2019-12-18, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ytterst förvånande att SD går -1 men det ligger väl inom felmarginalen. Tror dock att SD kommer öka rejält i Novus.

Kanske handlar det om offensiven från vänster gällande Heidi, förintelsen och att SD är nazister.
Klart är i alla fall att M:s öppnande mot SD togs emot med en axelryckning. UK hade kunnat hänga löst, men räddas av att det fortsätter nedåt även för KD trots att Ebba toppar förtroendeligan. SD har kunnat fortsätta rusa sedan de öppnat mot M+KD, men M+KD får inte ut nånting av det hela. Ja ja Sverige, skit i det då, ha det så kul med JÖKboet vid ratten.
2019-12-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Så är det.

Så gott som dött lopp mellan S och SD om förstaplatsen.
SD har fått 400 000 nya sympatisörer under ett par månaders tid.
Det är helt otroliga siffror! Det är lätt att vi blir bortskämda.

SD ligger numera i spannet 23-26%; makalöst bra siffror! Trenden är oerhört stark.
Men som du säger, vi kan inte förvänta oss stora ökningar hela tiden. Emellanåt planar det ut.

Denna mätning summerad; SD håller ställningarna. Ligger i toppen!

Ingen uppgång utan rekyl. Få se nu hur länge vi får vänta tills nästa hopp uppåt. För det kommer!
2019-12-18, 14:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ipsos december:
S 25 (—)
SD 24 (-1)
M 16 (-1)
V 10 (+2)
C 8 (—)
KD 6 (-1)
L 5 (+2)
MP 5 (—)
JÖK+V 53 (+4)
BLÅGUL 46 (-3)

Trist att SD tappar men jag som tittar lite på procenten i sämsta institut så kan jag fortfarande hoppas på att de ökar i Novus. I oktober hade alla över 20 %. När kan man hoppas på alla över 25 %?

Konstigt att Blågula minskar totalt?
2019-12-18, 14:39
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Mätning från Sifo om svenskarnas vilja att ge u-landsbistånd.

Det går snabbt nu. Nationalismens tid är nu.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7369744
Jag förstår verkligen inte varför MSM alltid ska överanalysera allting. Att bistånd är extremt ineffektivt och att Sveriges andel av världens BNP krymper allt snabbare är två skäl så goda för minskad vilja att hjälpa till. För 70 år sedan var BNP för Sverige:Kina 1:6. Idag gäller istället 1:30. Varje krona vi försakar ger alltså allt mindre nytta i andra länder. Lite som att skänka en femtiolapp till en tiggare gentemot en höginkomsttagare. Den ena kan köpa mat för dagen, den andre kommer inte ens märka av summan. Men den som ger har offrat lika mycket.
2019-12-18, 15:10
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Dark horse: Alice Teodorescu Måwe. Hon har tjatat om SD-samarbete i 50 år, så hon bör gilla läget bättre än UK gör. Skulle dock vara mot partiets meritokratiska ordning att låta en newbie gå förbi kön, där nästa på tur är Svantesson.
Det var som fan! Det hade jag missat helt och hållet. Du har helt rätt! Mea Culpa.
Alice Teodorescu Måwe skulle vara en alldeles utmärkt partiledare för Moderaterna.
Sedan verkar vi dock inte ha samma definition av begreppet meritokrati, vilket kanske skulle kunna bero på att jag definierar begreppet felaktigt(?)

Klargörande:
Med meritokrati menar jag (naive definition) att de som presterar bättre skall ha mer att säga till om, dvs alla människors olika värde.
Jag är ytterst osäker huruvida Svantesson's mycket långa, men ändå svagt imponerande, karriär väger tyngre än Teodorescu's sammantagna karriär inom M samt borgerlig opinionsjournalistik.
Opinionsjournalistik borde rimligtvis betraktas som politiskt agiterande om än med en något vag partitillhörighet.

Teodorescu skulle kunna vara räddningen för M. En intelligent och verbal högerpolitiker som dessutom inte är nersolkad av överdrivet frotterande med de senaste 20 årens moderatstyren och som till råga på allt nyligen har gått med i Moderaterna.

Hur kunde jag missa henne??
2019-12-18, 15:11
Medlem
Citat:
Klart är i alla fall att M:s öppnande mot SD togs emot med en axelryckning. UK hade kunnat hänga löst, men räddas av att det fortsätter nedåt även för KD trots att Ebba toppar förtroendeligan. SD har kunnat fortsätta rusa sedan de öppnat mot M+KD, men M+KD får inte ut nånting av det hela. Ja ja Sverige, skit i det då, ha det så kul med JÖKboet vid ratten.

Både hoppas, och tror, att det kommer ändras så snart det blir valrörelse. Klart att (M) får det svårt att slå (SD) i nästa val men de har nog en god chans att gå framåt jämfört med 2018 åtminstone. Det gäller bara att regeringsalternativ börjar ställas mot varandra och för Ulf Kristersson (med flera) gör bra ifrån sig i debatter och säger vettiga saker. Då kommer de att locka till sig besvikna (L) väljare, desillusionerade (S) väljare och kanske någon enstaka (C)-väljare som fortfarande helst vill identifiera sig som borgerlig.

