2019-12-18, 11:52
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Hur skulle det gå till?

Hjärnan är någonting som finns där med massa signaler hit och dit, som en dator, fast vi har ett medvetande och upplever vad datorn håller på med. Men vad skulle man styra hjärnkontoret med? Måste väl vara hjärnan det också. Eller är det någonting helt oberoende som vi styr hjärnan med, någonting utanför?

Säg att jag ska välja mellan att gå till vänster eller höger i en korsning. Jag tycker mig välja att jag går till höger. Men det kommer ju bara från hjärnan. hmm jag lurar hjärnan och går till vänster istället...men vad kommer det ifrån, det är ju också från hjärnan.

Om man har en fri vilja så måste det alltså finnas ett jag utanför hjärnan. Annars kommer allt från signaler hit och dit och tror man sig styra över det så är det också bara massa signaler hit och dit som också är hjärnan.

Värdelös förklaring från mig vad jag menar, men tala hjärna om hur en fri vilja skulle kunna vara möjlig?

Vi har givetvis inte någon fri vilja. Det går emot allt förnuft.
Citera
2019-12-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Hur skulle det gå till?

Hjärnan är någonting som finns där med massa signaler hit och dit, som en dator, fast vi har ett medvetande och upplever vad datorn håller på med. Men vad skulle man styra hjärnkontoret med? Måste väl vara hjärnan det också. Eller är det någonting helt oberoende som vi styr hjärnan med, någonting utanför?

Säg att jag ska välja mellan att gå till vänster eller höger i en korsning. Jag tycker mig välja att jag går till höger. Men det kommer ju bara från hjärnan. hmm jag lurar hjärnan och går till vänster istället...men vad kommer det ifrån, det är ju också från hjärnan.

Om man har en fri vilja så måste det alltså finnas ett jag utanför hjärnan. Annars kommer allt från signaler hit och dit och tror man sig styra över det så är det också bara massa signaler hit och dit som också är hjärnan.

Värdelös förklaring från mig vad jag menar, men tala hjärna om hur en fri vilja skulle kunna vara möjlig?
Tycker det va en bra förklaring. Själv ser jag det som att man kan, eller känns ändå som att man kan kontrollera viljan och bestämma ett kommande förlopp men att kunna argumentera för att viljan är fri är inte så lätt. En planerad medveten handling skulle vara att jag väljer att slå mig i anskitet, till skillnad mot att man får spasmer och näven skickas rakt upp i fejset.
Citera
2019-12-18, 12:03
Medlem
yz44s avatar
Enligt fysiken så finns det alltid ett visst mått av osäkerhet vilket talar för den fria viljan.
Alternativet, att allt är förutbestämt, motsägs av detta faktum.
Citera
2019-12-18, 12:04
Bannlyst
Det finns inget som tyder på att vi har fri vilja, dvs determinism är det mest troliga. Hursomhelst så agerar vi pragmatiskt som att vi har fri vilja, för annars går det inte att ge skuld till de ansvariga. Så även om vi inte har fri vilja, så agerar vi som att man har det.

Oavsett så måste du dra upp riktlinjer för hur vi identifierar fri vilja, och hur man mäter det innan vi ens kan diskutera om det finns.
Citera
2019-12-18, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Enligt fysiken så finns det alltid ett visst mått av osäkerhet vilket talar för den fria viljan.
Alternativet, att allt är förutbestämt, motsägs av detta faktum.

Om du menar att man inom kvantfysiken har hittat "randomness" så är det mer troligt att vi inte har tekniken för att förstå vad resultatet kommer att bli ännu. Vi har inte stött på något som inte har lösts med teknikens framsteg än så länge.

https://phys.org/news/2018-04-quantum-method-random.html

Detta är väl vad du syftar på, men det är på samma sätt som att man för 2000 år sedan inte kunde förutspå vad för nummer en tärning landar på, medan vi idag med hjälp av div tekniska framsteg kan återskapa alla kast.
Citera
2019-12-18, 12:11
Medlem
DaChiefs avatar
Det är egentligen inte relevant om man verkligen har fri vilja enligt vetenskapen.

Det relevanta är om man anser sig själv ha fri vilja eller inte.

Om man tänker att man inte har fri vilja, egentligen är en själlös robot inutti. Varför ska man göra något alls? Varför ska man vara snäll ens mot andra själlösa robottar?
Det finns ingen mening med livet, allt är förutbestämt.

Jag själv anser att jag har fri vilja för det gör mig fri i mitt tänkande.
Att leva ett liv är en helt annan sak än att leva ett liv format ur en vetenskaplig modell som får en att tro att man är en illusion.

Dessutom kanske de direkta valen man gör inom en sekund är ett direkt svar på hjärnans nuvarande processer.
Däremot planerande av långsiktiga mål och att man med tiden börjar göra handlingar för att uppnå dem är nog mer bevis för att vi har fri vilja.
Allting är inte totalt förutbestämt.
Citera
2019-12-18, 12:25
Medlem
Att säga att en människa gör något av fri vilja är ju ungefär som att säga att det blir åskväder för att gudarna är arga. Det är en primitiv modell som fungerar dugligt på samhällsnivå bland människor, men moderna meteorologiska modeller är mer användbara för att förutsäga vädret. Det tog lång tid för människan att inse att man inte kan tala med (be till) molnen och lika lång tid kommer det ta att få en intuition för att samtal mellan människor fungerar via precis samma naturlagar som resten av universum.

Varför gjorde person X handling Y?

Man kan t.ex. välja att svara:

1. För att personen handlade av fri vilja utifrån sin okränkbara själ.

2. För att personens gen-miljö-interaktion genom livet gjorde personen benägen att handla på så vis under dessa omständigheter.

