2019-12-18, 16:43
Medlem
sopransaxs avatar
Idag är det 20 år sedan, som Heléne dog.
Citera
2019-12-18, 19:28
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sopransax
Idag är det 20 år sedan, som Heléne dog.

Oerhört tragiskt och så onödigt. Hur hade Heléne fått i sig dödlig dos av medicin?

Rellobloggen uppmärksammar också 20-årsdagen av Helénes död.
https://rellobloggen.wordpress.com/tag/asa-waldau/

Citat:
Ursprungligen postat av Rellobloggen
Jag önskar så att Helénes familj ska få svar på sina frågor kring vad som hände den där vinterdagen då hon dog och jag önskar att den/de skyldiga ska ställas inför rätta och att sanningen ska komma fram. I väntan på det ser jag fram emot vad den kommande rättegången ska ge. För det är ovanligt att en sektledare ställs inför rätta för de brott hen begått i sin roll som Guds skyddsling. Och även om Heléne inte får den upprättelse hon förtjänar vore en dom mot Kristi brud en välbehövlig signal i den teologi som gick väldigt, väldigt snett och där många fallit offer i olika hög grad. Två kvinnor är döda och många kommer att leva med såren från sekten under lång tid.

Som vanligt står det mycket mer på Rellobloggen.
Citera
2019-12-20, 10:00
Medlem
Angel of Peaces avatar
Kristi bruds egna ord efter kollapsen i Knutby

Åsa Waldau Om nya anklagelserna: " Jag är förtvivlad"

Kanske hon är, men inget emot de drabbade. Huggna med gaffel, klösta i ansiktet, stampade på etc.
Av en vuxen människa!!!!

https://www.expressen.se/nyheter/krim/kristi-bruds-livssituation-efter-kollapsen-i-knutby/

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
De fysiska och psykiska övergreppen i Knutby kretsade kring Åsa Waldau – kallad ”Kristi brud”.

Hon och två andra pastorer står åtalade för flera brott – däribland sexuellt utnyttjande och flera fall av misshandel.

Offren har utsatts för ett omfattande lidande, säger deras målsägarbiträde Elisabeth Massi Fritz.

Samtidigt berättar Åsa Waldau om sin livssituation – vilka hon umgås med och hur hon mår.

Lagt under Premium/Betal så vill man veta mer, kanske papperstidningen?
Citera
2019-12-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Skriv gärna om jämförelse mellan din knepiga arbetskamrat och kristibrud!
Minns du när postaren scuiridae skrev i tråden?
Utifrån sin yrkeskompetens förklarade scuiridae att malign narcissism, NPD, framöver kommer att räknas till de neuropsykiatriska störningarna. Enligt scuiridae är anlaget genetiskt vilket förklarar att de drabbade beter sig så likartat: grandios självbild, omotiverade raseriutbrott, då och då har energi mellan långa perioder i slöhet. De verkar alla vara påfrestande för närstående.
De drabbade har redan som barn nedsatt förmåga till empati och respekt för medmänniskor. Dessa barn har hjälp av konsekvent pedagogik där vuxna håller emot (som en ”social korsett”) Barnet/ungdomen/den vuxna kan annars belasta, dominera och manipulera sin omgivning - i värsta fall så gränslöst som ÅW i Knutbysekten.
PG säger väl i Sektpodden att han ångrar att han blev en jasägare? Säger han inte att i tio år hade det viktigaste för honom varit att försöka få den allt elakare ÅW att "må bra"? Tala om medberoende...
Situationen har inte varit lika allvarlig hos oss som i Knutby men jag känner definitivt igen vissa delar.

Det som är så svårt och lätt att man hamnar i dessa människors klor är enligt mig dels att de i perioder kan vara så trevliga, kompetenta och hjälpsamma. Dels att man hamnar i tacksamhetsskuld.

När man först möter en trevlig människa tänker man ju inte att hon periodisk ska förändras utan just "Vilken trevlig människa Vad roligt att arbeta tillsammans".(Numer kan jag avläsa hennes sinnesstämning bara att se henne bakifrån på långt avstånd) Jag hamnade i tacksamhetsskuld för att hon var så hjälpsam och ibland jobbade över för mig. Vid det tillfället hade jag småbarn och behövde vid tillfällen gå ifrån för sånt som luciatåg på förskolan, barnens läkarbesök och liknande så hjälpen var stor för mig. Men det visade sig att jag inte bara förväntades göra ungefär detsamma tillbaks utan sådant som att göra både hennes och mina arbetsuppgifter i flera dagar på ett sånt sätt att säkerheten åsidosätts. Jag förväntades också dölja det utåt (åt chef och klienter) eftersom det just var farligt att vara underbemannad. Med mycket mer.

Hade jag vetat redan innan hur det skulle jag givetvis inte tagit emot hjälpen. Nu jobbar jag i ett annat arbetslag där de andra också har barn. Vi ställer upp för varandra och täcker upp när någon behöver. Känns mer jämställt och framför allt harmoniskt på det viset.