Det är ju forfarande så att (M) mestadels säger vettiga saker numera och de har utvecklat ny politik på område efter område. Oftast riktigt vettig politik. Det måste ju löna sig förr eller senare.

Att det inte blev något ras i DN/IPSOS tänker jag helt enkelt tolka som att det inte längre är kontroversiellt att prata med Åkesson. Då gäller det bara för (M) att arbeta hårt för att övertyga om att just deras politik är bäst.

Jag tror att (M) har god chans att göra sig valbara för arbetande (S) väljare nu i vår dessutom. Lyckas Sjöstedt komma överens med Kristersson om att stoppa arbetskraftsinvandring för yrken där vi redan har arbetslöshet först; och de sedan kommer överens igen om att stoppa/bromsa ändringar i LAS så får (S) svårt att skrämma med högersköket i nästa val. Tror det kan gynna (M) rejält.

Dessutom blir det då mindre problematiskt för (SD) att vilja regera med (M).
2019-12-18, 15:53
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Trist att SD tappar men jag som tittar lite på procenten i sämsta institut så kan jag fortfarande hoppas på att de ökar i Novus. I oktober hade alla över 20 %. När kan man hoppas på alla över 25 %?

Som den kroniskt misstänksamma person jag är - särskilt när det handlar om att skydda det svenska etablissemanget - tror jag att det SD vinner tar opinionsinstituten från KD så att det blågula blocket inte blir störst. Det får inte bli störst.
2019-12-18, 16:15
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Jo jag läser vad ni skriver fortfarande. Undrar bara över det ni kallar blå/gula är väl mer en svart/brun sörja. Att de minskar är väl inget konstigt. Någonstans, någongång måste allt svarmåleri och alla människor som endast har drivkraften i negativa nyheter ta slut. När det gäller SD så är det varken upp eller ned snarar status quo. 1 procent hit eller dit spelar ingen roll i ett enskilt instut mätning.
2019-12-18, 16:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jo jag läser vad ni skriver fortfarande. Undrar bara över det ni kallar blå/gula är väl mer en svart/brun sörja. Att de minskar är väl inget konstigt. Någonstans, någongång måste allt svarmåleri och alla människor som endast har drivkraften i negativa nyheter ta slut. När det gäller SD så är det varken upp eller ned snarar status quo. 1 procent hit eller dit spelar ingen roll i ett enskilt instut mätning.
Hahaha, minskar, har du kollat hur det ligger till sedan valet?
2019-12-18, 16:26
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

(Min fetning)

Det kommer. Det är lite förtidigt än. Sådana här saker måste tydligen sätta sig och väljare måste få tid att tugga i sig det, känna smaken och smälta den nya rätten. Det finns onekligen en jävla tröghet i väljarkåren, inget snack om saken, men om vi backar bara några få månader inser vi hur färsk hela denna omställning i svensk politik är. JÖKen kommer att kraschlanda, varifrån skulle den få luft under vingarna? Aldrig i helvete att den här artificiellt sammansatta s k "regeringen" kommer att lyckas hålla ihop i tre år till utan att förlora i opinionen. Eller att de skulle vara förmögna att lösa eller ens lindra landets gigantiska problem. När folk verkligen inser det - och accepterar den bistra realiteten - kommer någon form av urblåsning. Det vi inte kan svara på är när "" kommer... men med tanke på tillståndet i nationen och SD:s uppgångar, borde det inte ligga alltför långt bort.
2019-12-18, 16:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Vi introducerar ord och begrepp för att göra dem mainstream. Precis som alternativmedia skapade ordet JÖK istället för vad nu de själva kallar den. Det är en etablerad beteckning nu.

Man ta fram vattenfärgerna och blanda grönt, rött och blått som JÖKen består av. Se vilken färg du får.
2019-12-18, 16:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ja, jag har sagt det många gånger nu; SD bör toppa 7-klöverns välfärdssatsningar med x antal miljarder mer. Pengarna skall SD ta ifrån bistånd/invandring. Kan man lova välfärdssatsningar på 40-50 miljarder så lär man plocka otroligt stor andel av de kvinnliga rösterna!

Problemet där är att folk i allmänhet inte är riktigt så dumma som man ibland kanske tror.

Det krävs ingen större begåvning för att förstå att det här inte är ömsesidigt uteslutande begrepp, dvs "välfärdssatsningar" (dvs till stor del mer bidrag till invandrare, flyktingar och illegala) inte kan tas ifrån budgeten för... invandrare flyktingar och illegala.

Det som kommer att göra susen är snarare att förklara att

1. Invandringen och flyktingmottagandet (inklusive familje- och arbetskraftsinvandring måste skärpas (dvs minskas ordentligt) och att det inte är rimligt att ankarbarn eller arbetslösa flyktingar tar hit familjen eller att Thailändska bärplockare flygs in till Norrland när det finns bidragstagare att tillgå som redan finns i Sverige.

2. Generositeten gentemot invandrare skall kanaliseras mot återvandringsbidrag och återetableringssupport (även om just Iraks försvarsminister kanske inte borde fått det stödet...)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in