2019-12-18, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Sossarna fortsätter att vara urbota korkade. SD utestängs från samtalen om höghastighetstågen. Alltså precis samma strategi som med gängsamtalen. Detta utestängande av i dagsläget runt 25 procent av Sveriges befolkning är horribelt.

Skulle vara mycket intressant med en OU hur betydelsefullt detta är i processen att gå över till SD. Stor betydelse, medelstor, liten eller ingen betydelse. Jag inbillar mig att det inte är betydelselöst.
Det beror på vilken fråga det är. Att de partier som orsakat gängvåldet ska hålla samtal om frågan och utesluta det enda oskyldiga partiet blir naturligtvis extremt provocerande i många väljares ögon.

Men frågan om höghastighetstågen, tja, hur många röstar på SD för deras politik på områdena infrastruktur och transporter? Ungefär lika många som röstar på dem för deras idrottspolitik skulle jag förmoda. Det är nog lika bra att stå utanför samtalen om det där prestigeprojektet för 230 miljarder (kommer naturligtvis att sluta på 400 miljarder när all oförutsedd fördyring tillkommit), vars enda syfte är att Stockholmspolitiker ska komma hem tidigare på kvällen efter att ha varit med i Opinion Live. Då kommer SD att vara det enda oskyldiga partiet... igen!

Apropå Sifo tycker jag dock det är hög tid för fler småundersökningar för Expressen, de har tappat ångan där. Eller så kanske det var en sån där ”första två månaderna gratis, därefter XXX.XXX:-/månad”-deal ungefär som medias egna tidningsabonnemang, så snik-Expressen beställde en undersökning om dan i två månader och sen blir det max en vartannat år.
Citera
2019-12-18, 08:27
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det beror på vilken fråga det är. Att de partier som orsakat gängvåldet ska hålla samtal om frågan och utesluta det enda oskyldiga partiet blir naturligtvis extremt provocerande i många väljares ögon.

Men frågan om höghastighetstågen, tja, hur många röstar på SD för deras politik på områdena infrastruktur och transporter? Ungefär lika många som röstar på dem för deras idrottspolitik skulle jag förmoda. Det är nog lika bra att stå utanför samtalen om det där prestigeprojektet för 230 miljarder (kommer naturligtvis att sluta på 400 miljarder när all oförutsedd fördyring tillkommit), vars enda syfte är att Stockholmspolitiker ska komma hem tidigare på kvällen efter att ha varit med i Opinion Live. Då kommer SD att vara det enda oskyldiga partiet... igen!

Apropå Sifo tycker jag dock det är hög tid för fler småundersökningar för Expressen, de har tappat ångan där. Eller så kanske det var en sån där ”första två månaderna gratis, därefter XXX.XXX:-/månad”-deal ungefär som medias egna tidningsabonnemang, så snik-Expressen beställde en undersökning om dan i två månader och sen blir det max en vartannat år.

Håller med att frågan i sig inte är lika känslig, men många väljare kommer ändå inte gilla sättet SD behandlas på oavsett. Först gängsamtalet sen denna frågan, man är trött på detta politiska spel.

SD vinner på att bli fortsatt utfrysta, man skapar sympatier från stora delar av väljarkåren. Samt kommer detta göra många före detta S-väljare som gått till SD övertygade att aldrig rösta på S igen oavsett.
Citera
2019-12-30, 10:13
Medlem
Den här Gretahajpen är sjukt irriterande.

SD behöver inte göra så mycket mer än att säga att hon borde gå i skolan och att vi borde lyssna till vetenskap istället för 16 åringar med asperger och OCD som är betalda av lobbygrupper.

Finns många runt om i landet som stör sig på hur media lyfter fram henne. Kolla i kommentarsfält på Facebook.
Citera
2020-01-07, 08:25
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.gp.se/ekonomi/ministern-så-ska-pengarna-räcka-till-din-pension-1.21616674

Låst artikel så ingen idé att citera. Det jag såg genom en notis var dock att han sa att vi behövde jobba längre. Om någon är prenumerant får ni gärna kopiera hela texten.

Oavsett vad man tycker om frågan har det väl alltid varit en stark fråga inom Socialdemokratin som man alltid motsatt sig, att vi ska behöva jobba längre för pensionen.

Här säger Shekarabi att vi numera måste jobba längre för vår pension. Man har ju redan tappat de flesta arbetarna, kvar är pensionärer och invandrare. Jag tycker det är rätt uppenbart att om man nu sparar in på pension istället för exempelvis bidrag till invandrare att man nu blivit ett renodlat invandrar/bidragsparti. Arbetarparti är det definitivt inte och verkar inte vilja locka tillbaka dessa heller.

Jag tror inte det här förslaget är direkt populärt bland invandrare heller, så kanske en tankeställare för många invandrare att inte rösta S. I Frankrike sker det nu stora demonstrationer för just detta.

