valet visade ungefär det. Men vi var många som underskattade dom andra institutens kompetens att ändra sig och vi insåg inte risken med när folk anmäler sig själva till undersökningarna tyvärr var nog valrörelsen också dålig för sd dom verkar ha tappat en hel del sista veckorna och det ville vi nog inte inse men i efterhand syns det i mätningarna förutom i sentio och yougov att något gick så snett i slutet.
2018-09-16, 13:24
Medlem
Dom låg nog aldrig på 25% men en bit över 20% har dom varit på flera perioder sen 2015.
2018-09-16, 13:32
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Det stödet hade S i förra valet också. S låg i stort stilla i Stockholms förorter valkrets 4-6.
Däremot ökade man rätt mycket i centrala Stockholm.

Det är i alla fall anmärkningsvärt att den ”anständige” S-vetsaren klamrar sig fast fram till omröstningen - trots mandatfördelningen och en given bortröstning!
2018-09-16, 13:33
Medlem
SD låg på 20 procent eller därutöver även hos de flesta av de institut som till slut prickade rätt gällande partiets slutliga valresultat.
Att partiet tappade mark sista veckan kan det knappast råda några som helst logiska tvivel om.

Vissa verkar dock anse att partiet tappade väljare under denna period,dvs att folk ändrade sig från att rösta på SD till att rösta på ett annat parti.
Jag har dock inte funnit något som understöder denna teori.
Istället verkar det som om partiet inte vann osäkra väljare i den utsträckning som var nödvändigt för att underbygga en 20 procentig opinion baserat på det större underlaget.

Om annan inte överbevisar mig så är ovanstående något jag kommer att ta hänsyn till nästa gång det drar ihop sig till riksdagsval.SD verkar ha en benägenhet att göra en dålig sista vecka opinionsmässigt,så nästa gång kommer jag att revidering min uppskattning ytterligare med detta som grund.

Partiet har störst andel säkra väljare av samtliga partier.Därmed har partiet också risk för extra fallhöjd sista veckan då många osäkra väljare bestämmer sig.
Senast redigerad av Lookalike 2018-09-16 kl. 13:37.
2018-09-16, 13:36
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag tippade innan valet att SD skulle få 22,5 procent.
Jag baserade detta på de historiska fakta som förelåg,dvs jag tittade i första hand på Sentio och Yougovs siffror.Sedan justerade jag ned deras siffror en aning därför att jag tyckte att Åkesson gjorde en dålig sista vecka i valrörelsen.Då landade jag på 22,5 procent.

Vad jag,och jag vågar nog påstå de flesta andra också,missade var att SKOP nu var bäst på att mäta SDs opinion anno 2018.

Jag förstår fortfarande inte hur man kunde gissa på att SD skulle få runt 17 procent i valet?
Det fanns innan valdagen inget historiskt faktaunderlag för den uppskattningen som jag ser det.
Det skulle vara intressant att höra hur du kom fram till 17 procent till exempel.
Du har väl även historiskt legat lågt när det gäller uppskattningen av SDs verkliga opinion?

Eftersom opinionsundersökningarna låg mella drygt 16 procent upp till ca 25 procent är det väl inget svårt att fatta man kan hamna olika. När det dessutom förelåg en sådan stor diskrepans mellan Sentio/Yogoves undersökningar mot alla övriga och den uppstod efter valet 2014! Detta trots att många av "telefoninstituten" nu också använde webbpaneler behövde man inte vara raketforskare för att fatta att Sentio/Youguves siffror var för höga. Lägger man därtill att ingen av dessa två institut har varit särsklt framgångsrika att träffa rätt på övriga partier historiskt förutom SD så är svaret tämligen uppenbart.
Senast redigerad av Powergirl 2018-09-16 kl. 13:40.
2018-09-16, 13:38
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
För att förstå det behöver du bara kolla upp stödet för S i t.ex. Rinkeby.

Jo men faktum är att stödet för S försvagas i de socialdemokratiska områdenena (tidigare utanförskapsområden) också ,och SD växer,men givetvis för lite..
2018-09-16, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Hoppas att vi alla här har lärt oss en läxa. Man ska aldrig ta för givet att SD växer vilket alla här gjorde och nästan uppmanade folk att rösta på ett annat parti för "SD behövde det inte". Vi måste helt enkelt börja ta det mera seriöst, och inte luta oss tillbaka och gotta oss över enskilda opinionsundersökningar.

Vågen av extas som SD har ridit på nu sedan 2010 börjar att tyna ut, och jag tror att partiet kommer att landa på runt 17-19% vilket kommer att förbli deras naturliga linje så vidare man inte lyckas påverka.
Tänk på detta nästa val.

Nästa val är inte långt borta. Det är nästa år. Val till EU-parlamentet. Troligtvis i maj vad jag förstår.
2018-09-16, 13:44
Medlem
Eu-val i maj när drar mätningar och rörelsen igång för det valet sd och afs kanske kommer driva swexit men undrar om dom vinner så mycket på det dom flesta svenskar vill va kvar i eu jag undrar om sd ens kommer prata om ett utträde som brexit men mer omförhandlingar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in