2019-12-18, 16:46
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Trist att SD tappar men jag som tittar lite på procenten i sämsta institut så kan jag fortfarande hoppas på att de ökar i Novus. I oktober hade alla över 20 %. När kan man hoppas på alla över 25 %?

Konstigt att Blågula minskar totalt?

Det beror nog en hel del på i vilka samhällsskikt man undersöker i. I mn kommun så lider SD brist på fritidspolitiker och det är inte bra då det alltid finns risk att det ramlar in "falska" nya SD politiker som egentligen tillhör andra partier och som vill söndra och skapa rubriker..

Men SD går frammåt och lär bli största parti nästa val och kunna diktera en hel del villkor för en framtida regering..
2019-12-18, 16:59
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Mätning från Sifo om svenskarnas vilja att ge u-landsbistånd.

Det går snabbt nu. Nationalismens tid är nu.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7369744

Är det bara jag som inbillar mig eller gör Carin Jämtin Rabia tecknet i bilden ovan.
Större bild här.

Säkert bara slump.

*Tar av mig foliehatten*
2019-12-18, 17:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det beror nog en hel del på i vilka samhällsskikt man undersöker i. I mn kommun så lider SD brist på fritidspolitiker och det är inte bra då det alltid finns risk att det ramlar in "falska" nya SD politiker som egentligen tillhör andra partier och som vill söndra och skapa rubriker.. Men SD går frammåt och lär bli största parti nästa val och kunna diktera en hel del villkor för en framtida regering..

Ja SD ligger efter i många kommuner, inklusive delvis i Stockholm där de fick utesluta 4 av 8 ur kommunfullmäktige. Ofta har de större stöd i riksdagsvalet än i den egna kommunen.

Men för varje val som går etablerar de sig i fler kommuner. I kommunerna i Skåne och Blekinge där de är framgångsrika nu så kom de in i kommunfullmäktige innan de kom in i riksdagen. Även i riksdagen är det här första mandatperioden som de har till största delen vettiga kandidater.
2019-12-18, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jo jag läser vad ni skriver fortfarande. Undrar bara över det ni kallar blå/gula är väl mer en svart/brun sörja. Att de minskar är väl inget konstigt. Någonstans, någongång måste allt svarmåleri och alla människor som endast har drivkraften i negativa nyheter ta slut. När det gäller SD så är det varken upp eller ned snarar status quo. 1 procent hit eller dit spelar ingen roll i ett enskilt instut mätning.
Flashback till Augusti 2013: SD hade ökat från 10,7 till 11,3 i United Minds. Någon i tråden blandade dock ihop UM med Demoskop och sa att SD hade minskat med -0,3 från 11,6 i juli. Euforin över denna minskning som egentligen var en ökning föranledde följande kommentar från dig:
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Återigen går en enskild mätning för SD åt rätt håll. Min glädje över detta faktum är stor men än så länge är jag inte helt nöjd. Det blir jag först när SD rasar ur riksdagen. Ett tips till SD och dess anhängare är att börja ett samarbete med SVP så är saken klar.
I den aktuella mätningen samlade rödgröna (S+V+MP) 48,4, medan de fyra allianspartierna plus SD fick ihop 49,8.

Idag dryga 6 år senare är opinionsläget att S+V+MP har tappat över 10 procentenheter till 37,9, medan SD+gamla högeralliansen ligger på 61,1 dvs 11,3 över nivån i 2013-mätningen du felaktigt jublade över.

SD har växt till 24,9, dvs 120% eller 13,6 procentenheter över nivån i UM 2013-08. SD+KD+M får ihop 48,3 medan S+MP+V+L+C skrapar ihop 50,7. Det räcker att 1,3 procentenheter går över från JÖK+V så hamnar blågula i ledning.

Förtroendet för Löfven låg på 44% i Novus medan Åkesson fick nöja sig med ynkliga 13%. Sex år senare har Löfven lyckats störtdyka till 23% (halvering) medan Åkesson har rusat till 31% (mellan dubblering och tredubbling).

Om du ska summera de här 6 åren, hur tycker du att din strategi för att sprida depp och förstämning bland SD-anhängare har fallit ut? När faller SD ur riksdagen enligt dina reviderade beräkningar?
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-12-18 kl. 17:55.
2019-12-18, 20:51
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Flashback till Augusti 2013: SD hade ökat från 10,7 till 11,3 i United Minds. Någon i tråden blandade dock ihop UM med Demoskop och sa att SD hade minskat med -0,3 från 11,6 i juli. Euforin över denna minskning som egentligen var en ökning föranledde följande kommentar från dig:

I den aktuella mätningen samlade rödgröna (S+V+MP) 48,4, medan de fyra allianspartierna plus SD fick ihop 49,8.

Idag dryga 6 år senare är opinionsläget att S+V+MP har tappat över 10 procentenheter till 37,9, medan SD+gamla högeralliansen ligger på 61,1 dvs 11,3 över nivån i 2013-mätningen du felaktigt jublade över.

SD har växt till 24,9, dvs 120% eller 13,6 procentenheter över nivån i UM 2013-08. SD+KD+M får ihop 48,3 medan S+MP+V+L+C skrapar ihop 50,7. Det räcker att 1,3 procentenheter går över från JÖK+V så hamnar blågula i ledning.

