Citat:
Ursprungligen postat av
Marielo
Alltså, allt som oftast förstår jag inte logiken i vad du skriver, om du vill uttrycka dig tydligare så kan ev missförstånd undvikas.
Se här vad du skrev:
" ...Om du istället ber mig hitta ett fall i Sverige där någon har fått sin egendom förstörd och sen mördat gärningsmannen eller en anhörig till hen, då skulle jag troligen hitta många sådana, eftersom människor mördar ofta pga bagateller, tex svartsjuka."
Så du menar att:
Om människor ofta mördar pga bagateller, så hittar du troligen många som mördar gärningsmannen
som förstört deras hus, verksamhetslokaler?
Vem sa att svartsjuka är en bagatell? Hur definierar du svartsjuka?
I det begreppet ingår svek, lögner, kränkning ..bortsett från vad som var vad, fantasi eller verklighet
(man kan ha blivit bedragen, alternativt man kan tro att man blivit bedragen. Båda kan stjälpa
framförsikt, tilltro och planering för framtiden).
Om nu T ville att W skulle konvertera pga svartsjuka så att han skulle känna sig tryggare med henne, och mördade henne för att hon inte ville,
är det verkligen en bagatell jämfört med en affärslokal i brand? Där kan avund, missunnsamhet ingå
lika väl som vedergällning, gammalt groll, mm. Värre än svartsjuka (i detta fall)?
Att låta fantasin skena kan man ju alltid göra, men att dessutom göra det skenbart enkelt
och byta viktigt mot oviktigt, oviktigt mot viktigt, orimligt och skenbart mot tänkbart, overkligt till verkligt ...
Och vad syftar resonemanget till ...?
Jag börjar med den sista frågan i ditt inlägg: Mitt resonemang är en del i en diskussion om motivet till mordet på Wilma, utifrån uppgifter som framkommit om fallet. I tråden har det bla framkommit att MGM:s familj eventuellt har anlagt en brand. Inga säkra uppgifter förstås.
Men du verkar ju vara väldigt inne på att det finns en koppling till hederskultur i mordet på Wilma. Och eftersom människor som skapar egna lagar gällande mord på familjemedlemmar, troligen även skapar egna lagar gällande annan brottslighet, så borde du väl även vara öppen för att det kan finnas en koppling till organiserad brottslighet i mordet på Wilma?
När det gäller hur jag ser på orsakerna till att man mördar, så kan jag först hänvisa till mitt inlägg nedan, speciellt andra stycket:
(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.
Citat:
Ursprungligen postat av
vemsa
Några tankar om motivet till mordet på Wilma:
Jag tror det är viktigt att skilja mellan hedersmord, och mord begångna pga hederskultur eller "hedersrelaterade mord".
Hedersmord innebär nämligen att man mördar för att man själv känner sig vanärad, och är ett vanligt motiv även när infödda svenskar mördar. Tex om en svensk man mördar sin flickvän som har varit otrogen, och på det sättet fått honom tex att känna att han inte kan tillfredsställa kvinnor sexuellt. Eller ännu vanligare, när en svensk man dödar en annan man som har förolämpat honom.
Vid mord som begås pga hederskultur däremot, så kan det vara så att mördaren själv inte känner sig vanärad av offret, inte tillräckligt för att mörda hen iallafall. Men "klanen" pressar honom att mörda eftersom de anser att han har blivit vanärad, och de vill avskräcka andra (vanligen flickor och kvinnor) från att vanära (vanligtvis män). Och då kan tom mördaren själv bli mordhotad av klanen, om hen inte mördar. Och i sådana fall är det förstås fel att kalla det för hedersmord. Möjligen "indirekt hedersmord".
Och i grund och botten begås alla mord utom yrkesmord, pga att mördaren ser offret som en orsak till sitt dåliga mående, och mördaren ser mordet som ett sätt att ta bort den orsaken och på så sätt må bättre.
Och eftersom det oftast finns en massa olika orsaker som tillsammans får en människa att må så dåligt som hen gör, så behöver ett mordoffer inte ha varit en stor orsak till mördarens sammanlagda dåliga mående. Offret kan tom ha varit bara droppen som fick bägaren att rinna över för mördaren. Och det förklarar de fall där tex en man har slagit ihjäl sin flickvän eller fru, för att tex hon inte var färdig med maten i tid. De stora orsakerna till mordet har då istället varit kanske stora skulder som mördaren har haft.
