2019-12-16, 21:58
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xyxko
Tack för alla svar tror hon ringer dom idag eller imorgon
Så får hoppas på de bästa
Har jobbat 1 år och ska byta jobb
Dom har endast sökt mig på min adress men inte fått tag i mig
Men om hon redan tipsat dom borde väl min förra chef kontaktat mig?
Får dom ens ta från semester ersättning
Jag menar om man får låt oss säga 40 tusen sen så får jag inget jobb e ensamstående också bor i en svart lägenhet då kan dom väl inte bara ta allt låter helt sjukt

KFM tar allt förutom existensminimum. Sannolikt hinner de inte utmäta men det finns en överhängande risk att det sker.

Sant att KFM skickar brev till arbetsgivaren inför en stundande löneutmätning. Men denna sak handlade om ett kommande utmätningsbart belopp på kontot. Då KFM har mandat att utmäta kontoinnehav är det en risk.

Men, jag tror att du kommer hinna flytta bort/ta ut pengarna innan KFM tar dom. De är inte lika effektiva som jag hade velat.

Mvh
TorOchPederInkasso
Citera
2019-12-16, 22:09
Bannlyst
Hur vet hon ens om detta din korkade idiot? Kronofogden älskar anonyma tips.
Citera
2019-12-16, 22:26
Medlem
KFM verkställer bara. Dom behåller inte pengarna själva. Pengarna går till den du har blåst. Tycker du det är rätt att den du blåst aldrig får tillbaka sina pengar ?
Citera
2019-12-16, 22:29
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorOchPederInkasso
KFM tar allt förutom existensminimum. Sannolikt hinner de inte utmäta men det finns en överhängande risk att det sker.

Sant att KFM skickar brev till arbetsgivaren inför en stundande löneutmätning. Men denna sak handlade om ett kommande utmätningsbart belopp på kontot. Då KFM har mandat att utmäta kontoinnehav är det en risk.

Men, jag tror att du kommer hinna flytta bort/ta ut pengarna innan KFM tar dom. De är inte lika effektiva som jag hade velat.

Mvh
TorOchPederInkasso
Hela inkassobranschen är som en stor cancerböld i röven för folk otroligt att detta är lagligt i sverige
med den verksamhet son Inkasso bedriver.
Sälja skulder borde inte vara lagligt med det fungerar på det viset.
ha en skuld levande tills folk dör det är helt sinnessjukt.
Påpeka inte att jag har fel för jag vet hur den smutsiga branschen överlever.
Dom skuldsatta blir bara mer begravda pga er smutsiga verksamhet det borde kriminaliseras.
Citera
2019-12-16, 22:36
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Tack för alla svar tror hon ringer dom idag eller imorgon
Så får hoppas på de bästa
Har jobbat 1 år och ska byta jobb
Dom har endast sökt mig på min adress men inte fått tag i mig
Men om hon redan tipsat dom borde väl min förra chef kontaktat mig?
Får dom ens ta från semester ersättning
Jag menar om man får låt oss säga 40 tusen sen så får jag inget jobb e ensamstående också bor i en svart lägenhet då kan dom väl inte bara ta allt låter helt sjukt

Vilken sten har du levt under?
Du har skulder, klart Kronofogden kan utmäta precis allt du har utöver förbehållsbelopp.
Du kan inte ha särskilt stora skulder med tanke på att du har jobbat i över 1år utan att få utmätning.
I första hand försöker de göra en löneutmätning, går inte det kan de försöka ta dina tillgångar ifall det finns värde.
Citera
2019-12-16, 22:55
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Hela inkassobranschen är som en stor cancerböld i röven för folk otroligt att detta är lagligt i sverige
med den verksamhet son Inkasso bedriver.
Sälja skulder borde inte vara lagligt med det fungerar på det viset.
ha en skuld levande tills folk dör det är helt sinnessjukt.
Påpeka inte att jag har fel för jag vet hur den smutsiga branschen överlever.
Dom skuldsatta blir bara mer begravda pga er smutsiga verksamhet det borde kriminaliseras.

