2019-12-19, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
"den 45-årige mannen har under torsdagen gått med att vara fortsatt häktad"

Vad hade egentligen hänt ifall han ej gått med på detta? Någon som vet?

Då hade det blivit häktesförhandling (iom att SD gick med på häktningen kunde den nu alltså förlängas utan förhandling).
Citera
2019-12-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Då hade det blivit häktesförhandling (iom att SD gick med på häktningen kunde den nu alltså förlängas utan förhandling).

OK. Tack. Man får nog anta att hans advokat sagt att utgången kommer bli samma oavsett.
Citera
2019-12-19, 18:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Vem vill besöka honom, tro?

SD benämns nu som Hjärstamördaren! Har det stått så tidigare?
NA:s rubrik "Misstänkte Hjärstamördaren......"
Hm, borde väl istället stå "Misstänkt för mordet i Hjärsta går med på fortsatt häktning....", eller?
Jo NA har kört i den stilen tidigare

https://www.na.se/logga-in/na-avslojar-polisens-hemliga-bevis-mot-misstankte-hjarstamordaren-flera-timmar-inspelade-samtal
Citera
2019-12-19, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Precis den ideella delen av skadestånd (sveda och värk) ger inte så mycket, utan det är ju i såfall inkomstbortfall.
Men man kan ju reflektera över debattinlägget i DN och att nu åklagarenavskriver misstankarna med att det inte finns teknisk bevisning som misstanke kan grundas på. Och ändå går man all in som om hon varit en terrorist eller som om man var rädd att fly landet. Var det motiverat och använda de resurserna överhuvudtaget om ingen bevisning fanns, bara för att visa repressiv potens? Såväl beträffande personella resurser vid hämtningen av henne som de materiella att hålla henne?

Ja det är väl egentligen bara i fall där folk suttit felaktigt dömda som det kan bli tal om några fetare ersättningar för svedan och värken. Och givetvis för tex inkomstbortfall.
Tror det finns fall där häktade som blivit släppta utan något åtal (pga avskrivning) helt har blivit nekade ek kompensation. Men orkar ej söka källor. Blir om inte annat aningen OT.

Men formellt kan väl HD vända sig till JK om hon önskar ’skadestånd’?

Citat:
Rubar har rätt och du har fel.

Hade inte kunnat säga det bättre själv.

Citat:
Du uttryckte dig slarvigt i ditt första inlägg. Varför kallade du sammansättningen i TR för "jury" när du själv nu varit nämndeman?

Ja vad man skall tro om zilverkons påstådda erfarenheter från Tingsrätten blir upp till var och en att bedöma. Min uppfattning är klar.
I vart fall får vi alla hoppas att hen ej längre frekventerar rättssalarna, iaf inte på den sidan av skranket.
Citera
2019-12-19, 19:27
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
NA, provläs till 15:57
www.na.se/artikel/misstankte-hjarstamordaren-fortsatt-haktad-gar-med-pa-forlangning

Misstänkte Hjärstamördaren fortsatt häktad – går med på förlängning

Den 45-årige mannen som misstänks för Hjärstamordet har gått med på att vara fortsatt häktad. Utredningen är i sitt slutskede och åklagaren har nu fyra veckor på sig att väcka åtal.

"Slutdelgivning pågår alltjämt och tid behövs därefter för åtals väckande. Det finns fortfarande behov av att den misstänkte är ålagd restriktioner", skriver åklagaren i framställan.

Den 45-årige mannen har under torsdagen gått med på att vara fortsatt häktad. Nu ska åtal vara väckt senast 16 januari. Annars måste åklagaren på nytt begära förlängd tid, eller så måste mannen släppas fri.

Mannens ingående och utgående post granskas av åklagaren. Det är endast med åklagarens tillstånd som mannen får ta emot besök. Han får inte heller umgås med andra häktade.

Antar att det fetade inte hade varit så viktigt om hon inte haft för avsikt att väcka åtal...
Citera
2019-12-19, 20:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Antar att det fetade inte hade varit så viktigt om hon inte haft för avsikt att väcka åtal...

Hm, bra tänkt!
Det låter väldigt troligt.
Citera
2019-12-19, 20:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Oh, så skönt för HD.
Då kan hon och döttrarna få fira jul i
lugn och ro, får vi hoppas.

Och de vänner som stått vid hennes sida
kan inte längre fördömas för det utan har
istället visat att de är riktiga, trofasta
vänner.

Kanske HD och JG till sist sett ljuset och
har valt att samarbeta med polisen?

Ja verkligen. Nu kanske åtminstone vännerna slutas anklagas för att ha fryst ut Lena och ställt sig på SD:s sida och accepterat hot, trakasserier och våld.

