2019-12-17, 11:35
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det går för mig inte att säga hur jag skulle reagera.
Men var jag mer av en ytlig bekant, geocachingvän, granne, då skulle jag nog vara ganska avvaktande tills jag fått klart för mig hur allt låg till.

Om jag var anhörig, mycket nära vän kanske det skulle vara svårare. Om det är ens pappa, bror, barn, då kan kärleken vara mycket förlåtande men ändå inte acceptera att personen gjort något oförlåtligt.

Nu tycker jag mig se en ganska manipulerande personlighet hos SD, och SD verkar ha HD som sluter upp för honom, vilket kan göra att det är mycket svårare att tro något sådant om honom.

Generellt sett, tycker jag att man kan vara avvaktande om man inte är väldigt nära.

Vi måste också förstå att det finns två offer i detta fruktansvärda mord, LWs anhöriga lider nog alla helvetets kval över förlusten av LW, Men SDs anhöriga är också ofrivilliga offer i detta mord,Dom får säkerligen genomgå skärselden i form av skam,blickar,viskande röster bakom deras ryggar,människor som slutat hälsa,ja listan kan göras lång,SDs far och mor, syskon,barnen ska inte behöva stå till svars för vad SD är misstänkt för
Citera
2019-12-17, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har du själv hört den där omtalade ljudinspelningen, eller har du kanske andra- eller tredjehandsuppgifter?

Jag har redan svarat på den frågan så gott jag vill/tänker/kan. Vi har ju även diskuterat kring detta tidigare du och jag. Då uppfattade jag det som att du själv insåg att du får vänta tills FUP:n kommer om du väljer att inte tro på flertalet utav varandra oberoende uppgiftslämnare i tråden som uppenbart känner de inblandade.
Citera
2019-12-17, 11:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Dessa personer kan ju känna lite skyldighet, skamsenhet om de tex bidragit till en miljö där SD har kunnat bete sig på det sätt han gjort. Då finns det såklart anledning att löpa linan ut och hoppas på att han är oskyldig.

Lena och SD var båda vuxna människor och ingen annan är skyldig för deras ageranden och beslut. Båda betedde sig illa åt mot varandra och värst av allt mot sin omgivning där de inte tog minsta hänsyn till att de skulle såra många oskyldiga när de inledde sin affär.

Så kom inte här nu och skyll på andra oskyldiga i deras omgivning. Ingen tvingade dem att bråka och trakassera varandra och fortsätta en destruktiv relation tills det ledde till mord på den ena.
Citera
2019-12-17, 11:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Dessa personer kan ju känna lite skyldighet, skamsenhet om de tex bidragit till en miljö där SD har kunnat bete sig på det sätt han gjort. Då finns det såklart anledning att löpa linan ut och hoppas på att han är oskyldig.

Det låter troligt när du säger det.
Då kan nog starka försvar komma för att man inte vill kännas vid att man varit medverkande till att det till slut gick så här långt.
Hoppet är det sista som överger människan.

Men någonstans borde väl en gräns gå.

Jag är väldigt nyfiken på vad SD gett för version till sina vänner.
Hur trovärdig är den?
Citera
2019-12-17, 11:46
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Då kan nog starka försvar komma för att man inte vill kännas vid att man varit medverkande till att det till slut gick så här långt.

Hur trovärdig är den?

Nej fy skäms på dig. Skyller du också på andra människor för vad två mogna vuxna 40-åringar beslutade och agerade utefter egen fri vilja?
Citera
2019-12-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Lena och SD var båda vuxna människor och ingen annan är skyldig för deras ageranden och beslut. Båda betedde sig illa åt mot varandra och värst av allt mot sin omgivning där de inte tog minsta hänsyn till att de skulle såra många oskyldiga när de inledde sin affär.

Så kom inte här nu och skyll på andra oskyldiga i deras omgivning. Ingen tvingade dem att bråka och trakassera varandra och fortsätta en destruktiv relation tills det ledde till mord på den ena.

För dig som inte känner någon utav de inblandade eller har någon slags insyn så anser jag att det är inget ställningstagande som du har möjlighet att göra. Och dessutom kan de väl känna skam fast de inte borde? Och vi pratar om moral här och inget rättsligt straffbart.

Men visst är det så att det enbart är gärningsmannen/männen som är skyldiga till själva mordet på LW. Ingen annan.
Citera
2019-12-17, 11:50
Medlem
Citat:

Hur trovärdig är den?

Ja JG verkar ju tex ha nått sin gräns gentemot SD.
Citera
2019-12-17, 11:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
För dig som inte känner någon utav de inblandade eller har någon slags insyn så anser jag att det är inget ställningstagande som du har möjlighet att göra. Och dessutom kan de väl känna skam fast de inte borde? Och vi pratar om moral här och inget rättsligt straffbart.

Men visst är det så att det enbart är gärningsmannen/männen som är skyldiga till själva mordet på LW. Ingen annan.

