Citat:
Visst men SD ökar mer (+2,5) än M och KD minskar (-1,3) så det är bara hälften som är kannibalism.I övrigt handlar det om klassisk Novus-eftersläpning snarare än att ökningen tuffar på just precis i denna minut, den här mätningen upprepar bara vad övriga sa i november. Men givetvis är det trevligt att få det som julklapp och att SVT måste köra ”SD större än S” som nyhet hela dan.
Detta kan innebära att SD för första gången blir störst även i Ekots svensk väljaropinion. Den accepterar ju numera bara Novus, Sifo och Ipsos, och där har ställningen under december varit:
Sifo: S 24,6 / SD 24,4
Novus: S 23,7 / SD 24,0
Ipsos: S 25 / SD 24
Eftersom de väger efter antal intervjuer och eftersom de kanske räknar med Ipsos decimaler även om dessa inte skrivs ut i DN så kan det bli målfoto där.
Citat:
Stämmer inte med min bild. SD brukar börja öka under sensommaren, fortsätta uppåt under hösten och nå säsongstoppen vid årsskiftet för att sedan stagnera och tappa något under våren. Det börjar med lätt uppvärmning i juli då berikarna lägger i en högre växel med bilbränder och upplopp. Sen börjar skolan då många föräldrar får en klump i halsen när de ser miljön deras barn ska vara i. Sen kommer det otäcka novembermörkret när folk får nackspärr av allt tittande över axeln när de rör sig ute. Och så den årliga traditionen med att utestänga Åkesson från Nobelfesten. Sen kommer våren, det blir ljusare och folk blir hoppfulla igen, då droppar SD-kurvan av fram till juni. Sen åker folk på semester till andra delar av Sverige och upptäcker att de förvandlats till Mogadishu, då vänder det uppåt igen.Jag menar inte enbart någon enstaka mätning. Jag har kollat statistiken under flera års tid och SD brukar börja tappa under senhösten fram till februari-mars. År 2016 tappade SD rätt lite, så jag tror att det mesta beror på vädret. När det är kallt ute så tar kaosmänniskorna ledigt från sina kriminella aktiviteter. 

Det har funnits undantag som stör mönstret, t ex när gymnasielagen gav ett stort lyft under våren 2018 när det normalt borde varit utförsbacke. Men i övrigt har ”höst upp, vår ner” varit standard.
Din omsorg är rörande, låt mig hämta näsdukar och en fiol. Jag tillämpar don efter person och kunde inte hålla med mindre om att PG skulle stå för god ton, då måste man ha väldigt rödgrönrosa glasögon som filtrerar bort minst 75% av vederbörandes output.
Hoppas SD stabiliserar sig över 25 % innan denna ökningsperiod avstannar. För Januari kan vi hoppas att Brå-skandalen kan stärka SD lite till.