2019-12-15, 13:17
Medlem
https://fores.se/det-finns-nyproduktion-som-aven-hushall-med-laga-inkomster-har-rad-med/

Man måste alltså inte köpa. Däremot godkännas av en hyresvärd som kräver
inkomster på 3-4 ggr hyran. Blir svårt eller omöjligt ändå.

Fores är gröna och nyliberala men inte hjärn- och hjärtlösa som de flesta av
fåntrattarna här i tråden. Och Hans Lind som skrivit lär inte längre vara aktiv
medlem i vänsterpartiet.

Tvivlar mycket starkt på att viljan att bygga billigt för mindre bemedlade finns
hos vare sig bostadsföretagen eller det politiska styret i Stockholm (alliansen
plus mp kommer att kunna styra här i evigheter med ett SD som är djupt
inbördes splittrat och dessutom visar markant sämre opinionssiffror än i länet).
Citera
2019-12-15, 13:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Just det. 1/3 av all mat som produceras globalt slängs. Skulle inte kunna ske med nybyggda
bostäder. Och den mesta mat som äts här produceras utomlands. Och där råder det på
sina ställen världssvält. Men din marknad har ju redan löst det där problemet, enligt dig.

Men det är väl bara du som behöver äta och inte de svältande små barnen i Afrika.

Det där var en halmgubbe, du klarade alltså inte debatten utan var tvungen att ta till en lögn för att dölja det.
Citera
2019-12-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
En förstörd marknad börjar inte automatiskt fungera för att den släpps fri, den måste förberedas innan den släpps.
Sverige har ett annat problem och det är stora brister vad gäller konkurrens i byggbranschen. Byggarbetare är också skyddade från utländsk konkurrens. Det finns mängder med regler om hur man skall bygga hus och det finns massor av möjligheter och överklaga.
Det i kombination med ökat behov samt dålig konjunktur är inte bästa läge och släppa branschen fri för att uttrycka sig milt.
Har för mig att det är vanligt att kommuner äger bostäder med, då sitter man på flera stolar och det är inte bra för en fungerande marknad.

+1
Precis, en fungerande marknad är effektiv, men en fungerande marknad uppstår inte av sig själv. Tendensen finns alltid till oligopol monopol. Man måste alltså ha en vettig spelplan först.

Hyresregleringen är en del av problemet. Man kan ju börja med att lätta något på denna.
Senast redigerad av obisvenkanobi 2019-12-15 kl. 13:55.
Citera
2019-12-15, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det där var en halmgubbe, du klarade alltså inte debatten utan var tvungen att ta till en lögn för att dölja det.

Du för väl ingen debatt. Bara oneliners.

Finns ett bra inlägg om skillnaden mellan olika saker som jag hänvisat till förr. Inte
mitt fel att du är obildbar.

Är det inte skillnad på 1 kr och 1 miljon kronor ? Eller på en vara som kostar antingen
1 kr eller 1 miljon kronor ? Eller en vara som skall snabbt förbrukas och en som skall
finnas kvar i 100 år ? Kan du verkligen inte se/förstå något av detta ?
Citera
2019-12-15, 13:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Du för väl ingen debatt. Bara oneliners.

När du ljuger om vad jag sagt förtjänar du ingen debatt och du visade med din lögn att du förlorade den. Saken 'r klar alltså.
Citera
2019-12-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
När du ljuger om vad jag sagt förtjänar du ingen debatt och du visade med din lögn att du förlorade den. Saken 'r klar alltså.

Vad var det exakt du inte förstod ?
Citera
2019-12-15, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ge mig då din konstruktiva förklaring till att byggande är så mycket dyrare i Sverige än andra länder. Det är inte lönerna eller dyrt byggmaterial tycker du, det är inte brist på konkurrens och det finns ingen svågerpolitik. Ändå kostar det 50% mer att bygga i Sverige än i andra västeuropeiska länder. Mer än i förbannade Norge.

Jag har jämfört kostnaden för att bygga ett hus privat i Sverige (ink rot) med att bygga ett av exakt samma standard i utlandet. Skillnaden är SVINDLANDE. Och då pratar jag inte om Polen.
Sverige har haft en hög befolkningstillväxt i två årtionden och detta har lett till att man slagit i kapacitetstaket. Detta beror inte på korruption eller att byggare är överbetalda. Tvärtom. Du kan inte få fler att utbilda sig till byggare med dagens lönenivå. Bristen på byggare är jämförbar med bristen på SSK. Till de löner som erbjuds idag så får du inte fler att gå in i byggbranschen, eftersom andra yrken är mer välbetalda och statusfyllda. Polska firmor erbjuder bara runt 10 % lägre priser. Du förstår säkert varför, polska byggare i Sverige får betalt enl svensk standard (ungefär) därför har vi gott om polska byggare i Sverige men deras firmor har svårt att vinna ordrar, vilket beror på att större (svenska) firmor är tryggare att anlita. Bygger du en skrapa för 1 miljard kr så vore du dum (riktigt dum) om du anlitar en firma som kanske inte finns om 5 år.

Ta gärna och dela med dig av din offert.
Senast redigerad av 50Hz 2019-12-15 kl. 14:30.
Citera
2019-12-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kollektivavtalen gäller fortfarande. Det har V+SD+S sett till.
Så du kan vara lugn över att det kostar att bygga i Sverige.

