2019-12-15, 20:29
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
”En ekonomisk kris skulle kunna missgynna SD”

Under hösten har Sverigedemokraterna tagit över Moderaternas plats som näst största parti, bland annat eftersom många väljare ser SD som mer trovärdiga och konsekventa än M i frågor som rör kriminalitet. Det säger Ann-Cathrine Jungar, statsvetare vid Södertörns högskola, till SvD.

Men en ekonomisk kris skulle kunna bromsa SD:s framgångar till fördel för Moderaterna och de andra partierna. Jungar tror att väljarna då kanske skulle rösta på partier som har trovärdighet i att hantera ekonomiska frågor och tillväxt.

– I den typen av frågor har Sverigedemokraterna inget stort förtroende hos väljarna, säger hon.

https://omni.se/en-ekonomisk-kris-skulle-kunna-missgynna-sd/a/70M0z4

Jag tror snarare tvärtom.
Citera
2019-12-15, 20:42
Bannlyst
Medias gräv och nätverken som vakar över varandras axlar jobbar för fullt för att få sdáre att uttala sig illa om vad som helst, stora rubriker och ett antal avslöjanden en kort tid innan nästa val bör kunna sänka dem. Viktigt att inte sdáre får reda på nätverken som vakar över varandras axlars knep att locka fram smaskiga formuleringar.
Det sdáre inte ska veta är att medlemmar i de nätverken spelar rollen att vara sdárens vän, det tar lite tid men trägen vinner. Sd´aren har såklart ambitioner att vara kompis med tex feminister och när sdáren uttrycker sig nedlåtande om tex hbtq så lockar feministen sdáren att förtydliga, feministen hejar på så sdáren uttalar sig ordentligt, allt spelas in såklart. Sedan är det nätverkning med tex judar och judarna går vidare till media och expo, mycket viktigt att feministen fortsätter vara sdárens vän, stödja sdáren, köpa dess varor eller tjänster för att sdáren inte ska förstå vem som satte dit hen och få för sig att hämnas.
Nätverken som vakar över varandras axlar är feminister, judar, hbtq och rasifierade. Sdáren kan sättas dit på så många olika sått och vi har så många medlemmar i våra nätverk så alla fritidsaktiviteter, släktkallas, parmiddagar, granskap, barns skola, arbetsplatser, bisyslor och fritidsaktiviteter. överallt finns vi och våra öron och väl intränade retoriska metoder som ska locka sdáre att klampa i klaveret och orsaka skandaler för sitt parti.
Citera
2019-12-17, 00:00
Medlem
Sooks avatar
Angående avstängningen av toppolitikern Simon Alm från SD idag, tror ni det kommer påverka opinionssiffrorna på något sätt?
Citera
2019-12-17, 00:05
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg från (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar infogat.

// mod
Citera
2019-12-17, 00:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
https://omni.se/en-ekonomisk-kris-skulle-kunna-missgynna-sd/a/70M0z4
Jag tror snarare tvärtom.

Jag med, för i den ekonomiska krisen kommer migrationens kostnader att bli allt mer tydliga för alla = SD hade rätt igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Angående avstängningen av toppolitikern Simon Alm från SD idag, tror ni det kommer påverka opinionssiffrorna på något sätt?

Jag tror inte det för det är redan en gammal "händelse", en gammal konflikt. SD är inte så känsliga för medie-drev. SD-sympatisörer litar inte på MSM.
Citera
2019-12-17, 13:53
Medlem
Notis som kom nyss från DN:
KD, L och M överens – stödjer SD:s förslag om att fortsätta driva kärnkraftverket Ringhals 1 och 2.
En typ av rubrik man aldrig såg förr. SD är etta på bollen ofta numera, och övriga har inte längre råd att tönta sig, de får ställa sig bakom SD och säga ”me too”.
Citera
2019-12-17, 17:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Notis som kom nyss från DN:
KD, L och M överens – stödjer SD:s förslag om att fortsätta driva kärnkraftverket Ringhals 1 och 2.
En typ av rubrik man aldrig såg förr. SD är etta på bollen ofta numera, och övriga har inte längre råd att tönta sig, de får ställa sig bakom SD och säga ”me too”.

