2019-12-19, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
En släkting till mig är mannen som lämnade henne efter att i ett antal år tagit hand om både henne och hennes barn. Jacqueline är en sjuk person som enbart utnyttjar allt hon kommer över och det är rent tragiskt att hon ens skaffat barn. Hela den här historien är bara tragisk för alla inblandade.

Och den släktingen är alltså inte pappa till barnen? Vad är då det för någon?
Citera
2019-12-19, 11:26
Medlem
Citat:
En släkting till mig är mannen som lämnade henne efter att i ett antal år tagit hand om både henne och hennes barn. Jacqueline är en sjuk person som enbart utnyttjar allt hon kommer över och det är rent tragiskt att hon ens skaffat barn. Hela den här historien är bara tragisk för alla inblandade.

Oavsett vad man tycker om mamman och hennes agerande - så finns ju dottern - och får finnas precis som alla andra.

Hoppas flickan blir så bra som möjligt från sin sjukdom - och att det blir bra.
Citera
2019-12-19, 12:10
Medlem
Merwinnas avatar
Det kanske redan har avhandlats här, men det är något skumt eller i alla fall oklart. För det stod i artikeln att släktingar äger hästen. Om det är så, så kan såklart inte socialen tvinga familjen att sälja den. Dom kan inte sälja något som dom inte äger. Men soc måste inte betala familjens MERKOSTNADER för att flickan rider. Familjen kanske måste betala en del av fodret till hästen t.ex. som ersättning till släktingen som äger hästen, samt naturligtvis soppa för resorna till stallet där den står (fast nu hade de inte bil längre?) och då och då nya ridkläder och ridhjälm när flickan vuxit ur de gamla.

Som sagt - allt detta är socialen inte skyldiga att betala, och att flickan är sjuk ändrar inget. Det finns en kvot för "fritid", och har en bidragstagare högre utgifter för sin hobby, så får han välja mellan att sluta med hobbyn och att ta pengar ifrån andra delar av bidraget (alltså att t.ex. köpa mindre eller billigare mat eller kläder) för att få det att gå ihop.

Detta att försäkringspengarna ska användas till flickans försörjning (men INTE till hela familjens försörjning, som det var förr, så det är ändå en förbättring) är också korrekt.

Sedan undrar jag också var pappan är, och varför han inte kan hjälpa till mer när hans dotter är sjuk? Det borde tidningen ha frågat när de skulle skriva snyftreportage. För flickan och hennes mående är mera faderns ansvar än skattebetalarnas ansvar.

Med detta sagt, så HAR socialsekreterna även möjlighet att fatta egna beslut, som går utöver normen (efter att det som är lagstadgat är uppfyllt). De ska då i synnerhet betrakta barnperspektivet. Om de gör det eller inte, beror mycket på hur budgeten ser ut - och idag är den ansträngd på de flesta håll... Jag vet barnfamiljer, där barnbarn och mor- eller farföräldrar aldrig har kunnat träffas - verkligen ALDRIG - för att soc inte betalar för tågbiljetter t.ex. (alltså inom Sverige), eller inkvartering om det är så att mor- och farföräldrarna bor på institution eller inte orkar med att ha nattgäster. Då har man INTE beaktat barnperspektivet... Men som sagt: finns det inga pengar till "extra", så finns det inte.
Senast redigerad av Merwinna 2019-12-19 kl. 12:13.
Citera
2019-12-19, 12:11
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Och den släktingen är alltså inte pappa till barnen? Vad är då det för någon?
Vilken konstig fråga? Jaqueline och min släkting har båda barn sedan tidigare och gifte sedan om sig efter fallerande förhållanden med varandra. Så han blir ju plastpappa, mammas nya kille, eller vad du vill kalla honom?

Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Oavsett vad man tycker om mamman och hennes agerande - så finns ju dottern - och får finnas precis som alla andra.

Hoppas flickan blir så bra som möjligt från sin sjukdom - och att det blir bra.
Fruktansvärt tragiskt och har inget förutom kärlek och hopp om förbättran både för isolde och hennes syskon.
Citera
2019-12-19, 12:16
Medlem
Merwinnas avatar
En annan tanke: det finns massor av fonder att söka ur just för sjuka och handikappade barn, så detta borde mamman sätta sig ner och titta på. Om hon läser här, så kan jag tipsa henne om att kontakta a) kommunen, b) länsstyrelsen och c) kyrkan, för de har ofta förteckningar på aktuella fonder som man kan söka ifrån om man bor på den orten, och de vet ofta vad som brukar gå igenom också.

Citat:
Vilken konstig fråga? Jaqueline och min släkting har båda barn sedan tidigare och gifte sedan om sig efter fallerande förhållanden med varandra. Så han blir ju plastpappa, mammas nya kille, eller vad du vill kalla honom?

Fruktansvärt tragiskt och har inget förutom kärlek och hopp om förbättran både för isolde och hennes syskon.

Du känner dom alltså? Var är den biologiske fadern då, och varför hjälper inte han till när hans dotter är så sjuk?
Citera
2019-12-19, 12:27
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En annan tanke: det finns massor av fonder att söka ur just för sjuka och handikappade barn, så detta borde mamman sätta sig ner och titta på. Om hon läser här, så kan jag tipsa henne om att kontakta a) kommunen, b) länsstyrelsen och c) kyrkan, för de har ofta förteckningar på aktuella fonder som man kan söka ifrån om man bor på den orten, och de vet ofta vad som brukar gå igenom också.

Du känner dom alltså? Var är den biologiske fadern då, och varför hjälper inte han till när hans dotter är så sjuk?
Biologiska fadern är så vitt jag vet inte i livet, men kan ha fel. Jag har hållit mig utanför denna delen av familjen då jag inte klarar av jaqueline.
Citera
2019-12-19, 13:22
Medlem
Otroligt rörig artikel.
Om modern nekas bidrag lär det bero på att hon har pengar på banken, kanske dotterns försäkringspengar.

Brukar sån där försäkring betalas ut till föräldrarna istället för till barnet när barnet är under 18?
Citera
2019-12-19, 13:28
Medlem
En häst är ju en lyxvara om man lever på bidrag i ett land med fallande välfärd.

Det störande är ju de bakomliggande orsakerna att Sverige som stat inte kan har pengar att unna ett barn med cancer att behålla sin älskade häst.

För 20 år sedan hade det antagligen inte varit ett problem över huvud taget.
Reinfeldt smårunkar nog åt artikeln till sitt morgonkaffe.
Citera
2019-12-19, 14:02
Medlem
Hur länge har de ägt hästen och hur var den ekonomiska situationen när den inskaffades?

Var din släkting med och betalade för djuret?
Citera
2019-12-19, 14:08
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om man går back 5000 kr i månaden så har man en för dyr hobby så då får man helt enkelt dra in på annat eller helt enkelt inte ha en egen häst. Tjejen kan fortfarande rida men kanske inte måste ha en egen häst för det.

Jag vill köra F1 men jag har inte råd med satsningen eller bilen som krävs, vem vill betala åt mig?

är du 12 och obotligt sjuk, ditt jävla missfoster?
Citera
2019-12-19, 14:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
är du 12 och obotligt sjuk, ditt jävla missfoster?

Nej, men om jag nu hade varit det så är frågan om du hade tyckt det var värt att dina skattepengar går till min F1 bil.

Missfoster....
Citera
2019-12-19, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nej, men om jag nu hade varit det så är frågan om du hade tyckt det var värt att dina skattepengar går till min F1 bil.

Missfoster....

Jo ja de flesta hade antagligen gladeligen sett att våra skattepengar gick till din F1 bil om så var fallet ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in