Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan S
Picasso2 är väl ändå en av de som varit mest noggrann med att skilja rykten från fakta i tråden?
Att någon är häktad på sannolika skäl avser egentligen misstankegraden. Att en person ska kunna häktas kräver i princip alltid att person på sannolika skäl är misstänkt för ett brott. Undantaget är om häktning bedöms vara "synnerligen viktigt i avvaktan på ytterligare utredning", oftast bara kallat "synnerliga skäl".
Någon som är skäligen misstänkt får därför inte begäras häktad om man inte kan åberopa synnerliga skäl. Det var av allt att döma orsaken till att åklagaren inför häktningsförhandelingen höjde misstankegraden för de två som är misstänkta för brott mot griftefriden och skyddande av brottsling i det aktuella målet.
Det vi redan vet
är komprometterande rent juridiskt i det läget utredningen befinner sig:
- Tishko är den som senast såg Wilma i livet, alla veterligen. Ingen uppgift har framkommit som tyder på någonting annat.
- En granne hörde bråk från lägenheten i samband med att man senast bedömer att hon var i livet.
- Tishko anhölls inte omedelbart, utan efter förhör och forensiska genomgångar, vilket tyder på att vad han sagt, i kombination med vad som påträffats, inte gett tillfredsställande förklaringar på saker som skulle tala för hans oskuld.
- Åklagaren Caroline Fransson skrev i ett pressmeddelande: "Efter förhör med den misstänkta och med personer som allteftersom är intressanta i utredningen samt utifrån omständigheter som framkommit i tekniska undersökningar har jag beslutat att begära mannen häktad på sannolika skäl misstänkt för mord".
- Blodspår från Wilma har påträffats i bostaden samt i en bil som tillhör de misstänkta.
- En kroppsdel har påträffats som konstaterar att Wilma bragts om livet och därefter styckats.
Det är ingen svag indiciekedja. Det finns säkerligen flera som kommer hoppa på den och hänvisa till hur svårt det är att bevisa mord vid en huvudförhandling när hela kroppen inte är påträffad. Visst. Fast att rent juridiskt sett utgör redan det vi vet tillräckliga rekvisit för att Tishko ska kunna anses vara misstänkt på sannolika skäl och därmed hållas häktad på de grunder åklagaren åberopat.
Tingsrätten håller trots allt med om det och förmodligen vet så väl de som åklagaren ännu mer i frågan.
Eller ja, de vet det. De vet vilken kroppsdel som påträffats. De vet vilka skador det fanns på den och när de uppstod före eller efter dödsögonblicket. De vet vilken typ av blodspår som påträffats, var och i vilka mängder. (Kom inte med mens-trams igen. Det finns mängder av metoder att särskilja det från vanligt blod, så väl
in situ som på labb. Oftast behövs det inte ens, utan används främst vid fastställande av bevis vid anmälda våldtäkter). De vet exempelvis om mattor, duschdraperi eller knivar oförklarligt försvunnit. De har säkerställt mobiltrafik samt bristen därpå. De vet hur väl det Tishko säger i förhör stämmer överens med övrig bevisning eller inte. De vet vad andra relevanta i utredningen sagt. Med mera.
Så, ja: Åklagaren vet mer än vi och
ingenting vi vet tyder på att spåren pekar på något annat än att Tishko är skyldig - inklusive din analys av ädringar av handle på ett obskyrt Twitter-konto.
Om du kan ta fram en metod utifrån vilken det går kvantifiera och bedöma att någon är skyldig med "95% sannolikhet" så är jag idel öra.
De som varit misstänkta på sannolika skäl för mord på en nära anhörig i Sverige och suttit häktade för det utgör inte fler än dubbelt så många som de väl dömda för brottet. Leta själv fram statistiken här:
https://bra.se/statistik/kriminalstatistik/handlagda-brottsmisstankar.html
En sak som är viktig att tänka på när det gäller brottsutredningar och rättegångar, det är att polis, åklagare och domstol har rättighet men också skyldighet att häkta, väcka åtal, avskriva, fälla/fria mm, men bara om det finns tillräckliga skäl för det. Och i dessa tillräckliga skäl för tex häktning eller avskrivning, så får det aldrig ingå att åklagaren har en "stark känsla" av att personen är skyldig/oskyldig.
Och det får konsekvensen att i tex det här fallet, så kan i teorin både polis, åklagare och tingsrätt, vara övertygade om att Tishko Ahmed är oskyldig, men de måste ändå häkta honom på sannolika skäl misstänkt för mord på Wilma, pga att det finns tillräckliga skäl för det.
Och svårast är det antagligen för personerna i den dömande domstolen, att hantera en personlig övertygelse som går emot de bevis som talar för eller emot den åtalades skuld.
Men det är vad lagen säger, och jag gissar att framför allt poliser ändå går mycket på känsla, vilket förstås kan påverka den fortsatta utredningen och domen i fel riktning. Speciellt om polisen inriktar sig på invandrare, som oftare har ett kriminellt förflutet och därför ger sken av att vara skyldiga.
(Rätta mig gärna om jag har fel om något av ovan sagda.)
Sen när det gäller bråket i lägenheten, så måste jag be om källa på att polisen har bekräftat det. För polisen har ju inte velat kommentera så mycket om fallet, och när jag läser artiklar som den nedan, så får jag intrycket av att journalister har åkt ut själva och intervjuat Tishkos grannar:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg3vrb/gripne-mannens-granne-horde-tunga-steg-i-trapphuset
Och om så är fallet, så innebär det att journalisterna kan ha ställt ledande frågor, som tex:
"Hörde du tunga steg i trappan kvällen den 14 november?"
Och då är det mindre trovärdiga uppgifter, och det kan också påverka trovärdigheten på efterföljande polisförhör med personen.
När det gäller metod för 95% skuldsannolikhet, så har jag ingen sådan metod. Men om du tänker väldigt förenklat att det finns 6 bevis som talar för att en person är skyldig, och 4 bevis som talar för att hen är oskyldig, då hade det ju varit bättre om dessa 4 bevis inte fanns, eftersom de sänker sannolikheten för att personen är skyldig.
Och om sannolikheten för personens skuld sjunker för mycket, då är det inte rätt att fälla personen, även om åklagaren har "vunnit" när det gäller antal bevis.
Och i det här fallet kan jag nämna tex Twitter-spåret som en potentiellt sannolikhetssänkande faktor när det gäller Tishkos skuld, varför jag hoppas att det utreds ordentligt av polisen.