Då har regeringssidan bara ett mandats övervikt, det jojo-mandat SD förlorade i rösträkningen.
Citera
2019-12-18, 07:45
Medlem
arbetets avatar
Att de aldrig lär sig!

Regeringen bjuder in till förhandlingar om snabbtåg

Regeringen bjuder in till nya förhandlingar om höghastighetstågen. Ett förslag till finansiering finns färdigt och kommer att presenteras för de andra partierna på första mötet i januari.

– Vi kan komma i ett läge där vi går vidare utan Moderaterna, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
/.../
Varför bjuds inte Sverigedemokraterna in, om du är intresserad av att hitta en så bred förankring som möjligt?

– Utgångspunkten för oss är att vi inte förhandlar med dem. Vi vill fortsätta med den konstellation som förhandlade tidigare. Dessutom har SD varit tydliga med att de inte är intresserade.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-bjuder-in-till-forhandlingar-om-snabbtag/
Citera
2019-12-18, 07:47
Medlem
Sossarna fortsätter att vara urbota korkade. SD utestängs från samtalen om höghastighetstågen. Alltså precis samma strategi som med gängsamtalen. Detta utestängande av i dagsläget runt 25 procent av Sveriges befolkning är horribelt.

Skulle vara mycket intressant med en OU hur betydelsefullt detta är i processen att gå över till SD. Stor betydelse, medelstor, liten eller ingen betydelse. Jag inbillar mig att det inte är betydelselöst.

https://www.expressen.se/nyheter/sd-portade-i-samtalen-om-hoghastighetstagen/

Citat.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth bjuder in till nya samtal för att rädda regeringens satsning på höghastighetståg.

Alla riksdagspartier är inbjudna – förutom Sverigedemokraterna.

– Utgångspunkten för oss är att vi inte förhandlar med dem, säger Eneroth till Dagens nyheter.
Citera
2019-12-18, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Sossarna fortsätter att vara urbota korkade. SD utestängs från samtalen om höghastighetstågen. Alltså precis samma strategi som med gängsamtalen. Detta utestängande av i dagsläget runt 25 procent av Sveriges befolkning är horribelt.

Skulle vara mycket intressant med en OU hur betydelsefullt detta är i processen att gå över till SD. Stor betydelse, medelstor, liten eller ingen betydelse. Jag inbillar mig att det inte är betydelselöst.

Citat.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth bjuder in till nya samtal för att rädda regeringens satsning på höghastighetståg.

– Utgångspunkten för oss är att vi inte förhandlar med dem, säger Eneroth till Dagens nyheter.

Sossarnas strategi har ju fungerat kanon hittills

SD tackar och tar emot för alla nya röster!
Citera
2019-12-18, 08:06
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:

Citat.

Man är väl helt enkelt för mätta och självgoda vid det här laget för att fatta det enkla orsakssambandet att endast SD har något att vinna på att utestängas. Länge var det frustrerande att följa, men nu vet vi att folket reagerar i allt större utsträckning med avsky mot det här beteendet.
Citera
2019-12-18, 08:10
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

Citat.

Alltså jag förstår inte vad S håller på med, om de vill verka som ett seriöst parti så bjuder man in alla partier till samtalet. Vi snackar om ett parti som är Sveriges största enligt vissa mätningar. Glöm inte hur det gick för S när SD inte fick vara med i gängsamtalen.

De är just det här svenska folket inte vill se, man vill se politiker som kan prata med alla partier oavsett. Här verkar Åkesson som den vuxna i rummet som alltid säger att han pratar med alla partier bara de vill.

Jag antar att S gör det för att inte skada sitt fäste bland deras största väljargrupp invandrarna. Även kvinnor är ju stora inom partiet så de kanske inte heller bryr sig.

Men den sista lilla delen av S väljare som sympatiserar med SD (kanske 1-2%), kommer inte gilla detta. Kanske detta kommer vara sista droppen och det är just vad SD behöver för att bli störst i opinionen i samtliga mätningar framöver.
Senast redigerad av Haddock93 2019-12-18 kl. 08:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in