2019-12-16, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Men du skrev nyss att Tishko har någon form av vårdutbildning i och med att han är i hemtjänsten.
Och kan därmed ha lättare för att stycka en död människa?
Det är väldigt långsökt.
I hemtjänsten hanterar han inte döda människor över huvud taget.
Och jag känner läkare som mår dåligt av att närvara vid vissa kirurgiska operationer
(i egenskap av medassistenter, inte huvudsaklig kirurg, som ju måste genomföra det), jag skrev "vissa".
Dt finns läkare som under AT-tjänst svimmat under obduktioner.

Att döda i krig är inte riktigt jämförbart. Man står då inte en bra stund och sågar i en människa,
del efter del.
Man ser folk stupa, ramla ihop och fortsätter ... det är dessutom ett kollektivt deltagande,
det sker på krigsorder, man kan till och med vända bort huvudet när folk dör och skynda vidare.

Man har inte en nära relation med dem man skjuter eller råkar skjuta.
Och:
Det torde vara svårare att stycka någon man känner, det är allmänt omvittnat.
Tänk dig själv: svårare stycka din pappa, man, än en främling?
Oavsett varför du gör det.

Vad jag finner mest anmärkningsvät i allt du skrivit är att "W inte alls måste ha blivit illa behandlad före eller efter döden". "Inte alls så hemskt som vi tror"..
För min del häpnadsväckande ord och tankegångar!

I ett läge då man inte vet, måste man ta det säkra före det osäkra och utgå från att hon blev
illa behandlad, alldeles särskilt under den tid man letade efter henne och det var bråttom , för
att ev finna henne vid liv.
I hur många mordutredningar utgår man ifrån att "offret inte blev illa behandlat"?

Oerhört fult av dig att blanda in saker som jag skrivit i andra inlägg (det fetstilta), utan att citera dem. Blir svårt att svara på det då. Men jag ska svara ändå, jag skrev i det andra inlägget inte att hon inte alls måste ha blivit illa behandlad före eller efter döden. Jag skrev att hela händelsen kanske inte var så fruktansvärt som vissa i tråden tror. Om du tycker det är fel att skriva så, då undrar jag verkligen vad det är för fel på dig.
Senast redigerad av vemsa 2019-12-16 kl. 20:28.
Citera
2019-12-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korta-kjolar
Off topicTro mig Jag har jobbat många år inom vården och sett många trauma patienter.
Kan garantera att vare sig jag eller någon av mina kollegor skulle kunna stycka en död kropp!!

Ursäkta att jag gör detta inlägg men jag blir upprörd över ett sådant påstående

svårt att säga...först måste du nog döda någon för att sätta dig in i situationen!
inte först då kan vi avgöra vad du gjort med kroppen.
Citera
2019-12-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Nu pratar vi om extrema situationer, och då förändras man psykiskt. Det är inte som att sitta hemma i soffan i lugn och ro.

Nån gång måste du väl ändå ta till dig att du har fel. Eller har alla andra fel och bara du som har rätt? Att du har kommit på nåt som ingen annan begriper, bara du?

Ta ett steg tillbaks och försök lära dig nåt i stället för att framhärda dina märkliga tankar och teorier.
Citera
2019-12-16, 20:18
Medlem
tror nog ingen som dödar uppsåtligt eller av misstag förstår vad det kommer göra i nästa steg.
Gud bevare oss arma som än är oskyldiga må uppleva detta!
Citera
2019-12-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DontGetStuck
svårt att säga...först måste du nog döda någon för att sätta dig in i situationen!
inte först då kan vi avgöra vad du gjort med kroppen.
Jag är faktiskt beredd att hålla med. Om alla här inne tänkte så skulle vi, förhoppningsvis, inte behöva ha den här diskussionen.

Den är fördummande och tragisk och ovärdig Wilma och alla som bryr sig om henne.

