2020-10-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Själva Stockholm City, Göteborg City och Malmö City är väl SD fortsatt extremt svaga? Den ökning du ser måste väl i så fall vara i de svenskdominerade småorterna och kommunerna runt om storstadsområdena?

Sen så är absolut Norrland på uppgång men bara på landsbygden och inlandet. Kuststäderna i Norrland ligger SD fortfarande väldigt långt efter.

Tror överlag att det kan bli svårt för SD att attrahera så särskilt många fler väljargrupper. De har nog större chans att plocka varenda vit medelåldersman än att locka över akademiker/kvinnor/invandrare och även till stor del pensionärer. Vårt land kommer nog likna USA så småningom med två läger med helt skilda åsikter, den tendensen tycker jag man kan se nu med de som redan är invandringsvurmare blir ännu mer vurmare och tvärtom. Mittenfåran kommer rensas allteftersom.

SD är numer rätt stora bland äldre. Kolla valu 2018 - SD fick 19% hos 65+.
2020-10-27, 20:06
Moderator
v50s avatar
DN/Ipsos senaste mätning utförd mellan 13-25/10, 1532 personer tillfrågades

S 25% (-1)
V 11% (+2)
MP 5% (+1)

C 9% (+1)
L 3% (-1)

SD 20% (+-0)

M 21% (+1)
KD 6% (-1)

https://www.dn.se/sverige/dn-ipsos-strid-om-arbetsratten-ger-medvind-for-v/
2020-10-27, 20:38
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50

S 25% (-1)
V 11% (+2)
MP 5% (+1)

C 9% (+1)
L 3% (-1)

SD 20% (+-0)

M 21% (+1)
KD 6% (-1)

S minskar det är bra.. Men V uppe på 11%!
Tråkigt att MP växer och lägger lite marginal till spärren.
M+KD+SD största realistiska regeringsalternativ nu många mätningar i rad.
2020-10-27, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Har du någon källa till det?
Vad jag ser har Putin större stöd hos kvinnor än hos män. Jag hittar inte hur det är i Danmark, Polen eller Ungern, men jag läste någonstans att skillnaderna inte är så stora mellan könen så snart ett högerpopulistiskt parti blivit del av regeringen. Kvinnor är mer negativa till våldsbejakande grupper dock.

Jag läste en bra studie om det där för några månader sedan, men nu hittar jag den tyvärr inte. Huvudpoängen var i alla fall att ca 60-65% manliga väljare är det normala för västeuropeiska partier liknande SD och att SD hade ungefär samma slagsida som de andra.
2020-10-27, 22:35
Medlem
Citat:

S 25% (-1)
V 11% (+2)
MP 5% (+1)

C 9% (+1)
L 3% (-1)

SD 20% (+-0)

M 21% (+1)
KD 6% (-1)

De här idiotiska avrundningarna till heltal. Vem vet. De riktiga siffrorna kanske var:

S -1,9
V +1,1
MP +0,1
C +0,1
L -1,9

SD +0,9
M +1,9
KD -0,1
2020-10-27, 23:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nä, de ökar bara i sthlm län utanför Stockholm. Det är som i Skåne där de ökar i orterna utanför Malmö och samma sak sker så smått runt Göteborg.
Storstäderna är förlorade, permanent. Som boende i Malmö kan jag lugnt säga att SD inte kommer att få 20% där någonsin.
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Själva Stockholm City, Göteborg City och Malmö City är väl SD fortsatt extremt svaga? Den ökning du ser måste väl i så fall vara i de svenskdominerade småorterna och kommunerna runt om storstadsområdena?
.