Vid svartsjukemord kan det verka konstigt att man mördar den som man älskar, men det är samma förklaring där: Offret är, enligt mördaren, orsaken till mördarens dåliga mående, eftersom hon/han har lämnat honom/henne. Sen att mordet inte kommer leda till att offret återvänder till mördaren, det är förmodligen en sån där detalj som mördaren glömmer i stundens hetta.
Eller så begås mordet för att det är lättare för mördaren att hantera förlusten av den som har lämnat honom, om den personen inte är värd att kämpa för, tex om personen är död. Och det förklarar också varför svartsjuka ofta minskar, om den man är svartsjuk på, av någon orsak blir mindre attraktiv.
Och vid en del mord som har fått beteckningen hedersmord, så tror jag att det kan ha varit så att tex offrets pappa, utöver eventuellt hedersmotiv, kan ha varit väldigt arg på sin dotter och olycklig pga henne, för att hon inte ville leva så som han hade drömt/planerat. Och då är det alltså mer likt ett svartsjukemord än ett hedersmord.
Och om det här fallet skulle vara hedersrelaterat, så tror jag inte att MGM har haft något hedersmotiv, utan snarare då klanen har pressat honom till mordet.
Möjligen är nog större också att det har funnits ett svartsjukemotiv.
Men det kan också ha varit en olycka, och att han blev paranoid att polisen inte skulle tro på att det var en olycka, och därför styckade han henne.
Sen så menar jag att eftersom människor ofta mördar pga bagateller som tex svartsjuka, så mördar människor troligen också ofta pga förstörd eller förlorad egendom. Men det kan vara vad för dyrbar egendom som helst, jag behöver inte hitta en exakt kopia från verkligheten av det scenario jag målar upp, för att scenariot ska vara sannolikt. Det räcker att mordmotivet i scenariot är principiellt samma som i verkligt förekommande mord.
Och jag tycker att svartsjuka är en bagatell jämfört med andra mordmotiv, tex mord på någon som har mördat ens anhörig, eller mord på någon som avsiktligt har förstört ens egendom. Därmed inte sagt att mord är okej någonsin, för det är det inte.
Dessutom ingår inte lögner och bedrägerier utförda av föremålet för svartsjukan, i orsaken till svartsjuka. Man blir svartsjuk för att den man vill vara tillsammans med inte vill vara tillsammans med en, eller för att man tror att den inte vill det, men det krävs också att man inte kan hantera det på ett bra sätt, för att det ska vara svartsjuka.
Det räcker alltså inte tex att man mår dåligt för att ens tjej har gjort slut, eller för att hon flirtar med nån annan kille, för att det ska vara svartsjuka. Det är nämligen fullt normalt och inte alls sjukt, att må dåligt eller bli orolig pga det.
Och att man är arg på någon som har bedragit en under en längre tid (och därmed tex utsatt en för risk för könssjukdomar, och hindrat en att bli tillsammans med någon annan), det är något annat än svartsjuka, och det är mindre bagatell än svartsjuka i mordsammanhang tycker jag. För där har ju mordoffret åtminstone begått en väldigt omoralisk handling mot mördaren, även om det inte är ett brott i Sverige att bedra människor på det sättet.
Och samma gäller förstås om man mördar någon som har begått ett brott mot en, tex bränt ner ens affär. Alltså mordet blir mer accepterat av människor då, vilket det finns flera exempel på i Sverige.
Och ju mer accepterat ett mordmotiv är, desto större är sannolikheten tror jag, att människor begår mord med det motivet.
Och sen beror det förstås på kultur också, vilka mordmotiv som är accepterade. Tex inom hederskulturer så är hedersmord, och antagligen också svartsjukemord, mer accepterat.
Men sen som jag skrev i början av det här inlägget, så är i sådana hederskulturer, troligen brottslighet i allmänhet mer accepterat. Och om Wilma har haft nära umgänge med människor som tillhör en sådan kultur, då ökar därför även sannolikheten att hon har mördats av tex organiserade brottslingar.
Så alla tecken på hederskultur i motivet för det här mordet, det är också tecken på organiserad brottslighet i motivet för mordet.