2019-12-05, 20:21
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Funderar vidare på de här NPF-personerna som väl är ganska många och finns här o där bland alla människor.

Ordningsfråga från en person som varit med på Flashback forum sedan denna soppa startade och sneglat in på Knutbyforumet då och då, Vad betyder NPF-person?
Citera
2019-12-05, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Ordningsfråga från en person som varit med på Flashback forum sedan denna soppa startade och sneglat in på Knutbyforumet då och då, Vad betyder NPF-person?
https://attention.se/npf/om-npf/
Citera
2019-12-06, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Man kan misstänka att den kvinnliga serieledaren i knutbysekten lider av denna åkomma. Vad Helge eventuellt har vet jag inte.

När man som jag ser en sådan person på liiite avstånd är det nästan fascinerande hur mycket kaos denna personen hela tiden lyckas orsaka runt sig med nya ovetande människor som dras in hela tiden. Det är som en orkan runt, tallrikar flyger i luften och människor blir förtvivlade respektive glada eftersom personen också har en väldigt trevlig sida som man kan tro är empatisk.

Lite rörigt minst sagt ...

Att bara säga ifrån som man kan göra till en "vanlig" människa som behandlar någon annan illa fungerar definitivt inte för då blir det jättejättesynd om "helt oskyldiga" npf-personen.

Detta är min erfarenhet. Jag vet ju inte exakt hur det gått till i sekten men ÅW lär väl också spridit kaos omkring sig.
Citera
2019-12-12, 15:20
Medlem
JumpingJacks avatar
Nytt avsnitt av Sektpodden ute idag och det är Peter Gembäck som intervjuas. Har inte hunnit lyssna på det än men det ska bli intressant att höra vad en av personerna från den innersta kärnan har att berätta.
Citera
2019-12-12, 20:23
Medlem
Det var ett ytterst intressant avsnitt, som alltid, av Sektpodden. Upplysande och spännande om vad som skedde inom sekten, hur dess tros (vane) föreställningar och egen hopsnickrade dogmatik användes för att gagna ledarna och framförallt ÅW s personliga syften. Vad som jag själv reagerade mest starkt på var när PG återgav en händelse där HF hade sökt hjälp och stöd hos ÅW i frågan angående sitt utomäktenskapliga förhållande med AL, och att ÅW då hade bekräftat att de var "rätt" för varandra.
Eftersom hon hade makten att bestämma vad, och framförallt vem som var rätt och fel, så fick man känslan av att hon därmed, om än indirekt, förseglade AF's och DL`s öden. Obehagligt att tänka att hon med största sannolikhet också var väl medveten om det.
Citera
2019-12-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aretas
Obehagligt att tänka att hon med största sannolikhet också var väl medveten om det.
klart att hon var!
Citera
2019-12-14, 21:46
Medlem
Angel of Peaces avatar
Här kommer mer Knutby, Gembäck och Kristi brud.

https://www.expressen.se/nyheter/anklagelsen-mot-fossmo-tror-han-satt-och-skrattade-/

Citat:
Ursprungligen postat av Expresen
Åsa Waldau trodde verkligen att hon var Kristi brud, medan Helge Fossmo var fullt medveten om att allt var ett påhitt.

Det säger i dag Waldaus och Fossmos pastorskollega i Knutby, Peter Gembäck.

– När han levererade Kristi brud-tanken till Åsa och hon svalde det så tror jag faktiskt att han satt och skrattade lite för sig själv, säger Gembäck i Sektpodden.

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Knutbypastorn Peter Gembäck blev rikskänd för 15 år sedan när han trädde fram som församlingens talesperson efter de händelser som har kommit att kallas Knutbydramat.

I januari 2004 sköts 23-åriga Alexandra Fossmo till döds när hon sov i sin säng i bostaden i Knutby några mil från Uppsala. Ett par minuter senare blev en man i grannhuset skjuten och fick livshotande skador men överlevde.

Alexandras man, pastorn Helge Fossmo, dömdes senare till livstids fängelse för mordet och mordförsöket. Det var dock familjens barnflicka som avlossade skotten, och hon dömdes till rättspsykiatrisk vård.
----
Citat:
Ursprungligen postat av Expresen
”Djävulens verk”

I det senaste avsnittet av Sektpodden, som görs av Peter Gembäcks fru Emma Gembäck och psykoterapeuten Rigmor Robèrt, berättar Peter Gembäck att han först var säker på att Helge Fossmo var oskyldig.

– Vi är övertygade om hans oskuld. Vi övertygade om att det här är djävulens verk, säger han om den första tiden.

Det var när grannkvinnan berättade om sin relation med Helge Fossmo som Peter Gembäck drog slutsatsen att hans pastorskollega också kunde vara en mördare.

