Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Om det är så förstår jag inte varför inte du och andra solidariska människor med hjärtat till vänster inte startat ett fastighetsbolag som byggt hyreshus och hyrt ut till låg hyra?
Vad kommer det sig?
Ni har ju helt kunnat "döda" ockerverksamheten.
Sedan tyckte jag inte att 1966/månad för 28 kvm lät så betungande.
https://www.blocket.se/annons/orebro/1r_o_kokvra/86963125
Jag har hört det där argumentet tidigare. Ett sätt att skyffla över ansvaret med bostad på de som är drabbade. Mer eller mindre "victim blaming". Det är en sådan attityd som försämrar bostadssituationen, än hjälper den. Ifall man hade möjlighet att starta ett fastighetsbolag och bygga hyresrätter hade en bostadsbrist inte varit något man gnällt över, utan försvarat. Ungefär som du gör. Så jag antar därför att du har någon personlig vinning i att det ser ut som det gör för att du själv är hyresvärd.
Det är heller ingen poäng som du driver, mot något. Hyran måste stå i relation till lönerna, ifall ni tycker att hyran är för låg - då måste ni gå ut och övertyga bolagen folk jobbar på att betala folk mer. Att hyran endast ska ta 33% av personers bruttolöner är ett mycket vanligt krav från alla hyresvärdar, just för syftet att hyran aldrig ska konkurrera med andra levnadskostnader. Jag förstår att många hyresvärdar säkert vill ha högre hyra och locka rikare människor, men faktumet är att bostadsbristen orsakar snarare att de utnyttjar desperata människor och det är inte ett okej sätt att driva en verksamhet.
Sedan att det finns privata hyresvärdar ute på landet som tar en liten hyra för ingen vill bo där, är en helt ovidkommande sak. Annonsen du skickade gäller en etta i Hällefors. Ett skitställe ingen någonsin har hört talas om. Nej vi behöver inte bostäder där, och faktumet att det finns några ruttna ruckel där ute betyder inte att det inte finns en nationell bostadsbrist, eftersom bostadsbristen är fundamentalt ansluten till jobbmöjligheter. Nationen finns inte utanför storstäderna och det är bara att acceptera. En brist på bostäder där det finns jobb är lika illa som om det inte fanns bostäder överhuvudtaget, och att det finns bostäder där det inte finns några jobb är inte relevant eller intressant.
En fungerande bostadssituation vore istället ifall vi hade fler hyresbolag som konkurrerade, lättare att bygga, vakanser, osv. men det har vi inte! Det här är ett typiskt exempel där de som är i branschen inte tagit sitt ansvar och ett exempel av en alldeles för generös bostadspolitik mot de som äger land eller bostäder. Då måste staten ta ansvar över att lösa situationen genom att ta ifrån dem land, bygga nya bostäder och hyra ut. Typ som ett slags miljonprogram, fast extremare.