De känner säkert redan tillräckligt med skuld utan att du och notknapparen ska göra det värre!

De ska dessutom inte behöva känna skuld. Det är bara mördarens ansvar i slutändan att mordet skedde och SD och Lenas ansvar att de hade en destruktiv relation utan att sätta stopp för den. Ingen annan är skyldig till något.
Citera
2019-12-17, 11:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Vi måste också förstå att det finns två offer i detta fruktansvärda mord, LWs anhöriga lider nog alla helvetets kval över förlusten av LW, Men SDs anhöriga är också ofrivilliga offer i detta mord,Dom får säkerligen genomgå skärselden i form av skam,blickar,viskande röster bakom deras ryggar,människor som slutat hälsa,ja listan kan göras lång,SDs far och mor, syskon,barnen ska inte behöva stå till svars för vad SD är misstänkt för

Helt klart är alla inblandade offer på ett eller annat sätt.

Snacket går naturligtvis, det är obehagligt.
Men ännu värre kanske känslan är att någon du älskar, någon du trodde du kände, någon du litar på inte var den du trodde?

Borde bli en livslång process som kanske aldrig läker.
Kan man som barn förlåta en far som har varit inte bara otrogen mot din mamma, men som också utsatt dig för det som det innebär att vara barn till en mördare?

Pappa valde de här lösningen trots att han hade oss, älskar han mig?, älskar han oss?, splittrat hem, mamma kanske medskyldig, stämpel i pannan, kan man leva ett normalt barn/ungdomsliv?, ska jag/måste jag förlåta?, mina barn ska växa upp med att veta att morfar mördade sin älskarinna, det tar aldrig slut...

Konsekvenserna är oändliga.
Citera
2019-12-17, 12:00
Medlem
Citat:
De känner säkert redan tillräckligt med skuld utan att du och notknapparen ska göra det värre!

De ska dessutom inte behöva känna skuld. Det är bara mördarens ansvar i slutändan att mordet skedde och SD och Lenas ansvar att de hade en destruktiv relation utan att sätta stopp för den. Ingen annan är skyldig till något.

Jag vet inte vad de känner. Talar heller inte om för dem hur de borde känna. Spekulerar enbart hur det kan komma sig att folk valt att hänga på HD och tidigare SD som om inget hade hänt. Vi har alla ett moraliskt ansvar för vilken värld vi vill skapa och lämna efter oss. Även tystnad kan vara talande. Men som sagt kan jag förstå deras agerande om de inte kände LW eller själva har någon nära kvinnlig släkting. Och förstås att familjen hoppas att de skall vara oskyldiga in i det sista.
Citera
2019-12-17, 12:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag vet inte vad de känner. Talar heller inte om för dem hur de borde känna. Spekulerar enbart hur det kan komma sig att folk valt att hänga på HD och tidigare SD som om inget hade hänt. Vi har alla ett moraliskt ansvar för vilken värld vi vill skapa och lämna efter oss. Även tystnad kan vara talande. Men som sagt kan jag förstå deras agerande om de inte kände LW eller själva har någon nära kvinnlig släkting. Och förstås att familjen hoppas att de skall vara oskyldiga in i det sista.

Jag vet att Lena har vänner som känner skuld också för att de inte gjorde mer för att få bort henne från SD. Så jag pratar nu inte bara om SD:s vänner. Men det är svårt att förändra 2 vuxnas beslut och ageranden om inte de själva vill. Lena blev tillsagd att lämna SD flera gånger men vägrade eller hur? På samma sätt blev SD tillsagd att återvända till sin fru och avsluta affären när vännerna fick reda på det (Sånt jag fått i PM och som jag tror på)

Så jag tycker inte man kan lägga ansvar på andra för vad Lena och SD valde att göra eller inte göra.
Citera
2019-12-17, 12:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej fy skäms på dig. Skyller du också på andra människor för vad två mogna vuxna 40-åringar beslutade och agerade utefter egen fri vilja?

Har du varit med och fryst ut L*ena, tagit avstånd offentligt från henne, kanske även varit med i en av SDs lekar som har haft för avsikt att "mobba" henne, och detta efter att SD blivit anmäld av henne, då tycker jag att man borde ta sig en allvarlig funderade på hur saker och ting i verkligheten låg till.

Det är ju så ändå att L*ena är död, mördad och SD är den som är på sannolika skäl misstänkt för detta mord.

Vid detta lag, har du fått via media veta att det funnits anmälningar mot SD. Om du inte kan förstå, att det kan finnas ett samband, då förmodar jag att det är någon slags förträngning.

Även om SD ännu inte är dömd, så borde man reflektera över sitt eget beteende.
Kanske har SD serverat en bild av LW som urskuldar allt beteende från både honom själv och andra som trott på honom.

Men det är alltid bra att försöka vara lite självkritisk.
Ibland kanske man kan se att man har gjort fel, ibland borde man gjort annorlunda. Ibland kan manha förlåtelse mot sig själv för man förstod inte bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in