2019-12-19, 11:11
Medlem
Haddock93s avatar
Att undersökningen kommer från just SVT gör saken 100 gånger bättre. Tänk alla som kommer höra detta på radio påväg till jobbet eller på arbetsplatsen. Eller på kvällen när man sitter i soffan. Kommer bli en hel diskussioner kring fikaborden idag.

Kommer nog som en smäll för många verklighetsförnekande, love it

Nu är garanterat SD störst om till och med Novus visar det, höjer snittet med. Vi går in i ett nytt blågult år 🇸🇪

Skål
Senast redigerad av Haddock93 2019-12-19 kl. 11:30.
2019-12-19, 11:12
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här är inte obegripligt:

SD har nu hamnat i ett läge där andra ställningstaganden än invandringen efterfrågas. (Om inte annat; med helt säkert 20, kanske 25 % av valmanskåren på sin sida ÄR det inte nytillkomna rassar och gamla toknationalister som utgör opinionsunderlaget, utan också vanligt, vaket folk som efterfrågar en totalpolitik).

Här finns ett antal, fullt acceptabla, varianter (vilken vecka skall abort få göras, hur skall kriminalpolitiken utformas, hur stort försvar skall vi ha, skall bidrag utgå efter verkliga behov, bör man göra något mot miljöhoten och i så fall vad - etc etc) - frågor där även inbitna SD-proselyter (faktiskt) kan ha litet varierande svar. SD lämnar statusen som "enfrågeparti".

Nivelleras invandringsfrågan mellan de stora partierna (något pekar nu på det, även om jag påstått (och hoppats) detta under lång tid) blir "småfrågorna" av allt större betydelse. Särskilt hör frågor om ekonomi och näringsliv viktiga, för det finns många som begriper att det är därifrån vi hämtar alla resurser som skall användas.

Därför tror jag att opinionen är tämligen volatil, och hur "blågula blocket" formeras (storleksmässigt) efterhand är inte alldeles lätt att förutspå.

Jaja, som gammal M profet stressas du naturligtvis över siffrorna, inte kul när ens parti seglar iväg bortom strålkastarnas räckvidd. Men den här texten hade behövt minst en korrekturomgång till. Är du på julspriten redan?

I sak får man nog konstatera att den vuxne i rummet inte klarade att hyssja ner de högljudda godhjärtade liberalbarnen i partiet, med påföljd att han inte hann göra positionsförflyttning till rätt spelruta i tid. Nu är det för sent. Ingen litar på omvändelser under galgen. Och även det momentum man haft genom att vara det stora M är borta.

Hur små kan M bli?
2019-12-19, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Att undersökningen kommer från just SVT gör saken 100 gånger bättre. Tänk alla som kommer höra detta på radio påväg till jobbet eller på arbetsplatsen. Eller på kvällen när man sitter i soffan. Kommer bli en hel diskussioner kring fikaborden idag.

Kommer nog som en smäll för många verklighetsförankrade, love it

Nu är garanterat SD störst om till och med Novus visar det, höjer snittet med. Vi går in i ett nytt blågult år 🇸🇪

Skål

För dom icke verklighetsförankrade menar du naturligtvis?
2019-12-19, 11:26
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Novus låg alldeles för högt 2018, hela vägen fram till valet, klart över Sifo/Inizio/Ipsos etc som hamnade mer rätt. Sedan valet har Novus legat under eller i höjd med dessa på SD. Så det är mer substans i siffran nu.

Nja. Novus låg möjligen 1-1.5% för högt. Och 1% hit och dit ger inte mer substans.
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här är inte obegripligt:

SD har nu hamnat i ett läge där andra ställningstaganden än invandringen efterfrågas. (Om inte annat; med helt säkert 20, kanske 25 % av valmanskåren på sin sida ÄR det inte nytillkomna rassar och gamla toknationalister som utgör opinionsunderlaget, utan också vanligt, vaket folk som efterfrågar en totalpolitik).

Här finns ett antal, fullt acceptabla, varianter (vilken vecka skall abort få göras, hur skall kriminalpolitiken utformas, hur stort försvar skall vi ha, skall bidrag utgå efter verkliga behov, bör man göra något mot miljöhoten och i så fall vad - etc etc) - frågor där även inbitna SD-proselyter (faktiskt) kan ha litet varierande svar. SD lämnar statusen som "enfrågeparti".