Kan vi inte alla enas om det?
Senast redigerad av Olbars 2019-12-16 kl. 20:28.
Citera
2019-12-16, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Men för helvete ge dig snart. Dina tankar och resonemang är bortom allt normalt tänkande.
På fullaste allvar tror du verkligen att de flesta män klarar av att börja dela en död människa?
Vad är det för jämförelser du gör bara för att akutsjuksköterskor är vana att se blod så skulle de utan att må dåligt kunna stycka en död människa.
Jämför inte styckning med obduktion

Men vad är det du inte förstår?
De flesta män som hamnar i en situation där de har mördat eller vållat någons död syftar jag på.
Det är en extrem situation som man inte kan förbereda sig på. Därför är det bara dumt att sitta i soffan i lugn och ro och säga att man minsann skulle ringa polisen direkt och sköta allt på ett korrekt sätt. Jag gissar att ingen av er här inne har varit i en sådan situation, och inte jag heller. Men till skillnad från er så förstår jag iallafall att en människa förändras psykiskt i en sådan situation.
Senast redigerad av vemsa 2019-12-16 kl. 20:33.
Citera
2019-12-16, 20:20
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Men för helvete ge dig snart. Dina tankar och resonemang är bortom allt normalt tänkande.
På fullaste allvar tror du verkligen att de flesta män klarar av att börja dela en död människa?
Vad är det för jämförelser du gör bara för att akutsjuksköterskor är vana att se blod så skulle de utan att må dåligt kunna stycka en död människa.
Jämför inte styckning med obduktion

Det finns flera som styckat sina mordoffer. Ingen har väl varit rätt navlade. Sen finns det en, om inte flera som inte har begått handlingen - än. Vi lär väl få läsa om det, tråkigt nog.
Citera
2019-12-16, 20:20
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Herregud vilket svammel! Detta är DINA tankar, men jag tror knappast att andra människor tänker som du i detta fall. Det är verkligen inte vem som helst som klarar av att stycka en kropp.
Vemsa är mycket märklig i många uttalanden. Att man sågar ut en döende människa från en krockad bil, genom att såga lemmar från personen( vad har det annars med styckmord att göra?) utan att ringa polis för att föraren druckit alkohol....!!!? Jag har aldrig hört maken.
Vemsa är antingen full, galen eller så dålig på språket att hen inte fullt ut begriper vad hen skriver.
Citera
2019-12-16, 20:24
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Men vad är det du inte förstår?
De flesta män som hamnar i en situation där de har mördat eller vållat någons död syftar jag på.
Det är en extrem situation som man inte kan förbereda sig på. Därför är det bara dumt att sitta i soffan i lugn och ro och säga att man minsann skulle ringa polisen direkt och sköta allt på ett korrekt sätt. Jag gissar att ingen av er här inne har varit i en sådan situation, och inte jag heller. Men jag till skillnad fån er så förstår jag iallafall att en människa förändras psykiskt i en sådan situation.

Vad är det du inte förstår?
Citera
2019-12-16, 20:24
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontGetStuck
tror nog ingen som dödar uppsåtligt eller av misstag förstår vad det kommer göra i nästa steg.
Gud bevare oss arma som än är oskyldiga må uppleva detta!
Det finns människor som planerar mord med kylan hos en erfaren soldat.
Det finns (få) personer som finner en njutning i att mörda och stycka.
Din sista mening är uppbygd som en halvdålig google översättning.
Gud bevare dig också.
Citera
2019-12-16, 20:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Det finns flera som styckat sina mordoffer. Ingen har väl varit rätt navlade. Sen finns det en, om inte flera som inte har begått handlingen - än. Vi lär väl få läsa om det, tråkigt nog.

Precis som du säger ingen har varit rätt navlad.
Citera
2019-12-16, 20:26
Medlem
För dem allra flesta är det fullständigt otänkbart att stycka någon.
För dem allra flesta är det fullständigt otänkbart att döda någon.
För vissa är det ok att döda om det finns själ för det.
För visa som dödar är det nödvändigt att stycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in