Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
OK, du kommer med ett felaktigt påstående, och när jag vågar visa att det är fel så klämmer du i med att du egentligen inte menade så mycket med det. Det finns ett namn för sådana som du: troll.
Nej då missförstår vi varandra. Och jag får be om ursäkt om jag diskuterar så illa att du inte tror att jag är seriös. Jag har faktiskt aldrig blivit kallad troll, så det var en ögonöppnare, men inget som jag ser som positivt. Jag får ta det som att jag saknar tillräcklig kunskap i ämnet. Jag tror att jag själv felaktigt anklagat några för att vara "troll" genom åren. Och då har det varit folk som helt enkelt haft så lite kunskap att jag inte kunnat förstå att vad de skrivit var menat som seriöst, men som jag trott var skrivet enbart för att reta upp mig och andra. Vilket visat sig vara fel. Som en astronom ska ha sagt:
“Two things are infinite, as far as we know – the universe and human stupidity.” =)
Nåväl, tillbaka till ämnet:
Vad menar du med att du "vågade" visa att det jag skrivit var fel?
Min uppgift om 1/3 kom faktiskt från samma tabell som fanns i texten du länkade till. Jag hade inte läst kolumnerna så noga, utan bara lagt 35% på minnet, då jag förmodligen trott att det var totalen. Men det var alltså andelen opublicerade meterologer och atmosfärsforskare som tror på AGW. Totala andelen i denna grupp redovisas inte i klartext. Men jag får det till 45%.
Och det jag skrev sen var faktiskt sant. När jag skulle skicka inlägget med påståendet om 1/3 meterologer så var jag nära att hindra mig själv. Därför att jag tycker inte om den typen av retorik, så jag kunde inte förstå varför jag själv var på väg att använda den. Dock så kunde jag tydligen inte hindra mig själv från att skicka inlägget. Så detta kanske man kan se som att jag "trollat". Även om mina fördomar om personer som ägnar sig åt sån verksamhet säger mig att de inte lägger energi på sådana överväganden som jag just beskrev.
Av alla som deltog i studien, inklusive klimatforskare och övriga är det alltså 52% som tror att globala uppvärmningen mest har mänsklig orsak, 10% tror att det är en blandning av naturlig och mänsklig orsak, 5% tror mest naturlig orsak, 20% tycker att det inte finns tillräcklig fakta för att komma fram till varför globala temperaturen ökar, 4% tror inte att någon global uppvärmning sker.
Av publicerade klimatforskare tror 78% på AGW, 2% NGW.
Vilken förklaring till nuvarande klimat och nuvarande uppvärming har klimatforskare? Är det olika, eller tror de generellt på ungefär samma teori?
Jag såg denna video häromdagen:
Dan Britt - Orbits and Ice Ages: The History of Climate
https://www.youtube.com/watch?v=Yze1YAz_LYM
Han säger att genom geologisk data kan man se vad temperaturen varit förr, samt kan se temperaturprofiler som återkommer. Vilket bl.a beror på att jordens bana runt solen är en aning excentrisk. Ena halvan av året ligger jorden närmare solen. Årstiden när jorden ligger närmare solen har betydelse för årsmedeltemperaturen, samt ifall glaciärer byggs på eller smälter. Årstiden när jorden är närmast solen i den excentriska banan förändras långsamt, med en period på i storleksordningen hundratusentals år. Vi ligger just nu i en bana/temperaturprofil som borde ha en sjunkande trend. Men efter att människan satte igång med jordbruk och djurhållning för några tusen år sedan har atmosfären fått ett tillskott av växthusgaser, som har gjort att temperaturen avviker från profilen. Inte så dramatisk avvikelse fram till industrialiseringen. Industrialiseringen har lett till stor förbränning av stenkol och fossila bränslen. Växthuseffekten har ökat mycket, temperaturen ökar. Detta förväntas leda till att glaciärer smälter och att havsnivån stiger. Vilket man redan nu kan se genom att jämföra foton på glaciärer för hundra år sedan med nutid.
Är detta den allmänt accepterade förklaringen som man kan anta att 78% klimatforskare enligt ovan ställer sig bakom?
Det kan ju vara bra att ha en bas för diskussionerna, tänkte jag.