2019-12-01, 17:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Tror inte en sekund på att en person som saknar lokalkännedom och på dagtid dessutom kan försvinna utan "hjälp" från en annan person. Han hade en bekant i Hallsberg, som kanske inte direkt uppskattade ett besök.

Det är typ omöjligt då att gå vilse på en plats man inte känner till - är det vad du säger?

I en storstad kan det vara ett visst problem att hitta ut i mer öde trakter där det går att försvinna, om det är det man nu vill. I en mindre ort som Hallsberg är det knappast svårt. Gå i en riktning och du lämnar bebyggelsen inom kanske max någon halvtimma, även om du skulle råka gå lite i fel riktning vid något tillfälle. En av de teorier som framförts är att han följt järnvägsspåren i någon riktning ut från centrum.

Jag känner inte till några fakta i det här försvinnandet som utesluter eller pekar tydligt i en annan riktning än att det är frivilligt och inte involverar några andra inblandade. Att det inte kan uteslutas att ett brott ligger bakom är en annan sak.
Citera
2019-12-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är typ omöjligt då att gå vilse på en plats man inte känner till - är det vad du säger?

I en storstad kan det vara ett visst problem att hitta ut i mer öde trakter där det går att försvinna, om det är det man nu vill. I en mindre ort som Hallsberg är det knappast svårt. Gå i en riktning och du lämnar bebyggelsen inom kanske max någon halvtimma, även om du skulle råka gå lite i fel riktning vid något tillfälle. En av de teorier som framförts är att han följt järnvägsspåren i någon riktning ut från centrum.

Jag känner inte till några fakta i det här försvinnandet som utesluter eller pekar tydligt i en annan riktning än att det är frivilligt och inte involverar några andra inblandade. Att det inte kan uteslutas att ett brott ligger bakom är en annan sak.
Har bott i området och känner väl till det och att han skulle försvinna utan att Missing People, Fågelskådare eller jägare senare skulle hitta kroppen är osannolikt. Det är inte Amazonas vi talar om.
Citera
2019-12-03, 00:15
Medlem
Bananipyjamass avatar
Citat:
Har bott i området och känner väl till det och att han skulle försvinna utan att Missing People, Fågelskådare eller jägare senare skulle hitta kroppen är osannolikt. Det är inte Amazonas vi talar om.

Nej det är inte Amazonas, dock är terrängen i skogen väldigt tät, snårig, med stora stenar och sprickor.
Det finns ju många djupa sjöar.
Om han ligger i en sjö lär han aldrig hittas
Citera
2019-12-03, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananipyjamas
Nej det är inte Amazonas, dock är terrängen i skogen väldigt tät, snårig, med stora stenar och sprickor.
Det finns ju många djupa sjöar.
Om han ligger i en sjö lär han aldrig hittas
Vilka djupa sjöar syftar du på, Tisaren eller Dovrasjöar ?
Citera
2019-12-03, 19:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Det finns flera försvinnanden som avhandlats här där folk varit försvunna länge och sen hittats på bara kilometers avstånd från där de försvann. Vad personer som du har svårt att förstå är vilka resurser det krävs för att fullständigt söka av ett område på bara 1x1 km.

2012-2013 hade vi ett fall med en kvinna som försvann i Gävle efter att det avslöjats att hon förskingrat pengar från sin arbetsgivare. Hon hittades efter 7 månader. I närheten av en sjö som ligger bara 2 km söder om Gävle tätorts sydligaste bostads- och arbetsområden. Hon hade hängt sig och kroppen var fullt synlig där den hängde i trädet. Vägar går runt sjön och där finns en skyttebana, så folk rör sig där.

En kvinnlig missbrukare var försvunnen i flera månader innan kroppen hittades i en liten skogsdunge mellan bostadsområden och i alldeles i närheten av en fotbollsplan. Inte många hundra meter från hennes bostad.