Chockerande att paret Dav*dssons geochachvänner anklagades för skyddande av brottsling eftersom de skulle enligt notknapparen accepterat och inte hindrat hot, trakassier och våld mot Lena. När allt geocachgänget gjorde var att visa stöd mot en bedragen hustru, inte mot SD:s beteende mot Lena.
Citera
2019-12-19, 21:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja verkligen. Nu kanske åtminstone vännerna slutas anklagas för att ha fryst ut Lena och ställt sig på SD:s sida och accepterat hot, trakasserier och våld.

Chockerande att paret Dav*dssons geochachvänner anklagades för skyddande av brottsling eftersom de skulle enligt notknapparen accepterat och inte hindrat hot, trakassier och våld mot Lena. När allt geocachgänget gjorde var att visa stöd mot en bedragen hustru, inte mot SD:s beteende mot Lena.

Men nu har du verkligen vridit till det.

Ingenting av detta har jag varken menat, tänkt eller skrivit.
Jag har sagt det tydligt och klart att jag inte tror att de visste om hot och trakasserier.

Men nu har du skruvat upp det ytterligare en nivå.
Till att jag anklagar dom för skyddande av brottsling.

Vilken nivå blir nästa?
Citera
2019-12-19, 21:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Personligen tror jag ju inte att otroheten var anledningen till att hon blev utfryst. Det var ju SD som var trogen HD. Skulle de då tycka att han inte gjorde fel, utan bara LW?

Och de som frös ut henne gjorde nog det för att SD serverade en historia som inte handlade om att LW var otrogen Gud, sin tro eller sitt kall. Eftersom de som frös ut henne var personer i geocachingkretsen, SDs vänner, så handlade det nog om andra saker som han serverade dom.
SD är ju själv inte troende.

Snart kanske vi får veta?

De är inga barn. Vännerna kunde nog själva bedöma innebörden av en otrohet och dess konsekvenser för en sjuk hustru med två barn.

De kände redan Lena och visste om att hon var pastor och troligtvis att hon var vän med paret och hade vigt dem.

Tror du att SD behövde servera historian för dem? Kunde inte de tänka själva och förstå att hur illa SD och Lena betett sig mot HD och barnen under 6 års tid?
Citera
2019-12-19, 21:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men nu har du verkligen vridit till det.

Ingenting av detta har jag varken menat, tänkt eller skrivit.
Jag har sagt det tydligt och klart att jag inte tror att de visste om hot och trakasserier.

Men nu har du skruvat upp det ytterligare en nivå.
Till att jag anklagar dom för skyddande av brottsling.

Vilken nivå blir nästa?

Jag hat inte vridit till någonting. Läs dina inlägg där du skrev att vännerna stöttade SD och hans beteende mot Lena. Hur de fryste ut henne för hans skull. Inte för HD:s skull.

Om inte det är att anklaga oskyldiga människor för att skydda och acceptera hot och våld så vet jag inte vad som är det.

Edit
Du var mycket tydlig med att Lena frystes ut efter anmälningar om hot och trakasserier och misshandel i bilen. Vilket innebär att du insinuerar att vännerna visste om allt och tog SD:s parti och accepterade allt han gjorde.
Senast redigerad av Rosamund 2019-12-19 kl. 21:17.
Citera
2019-12-19, 21:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De är inga barn. Vännerna kunde nog själva bedöma innebörden av en otrohet och dess konsekvenser för en sjuk hustru med två barn.

De kände redan Lena och visste om att hon var pastor och troligtvis att hon var vän med paret och hade vigt dem.

Tror du att SD behövde servera historian för dem? Kunde inte de tänka själva och förstå att hur illa SD och Lena betett sig mot HD och barnen under 6 års tid?

Otrohet pratar du nu om.
Det är en annan sak.

Nyss var det hot och trakasserier.

Otroheten visste säkert flera om, ofta är väl det den bedragna som får veta sist. Om inte annat misstänkte säkert många.

Men hot och trakasserier kanske SD gjorde då inte så många såg och hörde. Det sker ofta i det fördolda.

Så småningom kanske nära vänner till L*ena fick höra. Men SDs vänner? JG kanske visste/anade? Men säkert inte magnituden.
Citera
2019-12-19, 21:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Personligen tycker jag att Hiding gjorde ett misstag när hon stoppade in MGK i ekvationen, det kanske inte blir så lätt för henne att få ur MGK igen, visst Hiding säger att MGK är utredd och klar men vilken försvarsadvokat låter sig nöjas med en försäkran från åklagaren?

Minsta chans för rimligt tvivel kommer att användas och oavsett vad åklagare Hiding säger så har hon väckt den björn som sov när hon blandade in MGK i fallet, det är min åsikt.

HD blev väl bara avskriven för att teknisk bevisning saknades som kunde binda henne till BO och BP/FP.

IB kan fortfarande använda henne som alternativ GM för att skapa rimligt tvivel. Bara för att teknisk bevisning inte finns innebär inte per automatik att någon är oskyldig. HD har trots allt väckt misstankar för att det finns vissa omständigheter som pekar mot henne också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in