Citat:
Ursprungligen postat av
Grodologen
Har bott i området och känner väl till det och att han skulle försvinna utan att Missing People, Fågelskådare eller jägare senare skulle hitta kroppen är osannolikt. Det är inte Amazonas vi talar om.
Det finns flera försvinnanden som avhandlats här där folk varit försvunna länge och sen hittats på bara kilometers avstånd från där de försvann. Vad personer som du har svårt att förstå är vilka resurser det krävs för att fullständigt söka av ett område på bara 1x1 km.
2012-2013 hade vi ett fall med en kvinna som försvann i Gävle efter att det avslöjats att hon förskingrat pengar från sin arbetsgivare. Hon hittades efter 7 månader. I närheten av en sjö som ligger bara 2 km söder om Gävle tätorts sydligaste bostads- och arbetsområden. Hon hade hängt sig och kroppen var fullt synlig där den hängde i trädet. Vägar går runt sjön och där finns en skyttebana, så folk rör sig där.
En kvinnlig missbrukare var försvunnen i flera månader innan kroppen hittades i en liten skogsdunge mellan bostadsområden och i alldeles i närheten av en fotbollsplan. Inte många hundra meter från hennes bostad.
Det här fallet - där det faktiskt rör sig om ett mord - tog drygt ett år innan Missing People hittade kroppen. I ett skogsområde i Västerås utkanter (Om något ännu mindre Amazonas än Hallsbergs omnejder), staden hon ju försvann ifrån.
https://www.vlt.se/artikel/kvarlevorna-i-skogen-ar-fran-fatima-berggren.
Här är ytterligare ett som inte var brott. Det tog sju år. Trots att man visste var hon hade gått av bussen och således hade ett ganska väl inringat sökområde:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skelettdelar-i-norrtalje-tillhorde-kristina-sax
Jag har hackat på dig förut i Försvunna-trådar för att du inte kan bedöma sannolikheter. Tyvärr verkar det inte ha lett till någon bättring eller självinsikt. Finns inga indicier i det här fallet som jag känner till i varje fall som pekar mot att det är troligt att ett brott ligger bakom. Däremot - förutom statistik kring försvunna personer - det faktum att hans psykiska hälsa förefaller ha varit skör då han försvann och hans irrationella beteende att bara kliva iväg från stationen. Det talar på ett väldigt tragiskt vis för att han tog livet av sig. Jag kan bara hoppas att hans kropp hittas så att familjen slipper ovissheten.