2019-12-19, 17:08
Bannlyst
Snabb fråga då det är lite akut! Ska åka och köpa en bil från en person som har bilen som företagsbil/leasing.

Han har inte registreringsbevis där utan måste beställa hem det. Och det kommer ta en jävla tid med tanke på att det snart är helg och jul och skit.

Och jag behöver bilen ganska omgående. Jag kommer betala den kontant. Kan man göra det på annat sätt? Via någon app och mobilt bank id eller liknande ?
Citera
2019-12-19, 17:17
Medlem
Bluebeast72s avatar
Ja, genom transportstyrelsens app samt bankid.
Citera
2019-12-19, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ja, genom transportstyrelsens app samt bankid.

Men verkar som man måste scanna någon kod som finns på den gula lappen.
Citera
2019-12-19, 17:36
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Snabb fråga då det är lite akut! Ska åka och köpa en bil från en person som har bilen som företagsbil/leasing.

Han har inte registreringsbevis där utan måste beställa hem det. Och det kommer ta en jävla tid med tanke på att det snart är helg och jul och skit.

Och jag behöver bilen ganska omgående. Jag kommer betala den kontant. Kan man göra det på annat sätt? Via någon app och mobilt bank id eller liknande ?
Ingen aning hur du vill göra men för min del, inga papper ingen affär
Citera
2019-12-19, 18:07
Medlem
Leasingbil innebär spärr för ägarbyte så länge leasegivaren inte häver denna spärr.

Bilregistret har denna uppgift, och jag vill minnas att den även står utskriven på registreringsbeviset.
Kanske därför säljaren uppger att han saknar papper...?

https://www.tjanstebilsfakta.se/sp_cpt/leasingsparr/
Citera
2019-12-19, 18:08
Medlem
penisavunds avatar
Man får inte sälja en leasingbil.
Det blir ett jävla liv om du köper den, så låt bli.
Citera
2019-12-19, 18:10
Medlem
tigerrakets avatar
lagom kul om han anmäler bilen stulen och du blir stoppad av farbror polis när du är ute och kör. Hur vet du ens att han de facto äger bilen då? Han kanske bara vill göra sig en slant.

Hans leasing-bil ägs ju av ett företag, och om han inte köper loss den så får han inte pappret på bilen. Känns ju som om han försöker blåsa dig genom att sälja en bil som inte är hans, och som sedan bolaget kommer vilja ha tillbaka från dig.
Citera
2019-12-19, 21:38
Medlem
killawifes avatar
Löp aldrig en bil utan registreringsbevis oavsett vad ägaren säger. Det finns massor av trådar här om de problem som kan uppstå.
Hela upplägget låter som en blåsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in