Citat:
Ursprungligen postat av
Herrkaramell
Har varit borta lång tid från Flashback och har inte heller hört mycket i tidningarna om wilmafallet.. ursäktar att jag ber om lite info det är omöjligt att läsa allt som står!
Så.. är det någon vänlig själ som vill göra en sammanfattning? Vilka sitter häktade? Namn?
Har man hittat mer av Wilma.. ? Vad händer?
MGM1 (T) är kvar i häkte. MGM2 OCH 3 (MGM:s pappa + en närstående kvinna) anhölls för utredning, och för att de inte skulle kunna förstöra bevis mm. men släpptes då domstolen inte ansåg att bevismaterialet räckte för fortsatt häktning.
Den tidigare åklagaren är ersatt med en ny , Jim W.,, som har kompetens inom bl.a. hedersmord/kulturen, dvs erfarenhet av sådana mål tidigare.
Det har diskuterats här huruvida det kan handla om hedersmordkultur, eller bara är en släng av det, eller inte alls.
Även diskuterats om åklagaren avsiktligt fått ärendet på sitt bord pga ovan beskrivna kännedom.
Eller om det är en slump?
Själv tror jag han fått uppdraget med tanke på fallets allmänna karaktär och kanske kan rimma
med hans kompetens.
Det är inte fel, eller brist på objektivitet tycker jag, utan just en sådan åklagare kan utesluta att
det handlar om hedersrelaterat om det är så, kanske fortare än en inom området oerfaren åklagare.