2019-12-15, 21:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Ing*var Back*man, SDs advokat.
Han menar att åklagarens argumentation för motivet till mordet bygger på ett “omänskligt resonemang”.

Vad säger vi om det? Vad menar han med ett omänskligt resonemang?

Advokaten säger också att SD “i dag” har en god relation till sin dåvarande fru. “På vilket sätt det skulle gynna NN att ta livet av målsäganden… vilket är essensen i argumentationen från åklagarens sida, är svårt att föreställa sig”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8ow2/triangeldramat-runt-lena-wesstrom-omanskligt-resonemang

Vad kan vara ett omänskligt resonemang vad gäller motivbilden om SD och LW inte hade något förhållande det senaste året?

Det jag kommer fram till är att motivet är Geocaching.

SD och HD skulle resa till USA på tisdagen och i o m det hade de ingen kontroll över LW.
LW hade ju tidigare raderat fuskloggar eller fusklogg för HD.
Skulle LW radera mer fuskloggar?

Snart skulle The Heart of Sweden GeoTour Örebro avslutas och om de inte hade någon kontroll över LW over there så skulle HDs svit spräckas.

Var det därför hon var tvungen att mördas innan USA resan?

Kom ihåg detta nu när FUP kommer.
Är det detta som är motivet? Det omänskliga resonemanget? blandat med en massa hat både från SDs och HDs sida men pga olika orsaker.

Ja, ett lite märkligt uttalande från advokaten när man inte vet ad de har i kikaren.

Jag kan nog tänka mig att försvarets linje kommer att vara att SD och L*ena var de bästa vänner, ända till slutet. SD och hans fru likaså.

Det finns en "gammal" historik när L*ena var besviken på SD (L*ena ville att SD skulle skiljas och L*ena ville berätta för HD att de hade ett förhållande. Men att skiljas hade SD inga planer på och inte heller ville han att förhållandet skulle komma fram till HD, utan ville att hans och HDs äktenskap skulle repareras.

Den linje åklagaren (förmodligen?) har är att SD inte alls var bästa vän med LW. Hon var rädd för honom och hade både blivit hotad, misshandlad och ofredad. Hon ville avsluta relationen med SD och försökte åka till Norge med en ny relation.

Det omänskliga resonemanget blir då att det inte finns någon rim och reson i åklagarens teori, eftersom det inte fanns något motiv för SD att mörda LW.

Varför skulle han brutalt mörda sin vän som han hade en bra relation med och dessutom förstöra sitt liv med HD? Det är ett omänskligt resonemang...

Det skulle väl i princip innebära att SD är en mördare som bara mördar för sin lusts skull.

Min teori om vad advokaten menar med "ett omänskligt resonemang".
Senast redigerad av notknapparen 2019-12-15 kl. 21:38.
Citera
2019-12-15, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, ett lite märkligt uttalande från advokaten när man inte vet ad de har i kikaren.

Jag kan nog tänka mig att försvarets linje kommer att vara att SD och L*ena var de bästa vänner, ända till slutet. SD och hans fru likaså.

Det finns en "gammal" historik när L*ena var besviken på SD (L*ena ville att SD skulle skiljas och L*ena ville berätta för HD att de hade ett förhållande. Men att skiljas hade SD inga planer på och inte heller ville han att förhållandet skulle komma fram till HD, utan ville att hans och HDs äktenskap skulle repareras.

Den linje åklagaren (förmodligen?) är att SD inte alls var bästa vän med LW. Hon var rädd för honom och hade både blivit hotad, misshandlad och ofredad. Hon ville avsluta relationen med SD och försökte åka till Norge med en ny relation.

Det omänskliga resonemanget blir då att det inte finns någon rim och reson i åklagarens teori, eftersom de inte fanns något motiv för SD att mörda LW.

Varför skulle han brutalt mörda sin vän som han hade en bra relation med och dessutom förstöra sitt liv med HD? Det är ett omänskligt resonemang...

