2019-12-15, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Om det bristande näringsintaget leder till att man stoppas från att tävla är det mer än bara bristande näringsintag. I Fridas fall har man genom undersökningar och prover sett att nutritionsstatus är så pass dålig att hon stoppas från att tävla.

Precis. Om det bara handlat om att man behöver få i sig mer energi så hade detta varit enkelt att korrigera i god tid. När det nu gått så långt att man stoppas från att tävla så är det nog tyvärr allvarligare än så.
Citera
2019-12-15, 11:29
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Man tolkar väl det som själv vill. Vi får se i sinom tid. Det har gått en vecka imorgon sedan pressmeddelandet. Frida är 20 år och har en lång karriär framför sig. Huvudsaken är att hon inte känner någon stress att stå på startlinjen vid ett visst datum.
Det har du rätt i. Inte ens landslagsläkare med team har nog hela bilden klart för sig än, med behandlingsplan mm.
Frida kanske känner stress men som tur är finns det ett landslagsteam och även en klubb som slutligen avgör när hon kan tävla igen.

Beroende på om det handlar om internationell eller nationell tävling är det förbund eller klubb som anmäler och ytterst avgör om en åkare får tävla. Det är faktiskt aldrig åkarens egna beslut.
Citera
2019-12-15, 12:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Det där tror inte jag på. Källa eller annat bevis, tack! Min uppfattning är att både damer och herrar i genomsnitt är medellånga, med normal spridning. Kroppslängd har ingen eller liten betydelse för längdskidåkare.
Johaug: 1,62
Kalla: 1,62
Pärmäkoski: 1,60
Weng: 1,63
Jessica Diggins: 1,63
Maiken Caspersen-Falla: 1,61

Inse hur små och lätta dessa kvinnor är! Till skillnad från längdsiffrorna lär det väl dock knappast gå att hitta några viktsiffror på nätet.

Senast riktigt duktiga långa tjej var väl Kowalzyk som är "hela" 1,74 lång. Stina Nilsson 1,74, Uhrenholdt-Jacobsen 1,75.

Mer "genomsnittlig" är Marit Björgen med sina 1,68.

Däremot var mitt antagande om 1,90 långa herrar att gå för långt. Northug och Kläbo ligger kring 1,85.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-12-15 kl. 12:22.
Citera
2019-12-15, 12:13
Medlem
För lågt bmi och/eller utebliven mens?
Citera
2019-12-15, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama

Inse hur små och lätta dessa kvinnor är! Till skillnad från längdsiffrorna lär det väl dock knappast gå att hitta några viktsiffror på nätet.

Senast riktigt duktiga långa tjej var väl Kowalzyk som är "hela" 1,74 lång. Stina Nilsson 1,74, Uhrenholdt-Jacobsen 1,75.

Viktuppgifter finns på nätet. Hur tillförlitliga de sedan är kan man inte veta. Särskilt lätta är inte de tjejer du räknar upp, förutom Johaug och Weng. Längdåkare verkar generellt inte ha särskilt låg BMI för att vara konditionsidrottare.

Neumannova var 175, Bjornsen är 175, Neppy 169. Jag ser inte att man ska vara åt det korta hållet för att bli framgångsrik. Att en och annan är 162 är ju inget konstigt. Många tjejer är 162.
Citera
2019-12-15, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissBateman
Viktuppgifter finns på nätet. Hur tillförlitliga de sedan är kan man inte veta. Särskilt lätta är inte de tjejer du räknar upp, förutom Johaug och Weng. Längdåkare verkar generellt inte ha särskilt låg BMI för att vara konditionsidrottare.

Neumannova var 175, Bjornsen är 175, Neppy 169. Jag ser inte att man ska vara åt det korta hållet för att bli framgångsrik. Att en och annan är 162 är ju inget konstigt. Många tjejer är 162.
Therese Johaug: 46 kg
Google

Kan det stämma...

