2019-12-17, 15:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerM
Skitbra video som Dendummasillen kommer trolla bort som vanligt!
Tragiskt

Dom YT-klipp där dom brukar "zooma tillbaka" brukar visa båtar och annat som varit hitom horisonten hela tiden men varit för små för att se utan zoom. Inga av dessa klipp har visat objekt där andelen som är över resp under horisonten förändrats utan det var varit båtar som krympt ihop och försvunnit som prickar. Går inte att zooma fram någonting som är dolt.Det här klippet visar tydligt att andelen av båten som är ovanför horisonten är samma oavsett zoom.
Citera
2019-12-17, 15:59
Medlem
Citat:
Skitbra video som Dendummasillen kommer trolla bort som vanligt!
Tragiskt

Trodde ni sa att man bara kunde se kurvan vid kraftig inzoomning? Det där ser ut att vara synligt utan zoom överhuvudtaget. Och ändå skulle skeppet som tycks vara gömt bakom en ihopfantiserad kurva synas ligga på samma plana yta som skeppen närmare betraktaren, om vi höjde oss några hundra meter upp.

Ingen kurva, så långt ögat kan nå.
Citera
2019-12-17, 16:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Trodde ni sa att man bara kunde se kurvan vid kraftig inzoomning? Det där ser ut att vara synligt utan zoom överhuvudtaget. Och ändå skulle skeppet som tycks vara gömt bakom en ihopfantiserad kurva synas ligga på samma plana yta som skeppen närmare betraktaren, om vi höjde oss några hundra meter upp.

Det är så klart svårt att se kurvan om det inte finns en rak struktur, som en bro eller kraftledning att jämföra med.
Tittar man enbart på båtar som är under horisonten så ser ju vattnet platt ut.
Men vi vet ju att platta saker inte döljer nedre delen av objekt, därav dras slutsatsen att vattnet är välvt.
Att båten kommer framför horisonten om vi höjer oss upp är helt enligt globmodellen.
Då måste båtarna vara ännu längre bort för att döljas av horisonten. Då är det svårare att se effekten av krökningen.

Nu var det ju frågan om zoom "tar tillbaka" båtar som döljs av horisonten.
Klippet bevisar att så inte är fallet.

Vi väntar fortfarande med spänning på en förklaring som fungerar på en platt modell.
Citera
2019-12-17, 16:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Samma trams från dig som vanligt. Är ingen som påstått att man ser kurvan på en 4000 mil stor boll från marknivå.
Däremot syns effekten av kurvan genom att man ser att fartyget ligger till hälften dolt under horisonten.
Citera
2019-12-17, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är så klart svårt att se kurvan om det inte finns en rak struktur, som en bro eller kraftledning att jämföra med.
Tittar man enbart på båtar som är under horisonten så ser ju vattnet platt ut.
Men vi vet ju att platta saker inte döljer nedre delen av objekt, därav dras slutsatsen att vattnet är välvt.
Att båten kommer framför horisonten om vi höjer oss upp är helt enligt globmodellen.
Då måste båtarna vara ännu längre bort för att döljas av horisonten. Då är det svårare att se effekten av krökningen.

Nu var det ju frågan om zoom "tar tillbaka" båtar som döljs av horisonten.
Klippet bevisar att så inte är fallet.

Vi väntar fortfarande med spänning på en förklaring som fungerar på en platt modell.

Och jag väntar spänt på var den här kurvan som gömmer båten tar vägen när jag beger mig högre upp. Båten i klippet ser inte ut att vara särskilt långt borta, och ändå ska där emellan finnas en påtaglig kurvatur?

Kom igen.
Citera
2019-12-17, 16:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Och jag väntar spänt på var den här kurvan som gömmer båten tar vägen när jag beger mig högre upp. Båten i klippet ser inte ut att vara särskilt långt borta, och ändå ska där emellan finnas en påtaglig kurvatur?

Kom igen.
Den tar inte vägen någonstans. Den finns fortfarande där. Enda skillnaden är att punkten där saker börjar försvinna bakom horisonten hamnar mycket längre bort.
Att du inte ser någon kurva betyder inte att jorden är platt.
Citera
2019-12-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Den tar inte vägen någonstans. Den finns fortfarande där. Enda skillnaden är att punkten där saker börjar försvinna bakom horisonten hamnar mycket längre bort.
Att du inte ser någon kurva betyder inte att jorden är platt.

Du menar alltså att kurvan som gömmer rätt mycket av en båt på ett inte särskilt stort avstånd från betraktaren, inte gör sig påmind när man ser från en högre höjd? "Den finns fortfarande där." - men man kan inte se den... Håll hårt i fantasin.
Citera
2019-12-17, 17:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du menar alltså att kurvan som gömmer rätt mycket av en båt på ett inte särskilt stort avstånd från betraktaren, inte gör sig påmind när man ser från en högre höjd? "Den finns fortfarande där." - men man kan inte se den... Håll hårt i fantasin.
Ja det behövs ingen stark kurvatur för att en båt några mil ut skall sjunka ner några meter. 20 meter drop på några mils avstånd är ingen brant störtloppsbacke om du nu skulle tro det.
Du menar att en platt yta skulle kunna dölja halva städer under ytan. Håll hårt i din fantasi.
Citera
2019-12-17, 17:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Och jag väntar spänt på var den här kurvan som gömmer båten tar vägen när jag beger mig högre upp.
Varför skulle en kurva bli rak av att man beger sig högre upp?
Ju mindre längs med man tittar, ju svårare är det att se kurvan, helt enligt globmodellen och andra kurvor såsom krökta pappersark och brädor.

Citat:
Båten i klippet ser inte ut att vara särskilt långt borta, och ändå ska där emellan finnas en påtaglig kurvatur?

Kom igen.
Hur långt bort är båten?
Bra att du inser att det är en påtaglig kurvatur.
Citera
2019-12-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Bra att du inser att det är en påtaglig kurvatur.

Enligt dig, ja. Jag ser bara mindre av en båt, jag ser ingen kurvatur. Jag är ärlig.
Citera
2019-12-17, 18:26
Medlem
Citat:
Enligt dig, ja. Jag ser bara mindre av en båt, jag ser ingen kurvatur. Jag är ärlig.

Varför ser du bara mindre av en båt?
Vad är anledningen? Det finns ett svar för det som du VÄGRAR godta. Problemet ligger hos dig bara
Citera
2019-12-17, 18:43
Medlem
Citat:
Varför ser du bara mindre av en båt?
Vad är anledningen? Det finns ett svar för det som du VÄGRAR godta. Problemet ligger hos dig bara

Jag vägrar godta fantasier om kurvor som om det vore observationer av kurvor, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in