Ytterligare ett uttalade som kommer gynna SD i opinionen är min tro.
Citera
2020-01-12, 18:57
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Aftonbladets Anders Lindberg skriver om hur valet 2010 kom att handla om de svårt sjuka som utförsäkrades av Försäkringskassan. Han konstaterar att frågan tio år senare har lämnat strålkastarljuset – även om tiotusentals människor fortfarande driver den på sociala medier. Han varnar för att SD, som har lyft frågan och vill profilera sig i välfärdsfrågor, kan vinna över besvikna väljare när S samtidigt driver igenom högerpolitik.

Svenska folket är inte nöjt med januariöverenskommelsen mellan regeringen och L och C, slår Expressen fast på ledarplats. Det verkar heller inte finnas någon gemensam känsla av stolthet bland samarbetspartierna som aldrig ställt upp på några gruppbilder eller haft gemensamma presskonferenser.

https://omni.se/ledare-nar-s-gar-at-hoger-kan-sd-fanga-nya-valjare/a/MR2KWr
Citera
2020-01-26, 10:57
Medlem
pillowpops avatar
Det kan påverka att många har uppfattningen att Jimmie Åkesson när han gick med i SD hade nazistiska värderingar, och att han fortfarande har med sig dessa i grunden även om de inte är framträdande idag.

Hur ligger det till med det egentligen? Och varför valde JÅ att gå med i ett parti som sågs som nazistiskt när det fanns andra partier att välja bland?
Citera
2020-01-26, 11:24
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Det kan påverka att många har uppfattningen att Jimmie Åkesson när han gick med i SD hade nazistiska värderingar, och att han fortfarande har med sig dessa i grunden även om de inte är framträdande idag.

Hur ligger det till med det egentligen? Och varför valde JÅ att gå med i ett parti som sågs som nazistiskt när det fanns andra partier att välja bland?

Han förklarar hur det ligger till här:

https://youtu.be/S5lWnGe8JdY

Sen kan man misstänka att han inte hade så mycket till val eftersom alla partier i 7-klövern är globalister och korrupta. Då valde han ett litet parti med grunden klar och rensade bort rötäggen och vips så hade vi ett bra nationalistiskt parti.
Citera
2020-01-26, 12:23
Medlem
Citat:

Påverkar inga vettiga personer. Ni som lever i den fascistiska Stiftelsen EXPO:s bubbla tror på den religionen men er bubbla blir bara mindre. Lögner som tillkommit för att kasta smuts är just lögner och inget man ska tro på.
Citera
2020-01-26, 12:43
Medlem
Prayuths avatar
Inatt har det som vanligt skett sprängningar och skjutningar på olika platser runt om i Sverige, men när jag öppnar min SVT-app på morgonen för att läsa de senaste nyheterna finns inte dessa händelser med på löpsidan. Det är numera normaltillstånd att Sverige liknar en krigszon. Märkligt hur snabbt folk vänjer sig.
Citera
2020-01-26, 14:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Det kan givetvis påverka, eftersom det (häpnadsväckande nog) finns de som tänker sig att Centerpartiet var nazister under kriget, att Moderaterna (gamla Högerpartiet) vill förstöra för hederliga arbetare, att Liberalerna styrs av moraliskt och intellektuellt högtstående personer och att Socialdemokratin är näringslivets och arbetarnas enda pålitliga vän... etc etc. Gamla sanningar dör långsamt.

Hur det ligger till med Åkessons eventuella inneboende nazism är ju egentligen ingen som vet något om. Det vi säkert vet är dock att det finns många politiker (ofta med en genuin önskan att påverka) som har valt, eller som i Åkessons fall, bytt) partitillhörighet på opportunistiska grunder snarare än en djupgående politisk övertygelse.
Citera
2020-01-26, 15:22
Medlem
För att återgå till verkliga frågor så borde skandalerna i Stockholm och Uppsala minska folks benägenhet att rösta på SD. Vad gäller Bieler så ropade många av oss hej för tidigt, hon verkar fortfarande finnas kvar i systemet.
Den största draghjälpen till den senaste uppgången har nog de våldsamma utlänningarna och Annie Lööf varit. SD:s taktik efter riksdagsvalet att sitta still och låta andra göra jobbet ser ut att ha lyckats.

Jag hoppas på fler galna utspel från Rasmus Ling och jämställdhetsministern. Bara sådana personer öppnar munnen så trillar det in röster för SD.
Senast redigerad av biomatec 2020-01-26 kl. 15:27.
Citera
2020-01-26, 16:10
Medlem
trailblasers avatar
Jag tror en faktor är när en person blir förälder.
Man blir mer beskyddande, mindre naiv och tänker mer på sina barns framtid.

Nackdelen är att svenskarna får allt färre barn medan invandrargrupper avlar sig som aldrig förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in