2020-02-21, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Jag förstår verkligen inte hur du tänker...? Enligt mig innefattar ett så kallat "civiliserat samhälle" med ett rättssystem att man absolut skall kunna "aktivt hota att förstöra livet för en psykopat" utan dödliga konsekvenser. Jag vill inte leva i ett samhälle där man riskerar sitt liv om man säger något som kan uppfattas som ett hot till en psykopat och man sen post mortem får skulden för sitt eget mord för att man hade mage att "provocera en psykopat". Du KAN väl ändå inte tycka att detta är en rimlig inställning?

Håller med. Jag kan tycka att L skulle ha varit mer försiktig och vidtagit många fler åtgärder för att skydda sig. Dragit ihop fler människor till skydd för sig själv. Kanske inte polisen tog hennes oro på allvar heller.
Citera
2020-02-21, 09:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
En balansgång för dem, onekligen, men jag skulle inte bli överraskad om JG samarbetat med polisen. Vi får se.

Jag funderar också på det.
Men vilka metoder får polisen använda egentligen?

Detta är ju i aug-19, iaf några av konversationenrna.
Så det skulle kunna stämma i tid, strax innan häktningarna.
Citera
2020-02-21, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Jag förstår verkligen inte hur du tänker...? Enligt mig innefattar ett så kallat "civiliserat samhälle" med ett rättssystem att man absolut skall kunna "aktivt hota att förstöra livet för en psykopat" utan dödliga konsekvenser. Jag vill inte leva i ett samhälle där man riskerar sitt liv om man säger något som kan uppfattas som ett hot till en psykopat och man sen post mortem får skulden för sitt eget mord för att man hade mage att "provocera en psykopat". Du KAN väl ändå inte tycka att detta är en rimlig inställning?

Instämmer. Känns naivt att tro att det skulle vara enklare och bättre i längden. Snarare lyfta diskussionen till hur man ska fånga upp dessa varningssignaler/yttringar.
Citera
2020-02-21, 09:58
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Chatten där den onda sidan skymtar fram och SD visar sin lusta att psyka sin vän JG.
https://forumbilder.com/i/roIm
SD:s ord är medvetet skrivna för att öka tvivlet och oron hos JG.

Där visar han sitt rätta jag. Hans manipulativa hjärtlösa sätt. Minns alla sjuka geologgar.
Och inte ens sin bäste och lojalaste vän kan han låta bli.
Jag stör mig på det korta och kalla sättet att svarar. Och hur han mästrar honom angående hunden.

Det är han som är i kontroll. Över Lena, över HD och över JG. Och som någon skrev JG uppvisar samma medberoende, att vilja vara till lags som Lena gjorde. Dom var alla människor som var fast i en psykopats klor. Förstår nu varför MV nämnde likheten med Helge Fossmo och Johanna Möller.
Stefan är en mycket farlig person.
Citera
2020-02-21, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Samtidigt verkar hon önska livet ur L, något som hennes man tydligen tog fasta på. Tycker att man kan utläsa att hon gav honom en "push" i en viss riktning.

Nu vet vi inte hur Hann*a är. Hon är kanske lika manipulerande som SD är.
Citera
2020-02-21, 10:02
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Där visar han sitt rätta jag. Hans manipulativa hjärtlösa sätt. Minns alla sjuka geologgar.
Jag stör mig på det korta och kalla sättet att svarar. Och hur han mästrar honom angående hunden.

Det är han som är i kontroll. Över Lena, över HD och över JG. Och som någon skrev JG uppvisar samma medberoende, att vilja vara till lags som Lena gjorde. Dom var alla människor som var fast i en psykopats klor. Förstår nu varför MV nämnde likheten med Helge Fossmo och Johanna Möller.

Borde införa Psykopatkunskap på gymnasiet, obligatorisk kurs
Citera
2020-02-21, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
FB är en plats för spekulationer och visst ska man tänka på att maska i möjligaste mån men jag tror ändå att det tack vare alla spekulationer, stenvändande och tyvärr också de tråkiga konsekvenserna med hot och mkt otrevliga inlägg ändå har lett till en hel del gott i ärendet. T ex så har vi insett att vi är något på spåren när det blivit oroligt och hot - inte sant? Det uppkommer ju inte utan orsak och känns rätt "unikt" för denna tråd?
Jag tror också att det kan ha varit bra för JG att läsa här på sätt och vis och få en annan bild av sin vän och också hur man uppfattar honom själv och hans agerande. Han kan ju lika mycket få känna stöd härifrån till att göra rätt.

Exakt!
Citera
2020-02-21, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Jag tror ingen längre behöver tvivla på att SD är mördaren. Och att han är ensam med dådet. Vilket otäckt kryp han är.
Citera
2020-02-21, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Vad är detta? Ett långt sms till Hanna, som är rakt på sak och ställer henne mot väggen?

Ja, kan/lär nog vara en utskrift av ett sms: det står överst nåt ärendenr samt Samsung Galaxy S7.
Citera
2020-02-21, 10:14
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puttenot
https://forumbilder.com/i/roIy
https://forumbilder.com/i/roIb
https://forumbilder.com/i/roIv
https://forumbilder.com/i/roI8
https://forumbilder.com/i/roIP
Chatt Stefan Hanna

I chatten står det Hanna och ”J” - är det J*rry, och inte SD som hon chattar med?
Citera
2020-02-21, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inteckning. Inte undra på att HD följde med på hans GC-resor eller att hennes leende aldrig nådde ögonen.

Jag är mest överraskad att HD faktiskt verkar upptagit sitt samliv med SD igen. Under pågående skilsmässa? Eller sover han över utan sex, skulle inte tro det...
Citera
2020-02-21, 10:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Tänkte också direkt på familjen i Bjärred där föräldrarna gemensamt bestämde sig och sedan dödade HELA familjen. Här var det BARA Hanna och barnen som skulle dödas och Stefan leva vidare. Vilket avskum till människa denne Stefan Davidsson är!

Bäst att tillägga att jag inte tycker det är rätt att någonsin döda och att Hanna och Oscar i Bjärred gjorde helt fel med att döda sig själva och barnen. Menar bara att det verkligen belyser vad för person Stefan är som skulle döda sin fru och barn och själv leva vidare. Hur kan man ens få tanken???

Han ”löser problem”. Som Mirandamirage skrev i ett inlägg tidiagre idag: ” Han styr alla människor och hans idéer kring hur han löser problem påminner mig om Madsen. Hur gör man när man har ett problem? Ja, man delar problemet i mindre bitar.”

Ja det är Madsens egna ord, och vidriga i sitt sammanhang (styckningen av Kim Wall . Och precis som Madsen verkar Stefans inte förstå hur det hans snömos uppfattas av omvärlden. Mundiarré skulle jag vilja kalla det.

Ta bara märkligheterna i det 3:e förhöret. Han kan nog helt enkelt inte hjälpa sig, distanslös som han är. Han verkar inte inse hur hans ord och beteende uppfattas. Vilken normalt funtad person sitter och gör sådana utläggningar vid i ett polisförhör där man är huvudmisstänkt i ett mordfall...

”att han går igång på att spana på folk. Skulle helst vilja blivit polis. SO uppger också att han går i gång på tanken att bli en hjälte. Han ville ta syn på något som han kunde avvärja och därigenom bli en hjälte. Han har också haft tankar på andra hjälteinsatser. Han har en dröm om att få åka på en flight där båda piloterna dör eller blir sjuka så att han får lov att ingripa och rädda planet och bli en hjälte. ”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in