Inkassobranschen fyller en funktion. Folk som du lånat pengar av och skiter i att betala tillbaka till orkar ofta inte driva in skulden själva. De kan då överlåta det jobbet till någon annan och få betalt direkt.

En skuld försvinner inte bara för att man håller sig undan. Den fortsätter att finnas tills den är betald.

Utveckla gärna ditt resonemang.

Mvh
TorOchPederInkasso
Citera
2019-12-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det är den 17/12 idag om KF får nys om detta så ringer dom inte din arbetsgivare
Dom skickar det alltid via brev.Det tar minst 3 dagar innan ditt företag får brevet då är det 20/12.
Din arbetsgivare har redan gjort klart din län redan nu kan jag tro så du kan sitta lugnt i båten
Innan KFM beslutar för utmätning så tar det minst 3 veckor

KFM kan dra direkt när lönen sitter på kontot oxå. De går bara via administrationen om de har tid för det.
Citera
2019-12-16, 23:25
Medlem
Citat:
Hej jag har presic slutat jobbet dvs sagt upp mig kommer få en bra slant då ja inte använde min semester och pengarna ska komma in nu dvs 23 Dec har fått lönespec och allt
Nu till saken har en svartsjuk ex fru som hotar med att ringa kronofogden och berätta mitt personnummer och att jag kommer få en summa
Kan dom ens gå in och göra något eller struntar dom I de tills de blir min tur i kön dvs??

Varför har du ens berättat det för henne är min första tanke??
Citera
2019-12-16, 23:38
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorOchPederInkasso
Inkassobranschen fyller en funktion. Folk som du lånat pengar av och skiter i att betala tillbaka till orkar ofta inte driva in skulden själva. De kan då överlåta det jobbet till någon annan och få betalt direkt.

En skuld försvinner inte bara för att man håller sig undan. Den fortsätter att finnas tills den är betald.

Utveckla gärna ditt resonemang.

Mvh
TorOchPederInkasso
Dessutom om man säljer en skuld till inkasso är det inte alltid man får hela beloppet. Dvs en skuld på 1 000 kronor kan säljas för 800.

Det orimliga är ju att slutkunden inte gör rätt för sig och inte betalar? Du bryter avtalet du ingått. Hur skulle det kännas själv att snällt ge köp på faktura men så blir det ingen betalning?
Citera
2019-12-17, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Dessutom om man säljer en skuld till inkasso är det inte alltid man får hela beloppet. Dvs en skuld på 1 000 kronor kan säljas för 800.

Det orimliga är ju att slutkunden inte gör rätt för sig och inte betalar? Du bryter avtalet du ingått. Hur skulle det kännas själv att snällt ge köp på faktura men så blir det ingen betalning?
Vanligast är att inkassobolag bistår en fordringsägare med indrivning, inte att skulderna köps av ett inkassobolag. Sedan finns fordringar som säljs direkt de uppstår för att förbättra likviditeten för den som sålt en vara eller tjänst, men det var inte den sortens skuldförsäljning ni avsåg antar jag.
Citera
2019-12-17, 01:25
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vanligast är att inkassobolag bistår en fordringsägare med indrivning, inte att skulderna köps av ett inkassobolag. Sedan finns fordringar som säljs direkt de uppstår för att förbättra likviditeten för den som sålt en vara eller tjänst, men det var inte den sortens skuldförsäljning ni avsåg antar jag.
Fortfarande, även om inte skulden tas ut helt är det en kostnad. Och att lämna över det till kronofogden kostar 650 kronor. Och det är omöjligt att veta när eller om pengarna kommer komma in från kronofogden.
Citera
2019-12-17, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Fortfarande, även om inte skulden tas ut helt är det en kostnad. Och att lämna över det till kronofogden kostar 650 kronor. Och det är omöjligt att veta när eller om pengarna kommer komma in från kronofogden.

Det kostar 300 kronor att ansöka.
För övrigt har jag enbart kommenterat inkassobolagens hantering, inte om kronofogden. Den senare kommer dock snabbt in i bilden om likvid uteblir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in