Däremot kan jag ju se hur kaoset år efter år brer ut sig 50 meter bort runt denna kvinna. Nya personer drabbas hela tiden eftersom folk runt henne har en tendens att vilja försvinna därifrån och byts ut.

Det finns hur mycket som helst att skriva om det där men som jag har förstått har även ÅW i perioder en väldigt trevlig och hjälpsam sida och haft förmåga att sätta folk i tacksamhetsskuld genom att hjälpa människor på olika sätt.

Om de hade visat sin mindre tilltalande personlighet direkt hade det kanske varit enklare för då vet man med en gång vem man har att göra med. Det känns ju inte heller helt etiskt att varna nya människor som man inte känner för henne. Men ibland har man god lust. Man vet ungefär hur det kommer att gå.

Jo. En sak till. Hon gillar att bestämma, styra och ställa också (om det känns igen). Eftersom jag har högre utbildning än hon och var ansvarig för verksamheten kunde jag inte låta detta ske (ALLT vill hon bestämma som inte var hennes sak). Jag försökte prata med henne vilket givetvis inte gick. Vår högsta chef försökte också prata med henne. Fungerade inte heller osv etc ...

Ungefär samma som nu sker bland hennes nuvarande arbetskamrater nu.
Senast redigerad av joannaw 2019-12-21 kl. 17:49.
Citera
2019-12-21, 21:22
Medlem
nabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Det som är så svårt och lätt att man hamnar i dessa människors klor är enligt mig dels att de i perioder kan vara så trevliga, kompetenta och hjälpsamma. Dels att man hamnar i tacksamhetsskuld.
När man först möter en trevlig människa tänker man ju inte att hon periodisk ska förändras utan just "Vilken trevlig människa Vad roligt att arbeta tillsammans".(Numer kan jag avläsa hennes sinnesstämning bara att se henne bakifrån på långt avstånd) Jag hamnade i tacksamhetsskuld för att hon var så hjälpsam och ibland jobbade över för mig.
/.../
Däremot kan jag ju se hur kaoset år efter år brer ut sig 50 meter bort runt denna kvinna. Nya personer drabbas hela tiden eftersom folk runt henne har en tendens att vilja försvinna därifrån och byts ut.
/.../
Jo. En sak till. Hon gillar att bestämma, styra och ställa också (om det känns igen)..
Att väcka skuldkänslor är ÅW:s och hennes gelikars osynliga verktyg.
På Sektpodden avslöjar Peter Gembäck hur ledarkretsen runt ÅW haft det. Hur ÅW klagade och skällde på församlingen - och på svenska folket! – för att dessa stod i enorma skulder till henne själv.
Gembäck och hans fru berättar hur ÅW tvingat på medlemmar renoveringar, bestämt vilka färger deras väggar skulle målas om i och vilka möbler de skulle skaffa. Sen krävde hon pengar, gåvor, guldsmycken i gengäld för sina påhitt. Skulderna till ÅW påstods vara så stora att medlemmar aldrig nånsin kunde betala tillbaka. För att ha en chans att inte hamna i helvetet borde de visa sin goda vilja och ge henne allt de ägde. Rätta mig om jag fattat fel.
Citera
2019-12-21, 22:18
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Att väcka skuldkänslor är ÅW:s och hennes gelikars osynliga verktyg.
På Sektpodden avslöjar Peter Gembäck hur ledarkretsen runt ÅW haft det. Hur ÅW klagade och skällde på församlingen - och på svenska folket! – för att dessa stod i enorma skulder till henne själv.
Gembäck och hans fru berättar hur ÅW tvingat på medlemmar renoveringar, bestämt vilka färger deras väggar skulle målas om i och vilka möbler de skulle skaffa. Sen krävde hon pengar, gåvor, guldsmycken i gengäld för sina påhitt. Skulderna till ÅW påstods vara så stora att medlemmar aldrig nånsin kunde betala tillbaka. För att ha en chans att inte hamna i helvetet borde de visa sin goda vilja och ge henne allt de ägde. Rätta mig om jag fattat fel.

Har lyssnat på alla avsnitten i Sektpodden, inklusive de tre delarna med Peter Gembäck.
Intressant höra att även övriga i ledarkretsen blev så utsatta för ÅW utbrott, raseri.
Intrång i privatlivet, dessa påtvingade renoveringar i gräsliga färger.
Att lägga sig i sådant som hon inte har med att göra. Man tänker att det var övriga medlemmar som drabbades, men även de andra ledarna!
ÅW ger intryck av att vara självutnämnd härskarinna utan empati gentemot sina medmänniskor.
Tur att sekten är upplöst och hoppas alla kan få leva sina egna liv, med egna val.
Citera
2019-12-30, 08:14
Medlem
Angel of Peaces avatar
Kristi bruds sexpastor träder fram: ”Förlåt”

https://www.expressen.se/nyheter/krim/kristi-bruds-sexpastor-trader-fram-forlat/

Citat:
Han var Kristi bruds sexansvarige pastor i Knutby, berättar han.

Snart ställs han inför rätta för sexofredande mot en 17-årig flicka.