Nivelleras invandringsfrågan mellan de stora partierna (något pekar nu på det, även om jag påstått (och hoppats) detta under lång tid) blir "småfrågorna" av allt större betydelse. Särskilt hör frågor om ekonomi och näringsliv viktiga, för det finns många som begriper att det är därifrån vi hämtar alla resurser som skall användas.

Därför tror jag att opinionen är tämligen volatil, och hur "blågula blocket" formeras (storleksmässigt) efterhand är inte alldeles lätt att förutspå.

Nej. Problemet var inte att det handlade om "småfrågorna" utan att SD har varit extrema där. Det finns nog max 1% kvinnor som vill skärpa abortlagarna. Resten är väldigt negativa till det. Inte ens F! driver så pass impopulära frågor.

I alla andra frågor du försöker klumpa ihop med abort antingen leder SD (kriminalpolitik) eller typ ligger i mitten (ekonomi, försvar, vård, skola etc etc). Men bra försök, du!
2019-12-19, 11:30
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
För dom icke verklighetsförankrade menar du naturligtvis?

Verklighetsförnekande skulle det givetvis stå
2019-12-19, 11:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Tyvärr är det nog så att C har satt sig själva i en sits där man inte har någon väg tillbaka så det spelar ingen roll hur många bakslag man drabbas av. C fäller inte regeringen.
Chansen för nyval ligger nog snarare i att S inte klarar mer nedgång i opinionen och själva väljer att kasta in handduken. Jag gissar att smärtgränsen ligger vid 20 procent. Under det så kan det bli full panik. Men osvuret är bäst. De som känner Löfven säger att hans mest utpräglade karaktärsdrag är att ”avtal ska hållas”, och än så länge ser man inga tecken alls på att han överväger att spräcka Jöken och gå till nyval.

En annan "magisk gräns" är Juholts nivåer i OU, S lägstanivåer någonsin i OU? Det nämndes idag i Novus att det inte var under Juholt ännu har jag för mig? Blir det "sämsta OU någonsin" kanske det börjar bli jobbigt för sossarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Min tro är att ett extraval kommer att bli konsekvensen av något som vi inte kan förutse idag. Men det kommer.
Den springande punkten är att inget parti har, eller kommer att, tjäna på JÖKen. Möjligtvis undantaget V. Och enda orsaken var att utestänga SD. Som S gör idag med gängsamtal och höghastighetståg. Där enda följden blir att SD fortsätter att växa i hög hastighet. Alltså är hela överenskommelsen ett stort misslyckande för de ingående partierna. Vilket även väljarna verkar tycka enligt OU.

Det finns de som hävdar att det inte kommer att bli ett extraval. Eftersom enbart SD vill ha ett. Precis som att 7K senare kan undvika ett ordinarie val via den manövern. Och att det skulle gå bättre 2022. När verkligheten och sanningen fått ännu mer genomslag än idag.

Det som talar för att skjuta upp ett nederlag till 2022 är jobb, löner, inkomster, utnämningsrätt. Personligen kan många tjäna på att sitta kvar så länge det går. Jag säger inte att det blir så men det är en aspekt av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Kommer nog som en smäll för många verklighetsförankrade, love it

Skål

Heja SD! Vi går in i ett nytt blågult årtionde!
2019-12-19, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Det som talar för att skjuta upp ett nederlag till 2022 är jobb, löner, inkomster, utnämningsrätt. Personligen kan många tjäna på att sitta kvar så länge det går. Jag säger inte att det blir så men det är en aspekt av det.

Heja SD! Vi går in i ett nytt blågult årtionde!
En annan aspekt är att ett parti som L, liksom andra, riskerar att åka ur riksdagen ju längre man väntar. Och då existerar ingenting av det du räknar upp. Tidsaspekten i detta fallet är det centrala. Ju längre man väntar desto svårare blir det i nästa valrörelse.