Det här fallet - där det faktiskt rör sig om ett mord - tog drygt ett år innan Missing People hittade kroppen. I ett skogsområde i Västerås utkanter (Om något ännu mindre Amazonas än Hallsbergs omnejder), staden hon ju försvann ifrån. https://www.vlt.se/artikel/kvarlevorna-i-skogen-ar-fran-fatima-berggren.

Här är ytterligare ett som inte var brott. Det tog sju år. Trots att man visste var hon hade gått av bussen och således hade ett ganska väl inringat sökområde: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skelettdelar-i-norrtalje-tillhorde-kristina-sax

Jag har hackat på dig förut i Försvunna-trådar för att du inte kan bedöma sannolikheter. Tyvärr verkar det inte ha lett till någon bättring eller självinsikt. Finns inga indicier i det här fallet som jag känner till i varje fall som pekar mot att det är troligt att ett brott ligger bakom. Däremot - förutom statistik kring försvunna personer - det faktum att hans psykiska hälsa förefaller ha varit skör då han försvann och hans irrationella beteende att bara kliva iväg från stationen. Det talar på ett väldigt tragiskt vis för att han tog livet av sig. Jag kan bara hoppas att hans kropp hittas så att familjen slipper ovissheten.
Citera
2019-12-13, 19:58
Medlem
Bananipyjamass avatar
Citat:
Vilka djupa sjöar syftar du på, Tisaren eller Dovrasjöar ?

Jag syftar inte på nån speciell sjö.
Talade bara allmänt om området kring Hallsberg.
Citera
2019-12-19, 11:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har hackat på dig förut i Försvunna-trådar för att du inte kan bedöma sannolikheter. Tyvärr verkar det inte ha lett till någon bättring eller självinsikt. Finns inga indicier i det här fallet som jag känner till i varje fall som pekar mot att det är troligt att ett brott ligger bakom. Däremot - förutom statistik kring försvunna personer - det faktum att hans psykiska hälsa förefaller ha varit skör då han försvann och hans irrationella beteende att bara kliva iväg från stationen. Det talar på ett väldigt tragiskt vis för att han tog livet av sig. Jag kan bara hoppas att hans kropp hittas så att familjen slipper ovissheten.

Du har helt rätt. Personer kan ”försvinna” och först efter mycket lång tid påträffas, alldeles i närheten av platsen för försvinnandet. Ett annat exempel är ju Charles Zelmanovits, som efter 17 år hittades ett par hundra meter in i skogen.

Att PL utsattes för brott håller jag för uteslutet. Men är inte lika övertygad om att han tog livet av sig. Han verkar ha lämnat tåget spontant, och jag inbillar mig att det utan planering och redskap är ganska svårt att ta livet av sig. Tycker också det känns ganska sannolikt att han helt planlöst bara vandrade iväg. Kanske tills han inte orkade mer? Psykosrelaterat?

Fortfarande mycket möjligt att han en dag hittas.
Senast redigerad av Troian 2019-12-19 kl. 11:21.
Citera
2019-12-19, 12:18
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du har helt rätt. Personer kan ”försvinna” och först efter mycket lång tid påträffas, alldeles i närheten av platsen för försvinnandet. Ett annat exempel är ju Charles Zelmanovits, som efter 17 år hittades ett par hundra meter in i skogen.

Att PL utsattes för brott håller jag för uteslutet. Men är inte lika övertygad om att han tog livet av sig. Han verkar ha lämnat tåget spontant, och jag inbillar mig att det utan planering och redskap är ganska svårt att ta livet av sig. Tycker också det känns ganska sannolikt att han helt planlöst bara vandrade iväg. Kanske tills han inte orkade mer? Psykosrelaterat?

Tänker du dig att han skulle ha råkat ut för en olycka under sin planlösa vandring, eller tänker du dig att han fortfarande är i livet?