Båda svaren är ju bara en slags modell av verkligheten. En modell är bra om den gör verkligheten mer hanterbar. Ingen modell är någonsin "sann", vill jag påstå, då en uttömmande beskrivning av verkligheten vore enormt resurskrävande – vi måste skala av komplexitet och göra förenklade abstraktioner för att beskriva saker på ett mer – i vetenskaplig mening – meningsfullt sätt.

"Fri vilja" är mer av ett kulturellt begrepp än ett vetenskapligt dito, annat än att man kan finna neurobiologiska korrelat till upplevelsen av s.k. "agency" som konstrueras i hjärnan.

Dessutom tror jag det är mer nyttigt för både individen och samhället om vi ser människor som både förmögna att resonera kring sina beslut, men även som ytterst påverkade av yttervärlden och av varandra. Jag tror att sinnebilden av samarbete och att "vi är i detta tillsammans" skapar större känsla för ansvar inför varandra än "du är en sluten rationell agent som kan fatta dina egna beslut och står till svars för dem" – det skapar ju bara ansvar i den mening att man inte vill bli påkommen och ställd inför rätta!

Dessutom är det ett ytterst spännande område att lära sig om el. fundera på "hur system kan tänka och fatta beslut".
Citera
2019-12-18, 12:26
Medlem
Såg nyligen en mini doc som fick mig att fundera.

I en studie där du skulle trycka på en utav två lampor när den lyste, så fort du kunde.

Test personerna var kopplade till en mycket precis tidsmätare, kommer jag ihåg rätt så kunde den mäta 36 tusendelar utav en sekund.

För att en människa skall ta ett medvetet beslut och signalen skall nå fram till muskeln som trycker på knappen, så tar det en viss tid.

Saken som stod ut, var att testpersonerna tryckte fortare än det var möjligt att göra.

Vilket indikerar att beslut redan tagits av annat än ditt medvetna jag.

Om beslutet redan är taget innan du hinner ens tänka, har vi då verkligen valfrihet?

Förklarade kanske dåligt men hoppas ni begrep vad jag försöker säga.
Citera
2019-12-18, 12:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Det är egentligen inte relevant om man verkligen har fri vilja enligt vetenskapen.

Det relevanta är om man anser sig själv ha fri vilja eller inte.

Om man tänker att man inte har fri vilja, egentligen är en själlös robot inutti. Varför ska man göra något alls? Varför ska man vara snäll ens mot andra själlösa robottar?
Det finns ingen mening med livet, allt är förutbestämt.

Jag själv anser att jag har fri vilja för det gör mig fri i mitt tänkande.
Att leva ett liv är en helt annan sak än att leva ett liv format ur en vetenskaplig modell som får en att tro att man är en illusion.

Dessutom kanske de direkta valen man gör inom en sekund är ett direkt svar på hjärnans nuvarande processer.
Däremot planerande av långsiktiga mål och att man med tiden börjar göra handlingar för att uppnå dem är nog mer bevis för att vi har fri vilja.
Allting är inte totalt förutbestämt.

Sant. Annars kan man ju bara skylla sina eventuella onda handlingar på att det var förutbestämt. Bortom min kontroll. Inte mitt ansvar.

Sedan kan det ju vara så att vi agerar som det djur vi är. Våra hjärnor styrs av intryck och miljö sedan födelsen och det är det som kommer styra om det blir att man går och vänster eller höger i bara en viss situation. När man bygger stora shoppingcentra så har man just planer för att man vet hur människor i regel kommer att röra sig. Det är bestämda mönster. Möjligt att man just kan avgöra det ännu mer exakt om man visste precis allt om en människa, exakt vilka val han/hon kommer ta. Därav ingen fri vilja i egentlig mening. Vi tror bara vi har det men det är redan klart innan vilket valet kommer bli.
Citera
2019-12-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sant. Annars kan man ju bara skylla sina eventuella onda handlingar på att det var förutbestämt. Bortom min kontroll. Inte mitt ansvar.

Ja, "fri vilja" finns ju i samma konceptuella begreppsvärld som "onda handlingar", "goda handlingar", "själar", "gudar", "himmelsk rättvisa" osv.

Jag menar inte att det är dåligt att tänka på det sättet, men det är ju ett arkaiskt språkbruk.

Även utan att vi säger att människor agerar av "fri vilja" (når vi någonsin ett sådant läge på det kulturella planet och inte enbart det vetenskapliga) så blir vi ju fortfarande lika arga om någon beter sig ruttet – ett ordval som inte är slumpmässigt, då moraliskt tänkande på någons "onda handlingar" aktiverar samma hjärnregioner som när vi får kväljningar av skämd och rutten mat.
Citera
2019-12-18, 13:10
Medlem
Eftersom vi inte styr vem vi föds till styr vi nog lika lite vad vi gör åxå. Låter rimligt
Viljan är ju inte heller något jag valt.
Jag tror mer på den gemensamma viljan. Vi är som ett vatten drag som gemensamt bestämmer var vi ska rinna.
Vad spelar det för roll att jag skriker fred om alla andra vill kriga ?
Fast vi är ju mera som olja som rinner ovan jorden.
Får se . Jag tror på vilja när jag får som jag vill.
Tillsvidare ofrivillig .
Senast redigerad av troligengud 2019-12-18 kl. 13:31.
Citera
2019-12-18, 13:32
Medlem
Dreamwings avatar
Jag är mer inne på att vi har två system i hjärnan. Det första förbereder en tanke eller ett beslut utan att du tänker efter. När det är förberett och klart, så tar ditt medvetande över och tar det faktiska beslutet. Ska du gå höger eller vänster? Ditt omedvetna förbereder ett val, som du sen kan överrida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in