Förtroendet för Löfven låg på 44% i Novus medan Åkesson fick nöja sig med ynkliga 13%. Sex år senare har Löfven lyckats störtdyka till 23% (halvering) medan Åkesson har rusat till 31% (mellan dubblering och tredubbling).

Om du ska summera de här 6 åren, hur tycker du att din strategi för att sprida depp och förstämning bland SD-anhängare har fallit ut? När faller SD ur riksdagen enligt dina reviderade beräkningar?

Måste bara älska ditt siffernörderi och historiska minne.
Ser även fram emot allas vår powergirls svar
2019-12-18, 22:43
Bannlyst
Jag har alltid sagt att jag är riktigt nöjd om SD ens får över 20 procent.

Blir det 22-24 så är det bara att festa sju veckor i sträck.

Jag tror ärligt talat att fiaskot 2018 (trots en ökning på 4,5 procentenheter) gjort mig skärrad. Jag tar ingen seger i förskott. När det väl är val så är det val. Då röstar alla sorters människor. Människor som inte ens bryr sig om politik eller ens har någon åsikt om samhällsförändringen, om de ens ser en förändring. Dessa röstar slentrianmässigt på S eller MP. Sen har jag inte ens nämnt alla babbar som röstar.

Men visst ser det lovande ut att alla opinionsundersökningar sätter SD på 22-25 procent. En längre lågkonjunktur på det och mer kaoz så är biffen klar.
2019-12-18, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Trist att SD tappar men jag som tittar lite på procenten i sämsta institut så kan jag fortfarande hoppas på att de ökar i Novus. I oktober hade alla över 20 %. När kan man hoppas på alla över 25 %?

Konstigt att Blågula minskar totalt?

SD brukar alltid av någon anledning minska runt juletid. Jag antar att svensken blir extra blödig under den tiden, men återhämtar sig rätt snabbt under vår och sommar när kaosmänniskorna blir mer aktiva.
2019-12-18, 23:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
SD brukar alltid av någon anledning minska runt juletid. Jag antar att svensken blir extra blödig under den tiden, men återhämtar sig rätt snabbt under vår och sommar när kaosmänniskorna blir mer aktiva.
Men för h-vete! Inte bara du utan alla. Vi talar om en procent här som ligger inom felmarginalen och antagligen bara är brus. Dessutom redovisas inte decimalerna så allt kan handla om gränsfall på tiondelar. Jag kan faktiskt inte se några större rörelser i denna OU jämfört med förra även om L:s uppgång är lite oroande.

Jag tror att de flesta här i tråden tillskriver enskilda politiska händelser eller "skandaler" alltför stor betydelse. De svenska väljarna är trots allt ganska rigida och stora svängningar ovanliga.
2019-12-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men för h-vete! Inte bara du utan alla. Vi talar om en procent här som ligger inom felmarginalen och antagligen bara är brus. Dessutom redovisas inte decimalerna så allt kan handla om gränsfall på tiondelar. Jag kan faktiskt inte se några större rörelser i denna OU jämfört med förra även om L:s uppgång är lite oroande.

Jag tror att de flesta här i tråden tillskriver enskilda politiska händelser eller "skandaler" alltför stor betydelse. De svenska väljarna är trots allt ganska rigida och stora svängningar ovanliga.

Jag menar inte enbart någon enstaka mätning. Jag har kollat statistiken under flera års tid och SD brukar börja tappa under senhösten fram till februari-mars. År 2016 tappade SD rätt lite, så jag tror att det mesta beror på vädret. När det är kallt ute så tar kaosmänniskorna ledigt från sina kriminella aktiviteter.
2019-12-19, 01:07
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux

Jag tror faktiskt denna jul kommer vara till SDs fördel. Nu när man är i princip störst parti kommer fler våga vara öppna om problemen i samhället och diskutera dessa skulle jag tro. Många kanske lyssnar och börjar komma på andra tankar.

Förut har det ändå gått runt under en högkonjunktur och problemen fanns bara hos tänkare och de som läste annat än gammelmedia. Nu läser vanliga Svensson om nedskärningar i vården, machetemord mot folk som går på julbord osvosv.

Är nog svårt för en Socialdemokrat att försvara sitt parti idag.
2019-12-19, 06:12
Medlem
Grevelesevis avatar
SD störst i Novus enligt flash i morgonstudion. Inga siffror än. Spännande. Visas 07.06 enligt flash
Stay tuned.
2019-12-19, 06:24
Medlem
Grevelesevis avatar
Novus
M 17,9 (-0,4)

L 3,5 (+0,1)

C 8,3 (+0,5)

KD 6,2 (-0,9)

S 23,7 (-2,3) Ojdå

V 9,9 (+0,6)

MP 5,0 (+0,2)

SD 24,0 (+2,5) WOW

Annat 1,5 (-0,3)

Osäkra 5,9
Nedgången för S och uppgången för SD är statistiskt säkerställda.

Mätningen genomfördes mellan 18 november till 15 december 2019.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in