Jag tror inte heller att det är brott inblandat. Möjligen någon smitningsolycka eller liknande; att han har blivit påkörd av någon som tog bort kroppen från vägbanan istället för att slå larm. Kanske beroende på rattfylla eller något sådant.

Jag tror inte att hans avsikt när han klev av tåget var att ta livet av sig. Jag tror att han kände att han inte stod ut med att sitta kvar, helt enkelt. Inget mål, bara planlöst vandrande, så som du är inne på.

Sedan hände något. Antingen självmord eller olycka. Jag tror inte att han är vid liv, tyvärr.
Citera
2019-12-19, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Tänker du dig att han skulle ha råkat ut för en olycka under sin planlösa vandring, eller tänker du dig att han fortfarande är i livet?

Jag tror inte heller att det är brott inblandat. Möjligen någon smitningsolycka eller liknande; att han har blivit påkörd av någon som tog bort kroppen från vägbanan istället för att slå larm. Kanske beroende på rattfylla eller något sådant.

Jag tror inte att hans avsikt när han klev av tåget var att ta livet av sig. Jag tror att han kände att han inte stod ut med att sitta kvar, helt enkelt. Inget mål, bara planlöst vandrande, så som du är inne på.

Sedan hände något. Antingen självmord eller olycka. Jag tror inte att han är vid liv, tyvärr.

Letandet efter honom försvårades ju redan från start pga att man helt enkelt inte får/fick leta överallt. Åkrarna fick inte beträdas och meterna närmast tågrälsen får inte beträdas. Åkrarna skördades utan att han hittades, men de allra närmaste meterna närmast rälsen är väl fortfarande inte genomsökta? Nu utgår man såklart från att tågförare och banarbetare borde se en kropp från spåret, men han kan ju faktiskt ligga så till att han inte syns annat än om det görs en gående ordentlig genomsökning. Detta är förstås svårt att få godkänt eftersom det krävs tågstopp på banan under x antal timmar för att genomföra ett ordentligt sök. Ändå märkligt att det inte gjorts. Rätta mig gärna om jag har fel.
(jag tror för övrigt fortfarande att han avslutade sitt liv med hjälp av tåget och då mest troligt att han hoppat/sprungit in i bakre delen av ett godståg och därefter studsat eller flugit av och landat nånstans i anslutning till spåret)
Senast redigerad av Burkgurka 2019-12-19 kl. 12:45.
Citera
2019-12-19, 14:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Olycka och olycka. Kanske. Menade väl att han bara gick, antagligen under påverkan av psykos eller psykisk sjukdom. Men jag tror ju inte att han fortfarande vandrar omkring. Kanske gick i någon dag sedan tuppade av, och om han eventuellt kom till sans så hade han inte tillräckligt med energi för att ta sig till civilisationen. Eller att han bara satte sig ned och väntade.

Tycker fortfarande det känns som svårt att mer medvetet ta livet av sig. Men visst, hänga sig i skosnöre eller gå ut i vattnet med stenar i fickorna.
Citera
2019-12-19, 16:00
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:

Kanske hamnat i någon form av vatten, utmattad, kylig natt, våta kläder?
Citera
2019-12-19, 21:12
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Olycka och olycka. Kanske. Menade väl att han bara gick, antagligen under påverkan av psykos eller psykisk sjukdom. Men jag tror ju inte att han fortfarande vandrar omkring. Kanske gick i någon dag sedan tuppade av, och om han eventuellt kom till sans så hade han inte tillräckligt med energi för att ta sig till civilisationen. Eller att han bara satte sig ned och väntade.

Tycker fortfarande det känns som svårt att mer medvetet ta livet av sig. Men visst, hänga sig i skosnöre eller gå ut i vattnet med stenar i fickorna.
Jag säger inte emot dig. Din teori kan vara den rätta. Det blev för mycket för honom.

Hoppas att han hittas någon dag så att hans anhöriga kan få ett avslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in