Stockholms län utom Stockholms kommun har 1 410 000 invånare (Kommunen har 975 000 invånare). Det inte "orter utanför", "Stockholms City" (City är Klarakvarteren, det bor ju knappt människor där). SD har nu flest sympatisörer i Stockholm. Ni får nu komma på besök till Stockholm för er syn på staden verkar skev.
2020-10-27, 23:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
S 25% (-1)
V 11% (+2)
MP 5% (+1)
C 9% (+1)
L 3% (-1)
SD 20% (+-0)
M 21% (+1)
KD 6% (-1)

Helt stilla, detta bådar inte gott. Svenskarna är tydligen nöjda.
2020-10-27, 23:57
Bannlyst
Det positiva nu är att SD sedan mars 2020 (alltså då pandemin slog till) höjt det undre taket från 18 till 20 %.

Detta bådar gott för att få ett valresultat på runt 20-22 istället för 19-20.

Verkar som att SD kommer få svårt att nå succésiffrorna på 22-23 % från förra hösten på bra jävla länge. Min prognos är att det kommer ske när pandemin till 100 % är över och bortglömt, vilket lär ske runt andra halvan av 2021. Så sista året till valet blir det fullspurt.
2020-10-27, 23:59
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det här ämnet har vi haft uppe flera gånger tidigare i tråden, men vi kan ta det en gång till för nytillkomna. Ja, det är frustrerande att kvinnorna är så svårflörtade. SD är dock inte sämre på att locka kvinnor än liknade partier i andra länder. Ett parti vars två viktigaste frågor är restriktiv invandring och hårdare tag mot kriminaliteten kommer alltid att ha en manlig slagsida i väljarkåren.

Det sista du säger är ju i princip det jag säger också. Kvinnor och män är olika och röstar olika. Min åsikt är också att män tänker mer rationellt och har mer "rätt" än kvinnor i invandringsfrågan. Det finns säkert frågor där kvinnor har en sundare uppfattning men det gäller definitivt inte frågorna som är viktigast just nu i debatten gällande migration, invandring, kriminalitet, straff, socialtjänst vs polis etc.

Sen har jag inga källor på hur det ser ut i andra länder men i USA stödjer väl ändå en knapp men liten majoritet vita kvinnor Trump och i synnerhet Republikanerna. Kanske skillnaden mellan stad och land är ännu mer påtaglig där än i Sverige, eller kanske en medelålderskvinnas sociala status inte står och faller med vad man har för åsikter. Med andra ord, Sverige är lite mer PK
2020-10-28, 00:00
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
S minskar det är bra.. Men V uppe på 11%!
Tråkigt att MP växer och lägger lite marginal till spärren.
M+KD+SD största realistiska regeringsalternativ nu många mätningar i rad.

Vänstern upp. Är det en effekt av Dagostar (eller vad hon nu heter)? Hon har i alla fall imponerat på mig både vad gäller hennes "framtunghet" men också i viss mån politiskt. SD stabilt på 20%, varken bu eller bä.
Kul att se Sabunis kräftgång håller i sig, en jävla sopa..
2020-10-28, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Vänstern upp. Är det en effekt av Dagostar (eller vad hon nu heter)? Hon har i alla fall imponerat på mig både vad gäller hennes "framtunghet" men också i viss mån politiskt. SD stabilt på 20%, varken bu eller bä.
Kul att se Sabunis kräftgång håller i sig, en jävla sopa..
Det är en effekt av senaste tidens debatt om LAS och inget annat. Dadgostar är en retorisk sopa som inte kommer kunna attrahera väljare på egen hand. Det är tack vare Sjöstedt dom ligger där dom ligger. Förövrigt ser jag hellre ett V på 11 procent och S på 25 % än ett S på 27-28 % och V på 8-9 %. De slår ändå ut varandra samtidigt som maktpartiet S hamnar i kris.

Sabuni är ett skämt och verkar sakna självinsikt. Opinionsundersökningarna senaste 1,5 åren har konsekvent visat ett L under spärren.

SD på 20 % i alla opinionsundersökningarna är riktigt bra. Fattas bara lite underskattning för att SD istället når 21-22 %.
2020-10-28, 10:08
Medlem
Idag syntes SD i TV4 på ett bra sätt. SD har reagerat på de svindlande priserna för djurvård. En typisk sak som drabbar även kvinnor. Mycket bättre än tjafs om aborttider.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in