– Det förändrar allt för oss. I vår kristna tro, fundamentet vi står på, så är det här ett ”big no no”. Man är inte otrogen.

– När det kortet rycks undan så faller hela korthuset med Helge.

Citat:
Han får i podden frågan om han tror att Åsa Waldau, Helge Fossmo och Åsas man verkligen trodde på Kristi brud-tanken.

– När det gäller Åsa tror jag att hon har ett enormt bekräftelsebehov. Hon har alltid trott att hon är något extravagant och något grandiost. När – som jag tror – Helge levererade tanken om Kristi brud, så tror jag att det passade som hand i handske, säger Peter Gembäck.

– När han levererade Kristi brud-tanken till Åsa och hon svalde det så tror jag faktiskt att han satt och skrattade lite för sig själv och tyckte det var roligt. Exmannen tror jag trodde på det till 100 procent.

Citat:
Men trots den stränga moralen i församlingen tilläts vissa personer att ha utomäktenskapliga förbindelser.
Den andra ledande figuren i församlingen, Åsa Waldau – som för övrigt är storasyster till den mördade Alexandra – var gift med en tio år yngre man. När mannen berättade att han blivit kär i en jämnårig kvinna förklarade Åsa Waldau och Helge Fossmo att Gud hade uppenbarat att han ville att maken skulle vara med den yngre kvinnan.

Förhållandet, som hemlighölls för alla utom den innersta kretsen, ansågs vara en förutsättning för att Åsa Waldau skulle komma till Jesus. Hon hade själv en relation med en annan pastor, enligt Peter Gembäck, men det såg han vid den tiden inte som ett kärleksförhållande.
– XX (namnet på pastorn) hade rollen som en kanal för jesu kärlek till Åsa Waldau.
Åsa Waldau var nämligen Kristi brud, enligt henne själv och Helge Fossmo.

– Jag gick med mina tvivel kring Kristi brud-frågan. Men jag trodde ju på riktigt att Gud hade uppenbarat det här för femton, tjugo andra personer, säger Peter Gembäck.

Citat:
Gembäck erkänner brott

Nu står Peter Gembäck själv åtalad för händelser som inträffat långt senare. År 2015 ska han ha slagit en församlingsmedlem och med ett grepp om hans hår ha tvingat honom att krypa på marken. Det var Peter Gembäck som anmälde sig själv, och han erkänner brott.

Även hans pastorskollega Åsa Waldau står åtalad för misshandel och en annan Knutbypastor för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning. De förnekar brott.

Helge Fossmo, i dag Helge Iversen, fick nyligen sitt fängelsestraff tidsbestämt till 26 år. Hans försvarsadvokat Anton Strand har inga kommentarer till Peter Gembäcks uttalanden.

Står mycket mer här och länkar till fler artiklar
Citera
2019-12-14, 21:56
Medlem
Angel of Peaces avatar
I länken finns även nästan 15 min lång intervju.

Krimspecial, i bilden överst. Knutby och Åsa Waldau: Kristi brud misstänks för 14 fall av misshandel

https://www.expressen.se/nyheter/anklagelsen-mot-fossmo-tror-han-satt-och-skrattade-/
Citera
2019-12-15, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Nytt avsnitt av Sektpodden ute idag och det är Peter Gembäck som intervjuas. Har inte hunnit lyssna på det än men det ska bli intressant att höra vad en av personerna från den innersta kärnan har att berätta.
Jag har nu lyssnat på två avsnitt med honom. För mig var det lite rörigt i hur man skulle tolka olika ställen i Bibeln till att man måste skydda ÅW. Det jag däremot förstod fullt ut var när han påstod att hon ibland kunde vara uthålligare än andra, t ex i arbete med deras spa. Den personen i min närhet som jag ser fler likheter till ÅW med ju mer jag hör om ÅW: Jag lovar att hon i perioder kan vara mycket mer effektiv, kompetent och uthållig än alla andra (just därför alla som träffar henne i den fasen tror hon är så bra. Hon ÄR det, i perioder). Men detta varar ca två veckor innan det slår över i vad jag skulle kalla manisk galenskap. Med utbrott, svarta ögon, allmänt förvirrat uppträdande och att hon knappt sover på nätterna.

Jag kan ju inte veta exakt med ÅW. Har aldrig träffat henne. Men kanske något liknande med henne?

