2019-12-15, 19:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Om man bara blånekar och har en bra advokat, så brukar man till sist komma undan, men inom detta mordfallet tror jag att SD kommer att få mycket svårt med att komma undan trots sitt blånekande.

Jag tror som jag tidigare framfört, att KammarÅklagaren Åsa Hiding kommer förr eller senare att ro båten i land.

Mvh/ @JokerMannen

Mjä, det är svårt att inte lämna spår vid grova våldsbrott. Det är väl typiskt svårt att neka sig ur ett mordfall med enbart nekande. Finns ingen teknisk bevisning överhuvudtaget som binder MT till själva gärningen så kan det bero på att hen är oskyldig, polis och åklagare slarvat bort sig. Det var ju en man som dömdes för mord i Västerås för inte länge sedan, där bara delar av skelett från mördade kvinnan återfanns i skogen.
(Fátima Berggren som också försvann på misstänkt människorov
(FB) Fatima Berggren Västerås kidnappad? Funnen död, april 2018)
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-15 kl. 19:54.
Citera
2019-12-15, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maern23
Tror dom här väldigt mycket kött på bena i detta fall, han kommer få minst 18 år kanske livstid om dom kan bevisa att brottet varit planerat och särskilt grymt som detta verkar varit. Såna som han ska låsas in på obestämd tid enligt mej.

Ja, de har nog kött när det gäller SD,
och livstid blir domen. Hans advokat får rikta in sig på att leta förmildrande omständigheter. Han kan hämta uppslag här i tråden, men det kommer inte hjälpa.

Vid rättegången får vi hoppas att inte LW:s mediakåta gamla scoutkamrat EF blir nämndeman. Han känner väl både SD och LW. Undrar om han har jobbat ihop med SD på apoteket? Någon som vet?

Citera
2019-12-15, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Ja, de har nog kött när det gäller SD,
och livstid blir domen. Hans advokat får rikta in sig på att leta förmildrande omständigheter. Han kan hämta uppslag här i tråden, men det kommer inte hjälpa.

Vid rättegången får vi hoppas att inte LW:s mediakåta gamla scoutkamrat EF blir nämndeman. Han känner väl både SD och LW. Undrar om han har jobbat ihop med SD på apoteket? Någon som vet?

Jag tror att Expressen eventuellt letat igenom vänlistan för att hitta vänner som. kan vara sedan tiden innan Örebro. De gör väl så för att göra BO lite mer mänskligt ansikte än "mördad 45 årig mamma".

Finns det något särskilt skäl att tro att han inte skulle avsäga sig eventuellt nämndemannauppdrag, ifall han skulle få det, med hänsyn till jäv?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-15 kl. 20:01.
Citera
2019-12-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror att Expressen eventuellt letat igenom vänlistan för att hitta vänner som. kan vara sedan tiden innan Örebro.
Finns det något särskilt skäl att tro att han inte skulle avsäga sig eventuellt nämndemannauppdrag, ifall han skulle få det, med hänsyn till jäv?
Han skulle aldrig kunna sitta som nämndeman i detta fall, förstått att dom kollar upp noggrant i fall nämndemän har någon koppling till åtalad samt målsägande i målet. Har väl hänt nån gång att de uppdagas och då har hela rättegången fått tagits om. Så nä.....
Citera
2019-12-15, 20:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Han skulle aldrig kunna sitta som nämndeman i detta fall, förstått att dom kollar upp noggrant i fall nämndemän har någon koppling till åtalad samt målsägande i målet. Har väl hänt nån gång att de uppdagas och då har hela rättegången fått tagits om. Så nä.....
Nämndemän tillsätts väl politiskt, och en googling ger inga partipolitiska träffar för denne Erik som diskuteras. Däremot kommer kanske Ireen von Wachenfeldt (som företräder Vänsterpartiet i Örebro län) att kunna lottas som nämndeman vid en eventuell rättegång. Ireen kan säkert liksom domaren Ulla anses vara tillräckligt objektiv och opartisk för den här typen av mål:
https://www.youtube.com/watch?v=byQhV-_1GXs
Citera
2019-12-15, 20:22
Medlem
Citat:

Nä, jag tänkte detsamma. Min fråga var ställd mer från att skribenten verkar antyda något oärligt kring LWs gamla bekanta i artikeln, om hen antydde att personen skulle vara korrupt?
De flesta normala nämndemän skulle nog följa instruktion att avsäga sig uppdraget i de ärenden där de känner någon av de inblandade. Den negativa uppmärksamheten som följer av upptäckt av jäv avskräcker nog oftast.
Citera
2019-12-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä, jag tänkte detsamma. Min fråga var ställd mer från att skribenten verkar antyda något oärligt kring LWs gamla bekanta i artikeln, om hen antydde att personen skulle vara korrupt?
De flesta normala nämndemän skulle nog följa instruktion att avsäga sig uppdraget i de ärenden där de känner någon av de inblandade. Den negativa uppmärksamheten som följer av upptäckt av jäv avskräcker nog oftast.

