Citat:
Ursprungligen postat av
Mentapesola
Sossarna fortsätter att vara urbota korkade. SD utestängs från samtalen om höghastighetstågen. Alltså precis samma strategi som med gängsamtalen. Detta utestängande av i dagsläget runt 25 procent av Sveriges befolkning är horribelt.
Skulle vara mycket intressant med en OU hur betydelsefullt detta är i processen att gå över till SD. Stor betydelse, medelstor, liten eller ingen betydelse. Jag inbillar mig att det inte är betydelselöst.
https://www.expressen.se/nyheter/sd-portade-i-samtalen-om-hoghastighetstagen/
Citat.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth bjuder in till nya samtal för att rädda regeringens satsning på höghastighetståg.
Alla riksdagspartier är inbjudna – förutom Sverigedemokraterna.
– Utgångspunkten för oss är att vi inte förhandlar med dem, säger Eneroth till Dagens nyheter.
Alltså jag förstår inte vad S håller på med, om de vill verka som ett seriöst parti så bjuder man in alla partier till samtalet. Vi snackar om ett parti som är Sveriges största enligt vissa mätningar. Glöm inte hur det gick för S när SD inte fick vara med i gängsamtalen.
De är just det här svenska folket inte vill se, man vill se politiker som kan prata med alla partier oavsett. Här verkar Åkesson som den vuxna i rummet som alltid säger att han pratar med alla partier bara de vill.
Jag antar att S gör det för att inte skada sitt fäste bland deras största väljargrupp invandrarna. Även kvinnor är ju stora inom partiet så de kanske inte heller bryr sig.
Men den sista lilla delen av S väljare som sympatiserar med SD (kanske 1-2%), kommer inte gilla detta. Kanske detta kommer vara sista droppen och det är just vad SD behöver för att bli störst i opinionen i samtliga mätningar framöver.