Det skulle väl i princip innebära att SD är en mördar som bara mördar för sin lusts skull.

Min teori om vad advokaten menar med "ett omänskligt resonemang".
En teori som låter mycket realistiskt måste ja säga bra där.
Citera
2019-12-15, 21:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Avslår HR så kan man ju alltid försöka få fallet till HD. Men där krävs som bekant PT, vilket sällan beviljas.
Har domen sedan vunnit laga kraft så finns ju möjlighet att begära resning. Thomas Quick gjorde väl det?
Så fall kan tas upp på nytt.

[...]

Ok, tack.
Nu får vi väl hoppas att detta fall kan svara tydligt och klart på vem som är skyldig och att det blir en fällande dom för den skyldige.

Ursäkt min okunskap, men vad betyder PT?
Citera
2019-12-15, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, tack.
Nu får vi väl hoppas att detta fall kan svara tydligt och klart på vem som är skyldig och att det blir en fällande dom för den skyldige.

Ursäkt min okunskap, men vad betyder PT?
Prövningstillstånd tror jag menas med pt
Citera
2019-12-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Som sagt: vad som är tanke- respektive skrivfel i zilverkons inlägg är det nog bäst att zilverkon själv redogör för.
Att vi tolkar olika står däremot klart.

Det kan vara så. Men inte i mordfall. Detta gäller ett mordfall, det var kanske inte fallet i ditt fall?

På tal om skrivfel, du menar @Zilver-eko och inte Zilver-kon ?

Gällande ett av de indicier som finns inom detta mordfallet gällande mordet på LW, så hittade polisen ett föremål nära angränsande till den nu på sannolika skäl mordmisstänkte SD:s bostadshus, SD påstår själv att någon annan person hade utplacerat föremålet därstädes för att sålunda rikta kompromettering mot SD som Gärningsperson, detta indicium är en kalaskaka för SD:s nuvarande försvarsadvokat Ingvar Backman, så och även för vederbörande's klient.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-12-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Frågor kring hur bevisningen är beskaffad och hur långt den kan tänkas räcka får du väl ställa till de troende, dvs. de som menar att den existerar. Min egen inställning är att man inte skall tro på något som det inte finns förnuftiga skäl att anse vara sant.

Oj, det var en minst sagt spännande åsikt. Att det inte finns någon bevisning överhuvudtaget? Verkligen ett observandum att lägga på minnet.

Verkar ändå som att åtalet kommer inom kort? Finns väl inga skäl annars att låta försvaret gå igenom protokollen?
Citera
2019-12-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej jag menar domar från Hovrätten? Om parterna inte är nöjda med den och det tillkommer ny bevisning? Då får man väl rätt att pröva fallet i Högsta domstol?

Zilver menade väl domen från HR?

Ja, du har rätt. Det menade jag och skrev också det. Fattar inte var problemet finns hos de som gnäller.

Om en TR-dom överklagas (vilket sker ganska ofta, särskilt vid mordfall) så går det givetvis först till HR i prövning. Inte så många fall går därifrån till HD, däremot.

Att ett mål skulle gå direkt från TR till HD (Högsta Domstolen) utan att först landa i Hovrätten (HR) har jag aldrig hört talas om.

Känns lite som att någon bara försöker blanda bort korten och göra sig lustiga.
Citera
2019-12-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Ing*var Back*man, SDs advokat.
Han menar att åklagarens argumentation för motivet till mordet bygger på ett “omänskligt resonemang”.

Vad säger vi om det? Vad menar han med ett omänskligt resonemang?

Advokaten säger också att SD “i dag” har en god relation till sin dåvarande fru. “På vilket sätt det skulle gynna NN att ta livet av målsäganden… vilket är essensen i argumentationen från åklagarens sida, är svårt att föreställa sig”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8ow2/triangeldramat-runt-lena-wesstrom-omanskligt-resonemang

Vad kan vara ett omänskligt resonemang vad gäller motivbilden om SD och LW inte hade något förhållande det senaste året?