Och byggandet av bostäder minskar rejält i Sverige. Iom att det är färre och färre som är beredda att betala vad det kostar.
För att kollektivavtal ska fungera i Sverige så måste allt arbete vara anslutet/ersättas enl kollektivavtalet. Det gäller alla yrkeskårer, även din.

Bostadsbyggandet gick ner efter införandet av amorteringskravet. Hade detta inte infört så hade byggandet kanske fortsatt ångat på. Det handlar alltså om att svenskars köpkraft på bostadsmarknaden har försvagats, inte att intresset att äga sin bostad gått ned.
Citera
2019-12-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 50Hz
Sverige har haft en hög befolkningstillväxt i två årtionden och detta har lett till att man slagit i kapacitetstaket. Detta beror inte på korruption eller att byggare är överbetalda. Tvärtom. Du kan inte få fler att utbilda sig till byggare med dagens lönenivå. Bristen på byggare är jämförbar med bristen på SSK. Till de löner som erbjuds idag så får du inte fler att gå in i byggbranschen, eftersom andra yrken är mer välbetalda och statusfyllda. Polska firmor erbjuder bara runt 10 % lägre priser. Du förstår säkert varför, polska byggare i Sverige får betalt enl svensk standard (ungefär) därför har vi gott om polska byggare i Sverige men deras firmor har svårt att vinna ordrar, vilket beror på att större (svenska) firmor är tryggare att anlita. Bygger du en skrapa för 1 miljard kr så vore du dum (riktigt dum) om du anlitar en firma som kanske inte finns om 5 år.

Ta gärna och dela med dig av din offert.

En god vän som bor i London renoverade nyligen sitt 15 kvm stora badrum till vad som i Sverige skulle klassas som mkt hög standard. Det hamnade runt 110k pund. Hade han kört lite mer snik (kakel osv men ej high end) hade han kommit under 100k. Stämmer bra med nedan länk;

https://easypanels.co.uk/bathroom-renovation-cost-uk/

Att renovera ett 15kvm badrum med ok standard (kakel men ej high end) i Sverige går i princip inte att göra särskilt långt under 200ksek. Tog säkert in 10 offerter och EN hamnade under detta. Jag känner hantverkare som själva säger att under 200ksek kommer du sällan. Knappt ens om du anlitar polackerna i Sthlm. Detta alltså INKLUSIVE rot som mig veterligen inte har någon motsvarighet i UK. Utan ROT hade det mao blivit betydligt dyrare.

Jag minns att det, i förhållande till lön, INTE var billigare.när jag renoverade under 90-talskrisen så att det bara handlar om befolkningstillväxt är BS.
Senast redigerad av flanders 2019-12-15 kl. 15:17.
Citera
2019-12-15, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
En god vän som bor i London renoverade nyligen sitt 15 kvm stora badrum till vad som i Sverige skulle klassas som mkt hög standard. Det hamnade runt 110k pund. Hade han kört lite mer snik (kakel osv men ej high end) hade han kommit under 100k. Stämmer bra med nedan länk;

https://easypanels.co.uk/bathroom-renovation-cost-uk/

Att renovera ett 15kvm badrum med ok standard (kakel men ej high end) i Sverige går i princip inte att göra särskilt långt under 200ksek. Tog säkert in 10 offerter och EN hamnade under detta. Jag känner hantverkare som själva säger att under 200ksek kommer du sällan. Knappt ens om du anlitar polackerna i Sthlm. Detta alltså INKLUSIVE rot som mig veterligen inte har någon motsvarighet i UK. Utan ROT hade det mao blivit betydligt dyrare.

Jag minns att det, i förhållande till lön, INTE var billigare.när jag renoverade under 90-talskrisen så att det bara handlar om befolkningstillväxt är BS.
Vad har din anekdotiska berättelse om badrumsrenovering i London att göra med kostnaden att bygga ett hus?
Citera
2019-12-15, 16:22
Medlem
Tammers avatar
Jag kan tänka mig flera orsaker till Sveriges höga byggkostnader.

• Brist på konkurrens inom byggindustrin, ett fåtal aktörer dominerar marknaden
• Svenska byggarbetare har bra löner. Utomlands sköts dessa jobb av underbetalda asiater.
• Sverige har regler kring byggandet, det är kvalitetskrav, handikappanpassning och ekologiska krav
• Sverige är en liten marknad och avlägset = högra transportkostnader på byggmaterial
• Sverige är generellt ett högkostnadsland, allt är dyrt här. Både löner och priser.

Man skulle kunna klaga på moms och avgifter och byråkrati, men det är faktiskt värre i många andra länder.
Citera
2019-12-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag kan tänka mig flera orsaker till Sveriges höga byggkostnader.

• Brist på konkurrens inom byggindustrin, ett fåtal aktörer dominerar marknaden
• Svenska byggarbetare har bra löner. Utomlands sköts dessa jobb av underbetalda asiater.
• Sverige har regler kring byggandet, det är kvalitetskrav, handikappanpassning och ekologiska krav
• Sverige är en liten marknad och avlägset = högra transportkostnader på byggmaterial
• Sverige är generellt ett högkostnadsland, allt är dyrt här. Både löner och priser.

Man skulle kunna klaga på moms och avgifter och byråkrati, men det är faktiskt värre i många andra länder.
Norge, med sitt galna prisläge i övrigt, är billigare att bygga i än Sverige. Det är en hund begraven någonstans. Knappast så att Norge avviker från Sverige på dina punkter. Snarare tvärtom. Inte heller Finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in