Efter 4 år kommer ingen att tro på C eller L om de väljer att distansera sig från S och V. De sitter fast. En röst på C och L kommer att bli en röst på sossar och kommunister. Det ser svart ut på avbytarbänken för L efter majorens avgång.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-12-19 kl. 11:51.
2019-12-19, 11:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Nej. Problemet var inte att det handlade om "småfrågorna" utan att SD har varit extrema där. Det finns nog max 1% kvinnor som vill skärpa abortlagarna. Resten är väldigt negativa till det. Inte ens F! driver så pass impopulära frågor.
I alla andra frågor du försöker klumpa ihop med abort antingen leder SD (kriminalpolitik) eller typ ligger i mitten (ekonomi, försvar, vård, skola etc etc). Men bra försök, du!

SD är näst bäst i miljö!
SD är inte sist av någon fråga av 26 olika områden. Bortsätt från de 10 viktigaste frågorna där de är starka så: De är delad 1a på EU. De är 1a på Integritetsfrågor. Delad 2a i Djurrättsfrågor och barnomsorg. 2a i försvaret. 2a i energipolitik.
https://novus.se/valjaropinionen/valjarforstaelse/basta-parti-politiska-sakfragor/
https://novus.se/wp-content/uploads/2019/11/novusrapportbstapartinovember.pdf
2019-12-19, 11:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Mats Knutson i SVT: "Läge för Löfvén att ersätta glöggfesten med ett krismöte"

Det blir nog snarare så att julhelgen blir en enda stor groggfest för Löfven, är jag rädd.

Vad fan skall han göra för att rätta upp situationen?
När allt annat misslyckas, sup.
2019-12-19, 11:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
En annan aspekt är att ett parti som L, liksom andra, riskerar att åka ur riksdagen ju längre man väntar. Och då existerar ingenting av det du räknar upp. Tidsaspekten i detta fallet är det centrala. Ju längre man väntar desto svårare blir det i nästa valrörelse.

Efter 4 år kommer ingen att tro på C eller L om de väljer att distansera sig från S och V. De sitter fast. En röst på C och L kommer att bli en röst på sossar och kommunister. Det ser svart ut på avbytarbänken för L efter majorens avgång.

Visst är det så. Men om Ls riksdagsledamöter är riktigt defaitistiska så kanske de tänker; "jag sitter kvar på min lön och mina förmåner 3 år till för vi åker ändå ut (Och jag saknar X år för livstids försörjning på riksdagspensionen), och vår ekonomi är kass så vi har inte ens råd med extra val. Fan jag skulle ju inte ens själv rösta på vårt skitparti, vi har ju fler fraktioner och åsikter än vi har medlemmar, varför finns vi ens? Bara att krama ut så mycket pengar det går nu. Jaha en OU från Sifo i inkorgen? Äh vad fan jag kryssar SD."
2019-12-19, 11:58
Medlem
Haddock93s avatar
Det som är intressant, och ett fenomen vi såg vid bland annat Trump, är att SD fångar upp soffliggare.

Antagligen är det på grund av att även soffliggare påverkas av politiken nu, vilket man inte gjort förut i samma utsträckning. Kanske är det någon form av djurisk försvarsmekanism att man nu känner sig hotad i sitt eget land att man måste rösta även fast man hatar demokrati, typ så.

Sen att SD är anti-etablissemang hjälper nog med.

Frågan är hur många väljare som kommer från just soffan?
2019-12-19, 12:01
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Skönt att se marxisterna på Statens TV vara tvungna att rapportera att SD är största parti.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-sd-ar-storsta-parti

Novus släpar efter, kan 24 % bli lägstanotering av alla institut för December? (Novus var lägst förra månaden). I oktober var alla institut över 20 % för första gången, det går snabbt nu. Ketchupeffekt? Proppen ur? Bandwagon? Hoppas SD stabiliserar sig över 25 % innan denna ökningsperiod avstannar. För Januari kan vi hoppas att Brå-skandalen kan stärka SD lite till.

Marmorstein sa det vi i tråden sagt länge, framgång föder framgång.

Det jag stör mig på är att Marmorstein säger att SD bara ökar pga otryggheten, tror inte riktigt på det där. Det handlar om välfärd och sjukvård med, man kopplar invandringen inte bara till kriminalitet man kopplar den också till välfärd i större utsträckning.

Här måste SD upprepa välfärd och invandring som Vinge är bra på mer ofta.

Proppen är delvis ute skulle jag säga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in