Det jag kommer fram till är att motivet är Geocaching.

SD och HD skulle resa till USA på tisdagen och i o m det hade de ingen kontroll över LW.
LW hade ju tidigare raderat fuskloggar eller fusklogg för HD.
Skulle LW radera mer fuskloggar?

Snart skulle The Heart of Sweden GeoTour Örebro avslutas och om de inte hade någon kontroll över LW over there så skulle HDs svit spräckas.

Var det därför hon var tvungen att mördas innan USA resan?

Kom ihåg detta nu när FUP kommer.
Är det detta som är motivet? Det omänskliga resonemanget? blandat med en massa hat både från SDs och HDs sida men pga olika orsaker.

Jag har skrivit det som ett möjligt del-motiv i tråden förut: Att det mycket väl kan vara oegentligheter i ekonomin i Geo-sammanhang där SD sitter med fingrarna i syltburken och som är grundmotivet till att LW mördades, för att hon hotade att avslöja det. Men när jag skrev det så påpekade någon i tråden att hon kanske försökte utpressa SD gällande detta. Det berättar mer om den personen än om en person (LW) som kanske inte gillar ruffel och båg och vill att allt ska vara korrekt. Allt handlar inte om pengar för alla människor.
Citera
2019-12-15, 22:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maern23
Prövningstillstånd tror jag menas med pt

Aha, tack.
Jag bryr mig nog inte om vad som menas med prövningstillstånd, för vi ska väl ändå inte komma dit hoppas jag.

Får återkomma om det skulle bli aktuellt.

Känns lite som att man får ta en sak i taget nu.
Kan väl börja med ett åtal, det skulle sitta fint.

Och därefter en rättegång i Tingsrätten.
Det vore en bra början.

Och så hoppas, hoppas att det är en grundlig FUP och åtal som ger svar på frågorna vem, var, när, hur och varför och inte lämnar dörrarna öppna.
Citera
2019-12-16, 00:46
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Är juryn i TR inte enig så är det klart att det går vidare till HR.

Vi har bara jury i tryckfrihetsmål i Sverige. Det är politiskt utsedda nämndemän som tillsammans med domaren avgör skuld- och eventuell påföljdsfråga.
Citera
2019-12-16, 03:00
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Mjä, det är svårt att inte lämna spår vid grova våldsbrott. Det är väl typiskt svårt att neka sig ur ett mordfall med enbart nekande. Finns ingen teknisk bevisning överhuvudtaget som binder MT till själva gärningen så kan det bero på att hen är oskyldig, polis och åklagare slarvat bort sig. Det var ju en man som dömdes för mord i Västerås för inte länge sedan, där bara delar av skelett från mördade kvinnan återfanns i skogen.
(Fátima Berggren som också försvann på misstänkt människorov
(FB) Fatima Berggren Västerås kidnappad? Funnen död, april 2018)

"Fatima Berggren och 54-åringen hade tidigare haft en relation. Hon hade gjort omkring 75 anmälningar mot honom för misshandel, hot och skadegörelse, enligt åtalet.

Hon hade ansökt om kontaktförbud, men det beviljades inte.

”Nu har jag ingen ork att försöka lugna en psykopat som hotar slå sönder mig”, skriver hon i en utredning."

LW gjorde två anmälningar varav hon tog tillbaka den ena.
Och hon bröt inte kontakten med SD.
Hur skulle någon ha kunnat hjälpa henne?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-12-16 kl. 03:52.
Citera
2019-12-16, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, jag skrev att åklagaren aldrig verkar ha uttryckt några planer på att väcka åtal. Det enda jag har sett henne uttala sig om var något om att SD minsann kunde få vara misstänkt tills brottet preskriberas.

”Kunde få” har jag missat. Kan du länka till det uttalandet. Jag minns bara ett svar hon gav där man frågade hur länge han kunde vara misstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in