Hur fn får du det till att jag skulle antyda EF vara korrupt?
Naturligtvis handlar det om att det inte får sitta nämndemän som kan misstänkas vara partiska p g a att de är personligt bekanta med BO eller åtalad.
Citera
2019-12-15, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nämndemän tillsätts väl politiskt, och en googling ger inga partipolitiska träffar för denne Erik som diskuteras. Däremot kommer kanske Ireen von Wachenfeldt (som företräder Vänsterpartiet i Örebro län) att kunna lottas som nämndeman vid en eventuell rättegång. Ireen kan säkert liksom domaren Ulla anses vara tillräckligt objektiv och opartisk för den här typen av mål:
https://www.youtube.com/watch?v=byQhV-_1GXs

Han blev nominerad av någon i Centern och blev väldigt glad för att han fick bli nämndeman trots att han inte var aktiv medlem i partiet, berättade han på sin Fb.
Citera
2019-12-15, 20:39
Medlem
Ing*var Back*man, SDs advokat.
Han menar att åklagarens argumentation för motivet till mordet bygger på ett “omänskligt resonemang”.

Vad säger vi om det? Vad menar han med ett omänskligt resonemang?

Advokaten säger också att SD “i dag” har en god relation till sin dåvarande fru. “På vilket sätt det skulle gynna NN att ta livet av målsäganden… vilket är essensen i argumentationen från åklagarens sida, är svårt att föreställa sig”.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RR8ow2/triangeldramat-runt-lena-wesstrom-omanskligt-resonemang

Vad kan vara ett omänskligt resonemang vad gäller motivbilden om SD och LW inte hade något förhållande det senaste året?

Det jag kommer fram till är att motivet är Geocaching.

SD och HD skulle resa till USA på tisdagen och i o m det hade de ingen kontroll över LW.
LW hade ju tidigare raderat fuskloggar eller fusklogg för HD.
Skulle LW radera mer fuskloggar?

Snart skulle The Heart of Sweden GeoTour Örebro avslutas och om de inte hade någon kontroll över LW over there så skulle HDs svit spräckas.

Var det därför hon var tvungen att mördas innan USA resan?

Kom ihåg detta nu när FUP kommer.
Är det detta som är motivet? Det omänskliga resonemanget? blandat med en massa hat både från SDs och HDs sida men pga olika orsaker.
Senast redigerad av Medimera 2019-12-15 kl. 20:44.
Citera
2019-12-15, 20:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Han blev nominerad av någon i Centern och blev väldigt glad för att han fick bli nämndeman trots att han inte var aktiv medlem i partiet, berättade han på sin Fb.
Ok. Enligt ett tidigare inlägg i tråden är han också ett av de vittnen som gjorde viktiga iakttagelser under kvällen, så om inte annat går han väl bort som nämndeman av den anledningen:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-12-15, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok. Enligt ett tidigare inlägg i tråden är han också ett av de vittnen som gjorde viktiga iakttagelser under kvällen, så om inte annat går han väl bort som nämndeman av den anledningen:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

EF bor i Adolfsberg och det ligger ju långt ifrån Hjärsta. Framgår det någonstans vad "grannen" som sett henne i träningskläder hette och bodde? Jag minns bara att det skrevs granne och då kan det ju inte vara EF som såg henne?
Citera
2019-12-15, 21:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
EF bor i Adolfsberg och det ligger ju långt ifrån Hjärsta. Framgår det någonstans vad "grannen" som sett henne i träningskläder hette och bodde? Jag minns bara att det skrevs granne och då kan det ju inte vara EF som såg henne?

Mannen ska ha bott endast några hus från LW.

Låst artikel i NA:

"En man som bor några hus därifrån berättar:
– Jag är till 90 procent säker på att jag såg min granne vid åtta-niotiden på måndagskvällen. Hon hade en neonrosa tröja och var träningsklädd. Jag noterade det eftersom jag själv hade missat min träning och tänkte att det var skönt att hon kom iväg i alla fall.
"

[...]
"Uppgifterna har han lämnat till polisen. Han såg aldrig om kvinnan kom tillbaka till sin bostad, eller inte."

https://www.na.se/logga-in/granne-berattar-om-forsvunna-lena-jag-sag-henne-ga-ut-traningskladd-pa-mandagskvallen

Tillägg:
Nej, EF bor ju långt söderut.
Men nu minns jag en Erik i området som hade hunden som drog mot planket. Kanske det var den Erik?
Senast redigerad av notknapparen 2019-12-15 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in