Flickan utnyttjades för att ge Åsa Waldau ”frid”, enligt misstankarna.

Nu vill Knutbypastorn Urban Fält, 49, träda fram och ta ansvar för sina handlingar.

– Jag önskar att alla kan komma vidare i livet, säger han om sina forna sektmedlemmar.

Waldau är åtalad för 14 fall av misshandel av sex olika kvinnor. Hon nekar till brott men säger att hon förstår att det som pågick i Knutby ”varit osunt”.

Osunt med råge vill jag påstå!

Citat:
Den tidigare Knutbypastorn Urban Fält, 49, står åtalad för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning, för att ha haft sex med en 17-årig flicka i församlingen i Knutby.

Urban Fält åtalades tillsammans med 54-åriga Åsa Waldau, kallad Kristi brud, och pastorn Peter Gembäck, 46.

Waldau är åtalad för 14 fall av misshandel av sex olika kvinnor. Hon nekar till brott men säger att hon förstår att det som pågick i Knutby ”varit osunt”.

Gembäck är åtalad för ett fall av misshandel och olaga tvång – han erkänner.

I polisutredningen står att Urban Fält begått sexuellt ofredande mot en 17-årig flicka för att ge Åsa Waldau ”frid”.

Urban Fält träder fram: ”Jag gjorde människor illa”

I ett brev till Expressen, som även tidningen Dagen publicerat, skriver han:

Citat:
”Jag var en av pastorerna i Knutby! Det var ett sammanhang som var helt galet. En sekt!

Jag har i dag helt tagit avstånd från allt som det handlade om! Där gjorde jag många fel och jag gjorde människor illa!

Med djup ånger ber jag alla de jag skadat om förlåtelse!

Jag tar fullt ansvar för det jag gjorde fel och jag har inte något emot någon av dem som var med i sekten!

Förlåt …”

Enligt misstankarna och anklagelserna utnyttjade pastorn sin ställning och den 17-åriga flickans ”ungdom och utsatthet” för att ha sex med henne flera gånger under hösten 2015. Han har ”allvarligt missbrukat den beroendeställning” som flickan haft gentemot honom, enligt åklagare Liselott Herschend.
Citat:
Flickan: Hans ord var lag

I polisförhör har 17-åringen, som nu är vuxen, berättat om extrem rädsla – och samtidigt stolthet över att ge Kristi brud lugn.

”Hans ord var lag, eftersom det han sa var vad Gud sa”, står antecknat i förhör.

– Om alla inte var på plats så blev Åsa orolig. Allas uppgift var att finnas där för henne, har en annan kvinna sagt i förhör.

I utredningen framgår att 17-åringen berättade för bekanta att hon hade en sexuell relation med pastorn ”i syfte att kunna vara för Åsa”.

I dokument från Kriminalvården säger Urban Fält att han hade ansvar för ”predikningar, kontroll och sexualitet”.

”Med ansvar för sexualitet förklarar han att han utifrån religiösa föreställningar förväntades använda sin kropp för att tillfredställa en annan församlingsmedlems sexuella behov.”

Den 14 januari 2020 är rättegången mot Waldau, Fält och Gembäck planerad att inledas i Uppsala tingsrätt.

Klipp, massor av läsning på Expressen. En del under premium. Kanske i papperstidningen, men förra tidningsartikeln var INTE det!!!
Alla vill inte ha premium, reg.
Då blir det den andra tråden efter nyår. Rättegången den 14 januari 2020 mot Åsa Waldau, Urban Fäldt och Peter Gembäck inleds då.
Senast redigerad av Angel of Peace 2019-12-30 kl. 08:43.
Citera
2019-12-30, 09:44
Medlem
sopransaxs avatar
Expressen idag: Kristi bruds sexpastor träder fram: ”Förlåt”

...och rättegången startar den 14 januari i Uppsala Tingsrätt.
Citera
2019-12-30, 10:30
Medlem
Vad tror ni om en ny omgång av Big Brother med Åsa Waldau, Peter Gembäck, Urban Fält, Helge Fossmo, Paow och Samir Badran som deltagare?
Nån mer som ska vara med?
Citera
2019-12-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharmlessMan
Vad tror ni om en ny omgång av Big Brother med Åsa Waldau, Peter Gembäck, Urban Fält, Helge Fossmo, Paow och Samir Badran som deltagare?
Nån mer som ska vara med?

Carola och Ron Jeremy... Den ena behöver mer kuk och den andra mer fitta
Citera
2019-12-30, 17:37
Medlem
Ett alternativ är att skicka Åsa Waldau till Paradise Hotel. Intressant att se hur hon agerar i maktspelet och om hon lyckas få någon 20+ are på fall.
Man undrar hur sjuk hon är på riktigt och vad som drivit henne. Har hon trott på Jesu brud grejen eller ett sätt att få pengar och sex?
Citera
2019-12-30, 18:38
Medlem
Vad gör Åsa eller vad hon numera kallar sig? Vart lever hon? Ny församling? Fortfarande bindgalen?

Det skulle fan sitta fint att trycka kärringen bakifrån!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in