Ska inte tjata mer om "min" (jag ser till att hålla mig på min kant. I brist på att kunna hålla någon social korsett runt henne håller jag liksom en runt mig själv för att inte dras in i något. Vad andra gör kan jag inte påverka) person. Men jag slås hela tiden över likheterna. Fascinerande!
Citera
2019-12-15, 15:38
Medlem
Angel of Peaces avatar
Citat:
Jag har nu lyssnat på två avsnitt med honom. För mig var det lite rörigt i hur man skulle tolka olika ställen i Bibeln till att man måste skydda ÅW. Det jag däremot förstod fullt ut var när han påstod att hon ibland kunde vara uthålligare än andra, t ex i arbete med deras spa. Den personen i min närhet som jag ser fler likheter till ÅW med ju mer jag hör om ÅW: Jag lovar att hon i perioder kan vara mycket mer effektiv, kompetent och uthållig än alla andra (just därför alla som träffar henne i den fasen tror hon är så bra. Hon ÄR det, i perioder). Men detta varar ca två veckor innan det slår över i vad jag skulle kalla manisk galenskap. Med utbrott, svarta ögon, allmänt förvirrat uppträdande och att hon knappt sover på nätterna.

Jag kan ju inte veta exakt med ÅW. Har aldrig träffat henne. Men kanske något liknande med henne?

Ska inte tjata mer om "min" (jag ser till att hålla mig på min kant. I brist på att kunna hålla någon social korsett runt henne håller jag liksom en runt mig själv för att inte dras in i något. Vad andra gör kan jag inte påverka) person. Men jag slås hela tiden över likheterna. Fascinerande!

Jaha, nu har jag lyssnat på två avsnitt av Sektpodden "Knutbysektens Gud förvandlades till djävulen. Del 2

Lyssna på Peter Gembäcks gastkramande berättelse.

Verkar som det även kommer en Del 3. Lär behövas, för det är nästan fler frågor än svar...

Att allt gick överstyr är väl en slutsats i alla fall.
Citera
2019-12-15, 21:09
Medlem
nabos avatar
Citat:
Funderar vidare på de här NPF-personerna som väl är ganska många och finns här o där bland alla människor. De finns ju liksom och när nu inte lösningen kan vara att de ska gifta sig med Gud som kanske har mer tålamod och överseende med diverse utspel så gäller det att kunna förhålla sig till dem man råkar på. Den jag råkat på har man nästan hoppas att den skulle gå över gränsen och göra något olagligt så polis/rättsväsende kunde lösa problemet.

Det som jag tänker är någorlunda lätt att göra är att inte jamsa med när man blir "upphöjd" (med knutbyspråk) för om en ska vara "dålig" måste ju någon annan demonstrativt vara "bra" som någon slags konstig balansvåg som hela tiden pendlar upp och ner. Som sagt inte jamsa med utan istället stöda den som för tillfället är dålig (som npdpersonen vänder huvudet ifrån när den pratar osv)

Det slutar ju hela tiden med att nya personer söker sig så långt ifrån denna person som möjligt för att de inte orkar med all dramatik. Lite sorgligt om det är ett handikapp som är medfött och personen inte kan hjälpa det, så det är väl bra om det där med social korsettering fungerar medmänniskor emellan även om det kan vara jobbigt att hela tiden ha ett medvetet förhållningssätt till någon annan kanske. Då kan man ju inte riktigt vara sig själv.

Men jag kanske ändå har missförstått det där begreppet (social korsett) och vad det skulle innebära rent praktiskt. Vet någon om det finns någon litteratur om det? Verkar intressant.

Hade det kunnat undvikas att knutbysekten utvecklades med denna metod?

Skriv gärna om jämförelse mellan din knepiga arbetskamrat och kristibrud!
Minns du när postaren scuiridae skrev i tråden?
Utifrån sin yrkeskompetens förklarade scuiridae att malign narcissism, NPD, framöver kommer att räknas till de neuropsykiatriska störningarna. Enligt scuiridae är anlaget genetiskt vilket förklarar att de drabbade beter sig så likartat: grandios självbild, omotiverade raseriutbrott, då och då har energi mellan långa perioder i slöhet. De verkar alla vara påfrestande för närstående.
De drabbade har redan som barn nedsatt förmåga till empati och respekt för medmänniskor. Dessa barn har hjälp av konsekvent pedagogik där vuxna håller emot (som en ”social korsett”) Barnet/ungdomen/den vuxna kan annars belasta, dominera och manipulera sin omgivning - i värsta fall så gränslöst som ÅW i Knutbysekten.
PG säger väl i Sektpodden att han ångrar att han blev en jasägare? Säger han inte att i tio år hade det viktigaste för honom varit att försöka få den allt elakare ÅW att "må bra"? Tala om medberoende...
Citera
2019-12-16, 21:32
Medlem
Nils Tomtes avatar
Är det nå’n som vet vilket straffvärde misshandelssanklagelserna mot Åsa har? Och kan det bli aktuellt med sinnesundersökning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in