Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Jo jag läser vad ni skriver fortfarande. Undrar bara över det ni kallar blå/gula är väl mer en svart/brun sörja. Att de minskar är väl inget konstigt. Någonstans, någongång måste allt svarmåleri och alla människor som endast har drivkraften i negativa nyheter ta slut. När det gäller SD så är det varken upp eller ned snarar status quo. 1 procent hit eller dit spelar ingen roll i ett enskilt instut mätning.
Flashback till Augusti 2013: SD hade ökat från 10,7 till 11,3 i United Minds. Någon i tråden blandade dock ihop UM med Demoskop och sa att SD hade minskat med -0,3 från 11,6 i juli. Euforin över denna minskning som egentligen var en ökning föranledde följande kommentar från dig:
Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Återigen går en enskild mätning för SD åt rätt håll. Min glädje över detta faktum är stor men än så länge är jag inte helt nöjd. Det blir jag först när SD rasar ur riksdagen. Ett tips till SD och dess anhängare är att börja ett samarbete med SVP så är saken klar.
I den aktuella mätningen samlade rödgröna (S+V+MP) 48,4, medan de fyra allianspartierna plus SD fick ihop 49,8.
Idag dryga 6 år senare är opinionsläget att S+V+MP har tappat över 10 procentenheter till 37,9, medan SD+gamla högeralliansen ligger på 61,1 dvs 11,3 över nivån i 2013-mätningen du felaktigt jublade över.
SD har växt till 24,9, dvs 120% eller 13,6 procentenheter över nivån i UM 2013-08. SD+KD+M får ihop 48,3 medan S+MP+V+L+C skrapar ihop 50,7. Det räcker att 1,3 procentenheter går över från JÖK+V så hamnar blågula i ledning.
Förtroendet för Löfven låg på 44% i Novus medan Åkesson fick nöja sig med ynkliga 13%. Sex år senare har Löfven lyckats störtdyka till 23% (halvering) medan Åkesson har rusat till 31% (mellan dubblering och tredubbling).
Om du ska summera de här 6 åren, hur tycker du att din strategi för att sprida depp och förstämning bland SD-anhängare har fallit ut? När faller SD ur riksdagen enligt dina reviderade beräkningar?