2017 verkar Stina Nilsson ha vägt 68kg och Heidi Weng 56 kg:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/1JQWB/tolv-kilo-som-talar-emot-super-stina

Från 2015
Lätta Johaug blir ett stort guldhot mot Kalla
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/latta-johaug-blir-ett-stort-guldhot-mot-kalla/
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-12-15 kl. 12:57.
Citera
2019-12-15, 12:55
Medlem
Citat:
Therese Johaug: 46 kg !!!
https://www.google.se/search?source=hp&ei=4hv2Xc1iwYbA8A-fk4TYAg&q=therese+johaug+vikt&oq=therese+johaug+vi kt&gs_l=psy-ab.3..0.660.5545..5769...0.0..0.131.1660.17j2..... .0....1..gws-wiz.......0i10j0i19j0i22i30i 19j0i22i10i30i19.qZvJPrmrWrU&ved=0ahUKEwjN29WXybfm AhVBAxAIHZ8JASsQ4dUDCAk&uact=5#spf=1576410089471

Johaug verkar vara en outlier. Generellt har inte längdåkare särskilt låg BMI. Uppgifterna på nätet säger att Kalla väger 59, Diggins 58, Falla 60 och Weng 56. Dessa tjejer är typ lika långa som Johaug, men deras BMI skiljer sig från Johaugs med sina 46 kg.
Citera
2019-12-15, 12:59
Avslutad
Citat:
Johaug verkar vara en outlier. Generellt har inte längdåkare särskilt låg BMI. Uppgifterna på nätet säger att Kalla väger 59, Diggins 58, Falla 60 och Weng 56. Dessa tjejer är typ lika långa som Johaug, men deras BMI skiljer sig från Johaugs med sina 46 kg.
=>
Och eftersom nu Johaug är en anomali även vad gäller resultat, så är det inte konstigt om det görs kopplingar till vikten.
Citera
2019-12-15, 13:05
Avslutad
På herrsidan minns jag i synnerhet en åkare som ansågs som extremt liten och åkte "på frekvens", nämligen Maurillo de Zolt. Han är dock tydligen ändå 1,7 lång, enligt Google.

Jens Burman: 1,73
Citera
2019-12-15, 13:07
Medlem
Citat:
=>
Och eftersom nu Johaug är en anomali även vad gäller resultat, så är det inte konstigt om det görs kopplingar till vikten.

Det är ju ingen nyhet att Johaug är outstanding och att det beror delvis på hennes låga vikt. Men att världseliten ska vara halvkorta och lätta stämmer inte. Johaug är underviktig, de flesta andra i världseliten verkar vara av varierande längd och normalviktiga.
Citera
2019-12-15, 13:38
Avslutad
Citat:
Det är ju ingen nyhet att Johaug är outstanding och att det beror delvis på hennes låga vikt. Men att världseliten ska vara halvkorta och lätta stämmer inte. Johaug är underviktig, de flesta andra i världseliten verkar vara av varierande längd och normalviktiga.
Jo det är nog en nyhet för många (t ex mig) att Johaug är så pass lätt som 46 kg och så pass kort som 1,62. Och varför är det en nyhet, jo därför att det inte pratas om dessa siffror i TV-sändningarna.

Kalla kom tia idag, och det tror jag är väldigt goda nyheter för henne, med de hjärtproblem hon haft. Hon bör helt enkelt inte bry sig om Johaug, och toppen, utan i stället satsa på platser kring tio-i-topp, alternativt avsluta sin fantastiska karriär, tycker jag.

Det är vi som tittar, som indirekt driver på skidåkningen vad gäller resultat, sponsorer och uppmärksamhet. Därför bör vi emellanåt fråga oss vad det är vi vill se, och ta ansvar för det.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-12-15 kl. 13:46.
Citera
2019-12-15, 13:45
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:

Däremot var mitt antagande om 1,90 långa herrar att gå för långt. Northug och Kläbo ligger kring 1,85.
Ja, att många kvinnor är korta är jag fullt medveten om. Så ser det ut i populationen. Lätt att glömma bort. Medellängden för svenska kvinnor födda 1990 är 167,7 cm, för män 181,5 cm.

https://www.expressen.se/halsoliv/studie-langden-ett-matt-pa-hur-vi-mar/

Ska du presentera statistik måste du först bestämma dig för ett urval, och sen räkna ut medelvärde.
Räknar man på 10-i-topp-listan i totala WC-cupen i år för kvinnor får man medellängden 167,1 cm. Motsvarande för män ger medellängden 183 cm, men där fattas Iversen och Valnes då jag inte hittade någon längd på dem. Visst kan man argumentera att säsongen knappt har startat, men jag är säker på att du får liknande resultat om du räknar på fjolårssäsongen. Kvinnliga skidåkare i världstoppen är alltså 6 mm kortare än medel medans männen är 15 mm längre. Utan att ha räknat på det skulle jag säga att avvikelsen från medel ligger inom den statistiska felmarginalen, i vart fall för kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in