2019-12-15, 18:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Tror att postaren menade HD (Högsta domstolen) med det sista ang prövningstillståndet.

Nja, fast om det avser något nytt som tillkommit är man väl inne på resning? HD tar väl främst upp fall om det i någon del innefattar en fråga som principiellt är viktigt för rättstillämpningen. Dvs att avgörandet i någon del är vägledande.
Citera
2019-12-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänkte just på ett annat fall, där den misstänkte enbart blev fälld för brott mot griftefriden.

Åklagaren överklagade domen i Tingsrätten, hon ansåg att hon hade tillräckligt på fötterna. Men Hovrätten avslog och mannen friades.

Funderar på om det tar slut där så att säga?

Kan ett fall någonsin tas upp på nytt?
Eller är det avgjort för evigt?

Vad krävs för att ett fall ska tas upp på nytt, om det är möjligt?

Avslår HR så kan man ju alltid försöka få fallet till HD. Men där krävs som bekant PT, vilket sällan beviljas.
Har domen sedan vunnit laga kraft så finns ju möjlighet att begära resning. Thomas Quick gjorde väl det?
Så fall kan tas upp på nytt.

Citat:
Tror att postaren menade HD (Högsta domstolen) med det sista ang prövningstillståndet.

Hedrande att du stöttar din partner in crime (ang det avbrutna hundsöket) men hen menar knappast HD; man brukar väl ändå aldrig överklaga direkt från TR till HD?🤔
Citera
2019-12-15, 18:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Avslår HR så kan man ju alltid försöka få fallet till HD. Men där krävs som bekant PT, vilket sällan beviljas.
Har domen sedan vunnit laga kraft så finns ju möjlighet att begära resning. Thomas Quick gjorde väl det?
Så fall kan tas upp på nytt.

Hedrande att du stöttar din partner in crime (ang det avbrutna hundsöket) men hen menar knappast HD; man brukar väl ändå aldrig överklaga direkt från TR till HD?🤔

Nej jag menar domar från Hovrätten? Om parterna inte är nöjda med den och det tillkommer ny bevisning? Då får man väl rätt att pröva fallet i Högsta domstol?

Zilver menade väl domen från HR?
Citera
2019-12-15, 18:33
Medlem
Citat:
Nej jag menar domar från Hovrätten? Om parterna inte är nöjda med den och det tillkommer ny bevisning? Då får man väl rätt att pröva fallet i Högsta domstol?

Ja, jag förstår att du menar det men saken handlade nu om vad zilverkon menade. Och jag menar att utifrån hur hen skrev så är det inte troligt att hen menade HD.
Men att vi dividerar kring hens inlägg lär inte leda nånvart, vi får hoppas på att hen själv klargör sin uppfattning.
Citera
2019-12-15, 18:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja, jag förstår att du menar det men saken handlade nu om vad zilverkon menade. Och jag menar att utifrån hur hen skrev så är det inte troligt att hen menade HD.
Men att vi dividerar kring hens inlägg lär inte leda nånvart, vi får hoppas på att hen själv klargör sin uppfattning.

Nja om du läser hens inlägg en gång till kan man se rätt tydligt att sista HR är ett stavfel och ska vara HD istället.
Citera
2019-12-15, 18:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Bevisning ska inte prövasförst i sista instans. Tillkommer ny bevisning efter lagakraftvunnen dom så kan den som har rätt att överklaga möjlighet att söka resning. Men resning innebär att domen rivs upp och det typiskt kan bli en ny rättegång. HovR beviljar resning för TR-domar och HD för HovR-domar. Men det är alltså inte överrätten som så att säga håller den nya rättegången om så blir.

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/resning/
Citera
2019-12-15, 18:59
Medlem
Man måste få prövningstillstånd i hovrätten har egen erfarenhet. När det gäller högsta domstolen är kraven betydligt hårdare, antingen att det framkommit ny bevisning som sannolikt ändrar domslutet eller att det blir en vägledande dom för liknande fall i framtiden.
Citera
2019-12-15, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, ett FUP hade suttit fint, men jag kan gärna vänta hur länge som helst, bara åtalet är glasklart och leder till en enig fällande dom. I nuläget pekar allt på att SD är skyldig, ty någon måste ju ha mördat Lena...så vi får väl se var det landar.

Att SD bad sin advokat att undersöka vissa saker för att bevisa sin oskuld var nog "det sista halmstrået" SD hade. Om det kommer räcka? Det vet vi inte eftersom vi inte vet vad för typ av bevis för SDs oskuld det skulle visa. Kanske håller det, kanske inte.

Tror hellre att SD kommer försöka skylla på någon annan, rikta misstankarna åt annat håll, än att erkänna när han känner att det hettar till på allvar under fötterna.

Om man bara blånekar och har en bra advokat, så brukar man till sist komma undan, men inom detta mordfallet tror jag att SD kommer att få mycket svårt med att komma undan trots sitt blånekande.

Jag tror som jag tidigare framfört, att KammarÅklagaren Åsa Hiding kommer förr eller senare att ro båten i land.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-12-15, 19:13
Medlem
Citat:
Nja om du läser hens inlägg en gång till kan man se rätt tydligt att sista HR är ett stavfel och ska vara HD istället.

Som sagt: vad som är tanke- respektive skrivfel i zilverkons inlägg är det nog bäst att zilverkon själv redogör för.
Att vi tolkar olika står däremot klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Maern23
Man måste få prövningstillstånd i hovrätten har egen erfarenhet. .

Det kan vara så. Men inte i mordfall. Detta gäller ett mordfall, det var kanske inte fallet i ditt fall?
Citera
2019-12-15, 19:14
Medlem
Tror dom här väldigt mycket kött på bena i detta fall, han kommer få minst 18 år kanske livstid om dom kan bevisa att brottet varit planerat och särskilt grymt som detta verkar varit. Såna som han ska låsas in på obestämd tid enligt mej.
Citera
2019-12-15, 19:24
Medlem
Citat:
Som sagt: vad som är tanke- respektive skrivfel i zilverkons inlägg är det nog bäst att zilverkon själv redogör för.
Att vi tolkar olika står däremot klart.

Det kan vara så. Men inte i mordfall. Detta gäller ett mordfall, det var kanske inte fallet i ditt fall?
Nej det var det inte. Säkert rätt som du påstår.
Citera
2019-12-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maern23
Nej det var det inte. Säkert rätt som du påstår.

Gäller det ”mindre” brott så kan prövn-tillstånd krävas för att HR skall ta upp. Som jag fattat.

Från domstol.se:

”Prövningstillstånd till hovrätten

I tvistemål och i vissa brottmål krävs prövningstillstånd för att hovrätten ska pröva målet. Det är hovrätten som avgör om den ska lämna prövningstillstånd eller inte.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in